Ziraat Bankasý, bir katýlým bankasý kurmak için BDDK’dan izin aldý. Baþlangýç sermayeleri 300 milyon $ olacak. Mevcut dört katýlým Bankalarýnýn ödenmiþ sermayelerine bakalým. Kuveyt Türk Katýlým Bankasýnýn 1 milyar $, Türkiye Finans, 800 milyon $, Bank Asya’nýn ödenmiþ sermayesi 510 milyon$. Albaraka Türk ün 400 milyon $.
Görüldüðü gibi Ziraat Bankasý Katýlým Bankalarý içinde en küçük sermayeli bir banka kurmaya talip olmuþ.
Biz deki sýkýntý Katýlým Bankalarýnýn sermayelerinin küçük olmasý. Sermaye büyürse bu tür bankalar klasik bankalar ile kredi verme ve mevduat toplama konusunda rekabet edebilirler.
Ben olsam,bir teþvik mekanizmasý ile mevcut dört katýlým bankasýnýn birleþmesi ve ortaya çýkan yapýda %49’u hazinenin olacak gibi yeni bir bankanýn ortaya çýkmasýný saðlarým. Bu büyük bankanýn yönetimi özel sektör elinde olmalý. Tabiatýyla hazine temsilcileri de yönetimde bulunmalýdýr.
Malum serbest piyasa ekonomisinde devletin rolü düzenleyici olmaktýr, özel sektör yapar, devlet düzenler ve denetler. Devletin bankacýlýk sektöründen çýkmasý kaynaklarýn daha verimli kullanýlmasýný getirecektir.
Katýlým bankalarý çalýþmasý itibari ile geri dönmeyen veya takibe alýnan kredi miktarý oranlarý klasik özel sektör bankalara göre daha yüksektir. Burada biraz itimat müessesesinin öne çýktýðý görülür. Bu tür bankalarda Temerrüt faizi diye bir kavram yoktur, hal böyle olunca, borçlular kredilerinin temerrüde düþmesinden çekinmezler.
Devlet memuru ile ödünç vermek kolay, ama borç tahsil etmek fevkalade zordur. Hatýrlayýn bundan on beþ yýl önce hazinemiz üç devlet bankasýna (ziraat dahil) 45 milyar dolar kaynak aktarmýþtý. Bu bankalarýn doksan birden sonra yaðmalandýðýný biliyoruz. Koalisyon idarelerinde bu yaðmalama hep olmuþ. Bir dönemde bankalarýn siyasi sorumluluðu onlarý yaðmalayan kiþilere verilmiþti. Yani ciðer kediye teslim edilmiþti. Böyle bir idare tarzý olsa olsa yaðmacý kabilelerde görülebilir. Önümüzdeki yýllarda böyle sorumsuz ve yaðmacý zihniyetin gelmeyeceðini kim garanti edilebilir.
Geçmiþte toplum olarak yaþadýðýmýz devlet bankalarýmýzýn içinin boþaltýlmasý tecrübelerimiz, kamuya yeni yeni bankalar ilave yerine mevcut bankalarý özelleþtirerek kýt olan kaynaklarýmýzý daha verimli kullanabilme imkanýmýzý büyütmeliyiz.