Çocuklarýn sorumluluk bilinciyle hareket etmesi için ne yapmak lazým? PluSmile programýný geliþtiren Esin Aybar’ýn bu konuda tavsiyeleri var.
Çocuk ve ödev söz konusu olunca, akan sular duruyormuþ. Bunu geçen haftaki yazýdan da anladým... Öncelikle gelen mailler ve yorumlar için çok teþekkürler. Öðrenci penceresinden baktýðýmýz bu konuya þimdi bir de uzman bakýþ açýsý ekleyelim mi? Esin Aybar, 12 yýl Ýngilizce öðretmenliði yaptýktan sonra öðrencilere daha farklý þekilde yardýmcý olmak için yönünü öðrenci koçluðuna doðru çevirmiþ. Özellikle de dikkat eksikliði ve hiperaktivite bozukluðu yaþayan öðrencilerle çalýþýyor. Ama biz kendisiyle DEHB tanýsý almamýþ olan öðrencilere yönelik konuþtuk daha çok. Çocuklarýmýzýn ödevlerini de, hayatlarýný da planlamalarý için asýl ihtiyaç duyduklarý noktanýn ‘yönetsel beceriler kazanmak’ olduðunu vurgulayan Aybar, bunun için de PluSmile programýný geliþtirmiþ. 8-18 yaþ aralýðýndaki çocuklara yönelik programda, ders çalýþma sürecini verimli kýlmanýn yollarýný öðreten Aybar, bunun için sekiz adým belirlemiþ. Bakýn ne tür tavsiyelerde bulunuyor:
Canýn istemese de çalýþ
“Hayatýnýzý planlayýn. Günlük faaliyetlerinizi sýralayýn ve bir takvime yazýn. Ýkinci olarak planlarýnýza sadýk kalýn ve uygulayýn. Ödevleriniz ve sýnavlarýnýz için sizden ne istendiðini anlayýn. Üçüncü nokta ise canýnýz istemese de dersinizi çalýþmanýz gerektiði. Çünkü ders çalýþmak isteðe baðlý bir durum deðildir. Karar verin ve her gün ayný saatte ders çalýþýn. Dördüncü nokta çalýþma ortamýnýn düzenlenmesi. Dikkat daðýtan unsurlarýn, çalýþma ortamýndan uzaklaþtýrýlmasý gerekiyor. ‘Ders çalýþmak zor, öðretmenimi sevmiyorum, okumak zor geliyor’ gibi olumsuz düþüncelerden kaçýnmak ve derse odaklanmak da beþinci adým. Öðrenmeyi kolaylaþtýracak yöntemler bulmak önemli. Bunun için anahtar kelimeler seçilebilir. Anlamadýðýnýz konuyu anlatarak öðrenebilirsiniz. Bu da yedinci adým. Ve son olarak, hikayeleþtirerek ders çalýþtýðýnýzda konuyu hatýrlamanýz kolay olur. Bazý þeyler unutulur ama hikayeler akýlda kalýr ve unutulmaz.”
Anne-baba yardýmcý rolde
Þimdi siz diyeceksiniz ki “Ýyi hoþ da çocuklarýmýz bu adýmlarý nasýl atacak?” Biz, burada yardýmcý rollerdeyiz. Çocuklarýmýza bu becerileri ve alýþkanlýklarý kazandýrmada destek kuvvet olmamýz gerekiyormuþ. Yani her gün ayný saatte ders baþýna oturtmak, ödevini yaparken gereken sorularý sorarak ilerlemesi konusunda yardýmcý olmak, bazen yanlýþ yapmasýna izin vermek. Sanýrým hepimiz özellikle son noktada týkanýyoruz. Aybar, “Anne babalar için çocuklarýnýn yanlýþ yaptýðýný görmek ve gözlerini kapatmak zor” diyor ve örnek veriyor:
“Çocuðunuz ödevini okulda unuttuysa siz bir yerlerden bulmaya çalýþmayýn. Bu gibi durumlarda sonucunu görerek öðrenebilir. Yanlýþ yapmalarýna izin vermemiz gerekiyor.”
Annenin ajandasý
Geleceðin sanatçýlarý Sulukule’de
Ýstanbul’da birçok ünlü sanatçýnýn yetiþtiði ve büyüdüðü semtlerden biri olan Fatih ilçesi sýnýrlarýndaki Sulukule semti, Fatih Belediye Baþkaný Mustafa Demir’in hayata geçirdiði ‘Sulukule Sanat Akademisi’ projesiyle gençlere konservatuar düzeyinde ücretsiz eðitimin verildiði bir merkez haline geliyor. Akademide verilen eðitimler kapsamýnda, 7-14 yaþ arasýndaki çocuklar ve yetiþkinler, usta eðitmenlerden müzik eðitimi alma þansý yakalýyor. 58 deðerli hoca eðitim verdiði mekanda, Avusturyalý bir piyano hocasý da bulunuyor.