Yaptýðým iþlerle güzelleþmek isterim

Bu yýl üç filmiyle sinema salonlarýna misafir olan, Diriliþ Ertuðrul dizisinin Alçiçek Hatun’u Beyzanur Mete’ye baþarýsýnýn sýrrýný sorduk...

Sinemamýzda sinema oyuncusu kalmadý diyoruz. Çünkü genç yeteneklerin çoðu televizyon dizileriyle mesleðe baþlýyorlar veya mesleklerini dizilerde devam ettiriyorlar. Bu sistemde bu yýl içinde üç ayrý filmde oynayan Beyzanur Mete’nin bu farklýlýðý dikkatimizi çekti. Korku, komedi türünde filmleri, dizi çalýþmalarý ve tiyatro. Nasýl genç bir yetenek bu sistemin çarklarýnýn dýþýna çýktý onu soralým istedik Beyzanur Mete’ye. Ýþte genç oyuncunun cevaplarý...

Bende Kal filminin senaryosunda sizi etkileyen ne oldu?

Okurken gülümsüyor olmam bazý sahnelerde kahkaha atmam, ince espri anlayýþý, güzel bir mizahla, karakterlerin kafamda canlanýyor olmasý heyecanýma heyecan kattý. Farklý kültürde, farklý bir havada bir karakteri beyazperdeye taþýyacak olmak, Ayþegül’ü de sevmiþ olmam senaryonun beni etkileyen kýsýmlarý oldu. 

Rolünüzden bahsedebilir misiniz?

Kurnaz ve zeki bir kýz. Su gibi bir karakter diyebilirim, girdiði kabýn þeklini alýr cinsten. Erkek egemenliðinde büyümüþ, biraz erkeksi ama bunun yaný sýra anaç yönleri de var. Bu yönü yerine göre ortaya çýkarýyor. Köyün en akýllýsý diyebiliriz. Ýlgiyi beðenilmeyi seven, biraz dominant, biraz da iþveli cilveli bir kýz Ayþegül.

2018’de vizyona girecek üçüncü filminiz Bende Kal. Türkiye’de bir oyuncu için beklenmedik bir durum. Üç filmde birden olmayý nasýl baþardýnýz?

Yýllar önce bunlarýn notunu almýþtým. Hedefime giden yolda yapmam gerekenleri yazmýþtým, öyle matematiksel bir þey oldu ki, 23 yaþ baþrol diye bir notum bile vardý. Öyle de oldu. Eðitimime 17 yaþýnda Þehir Tiyatrolarý’nda baþladým. Týrnaklarýmla kazýyarak geldim. Bu durumdan memnunum, hiç acele etmedim. Sabrettim, vazgeçmedim, odak noktamý belirledim. Oyunculuk. Ve bunun için çalýþmaya devam ettim. Okul dönemimde kýsa filmler, TV programý, reklâmlarým oldu. Hobi olarak modellik de yaptým. Yardým defilelerine katýldým. Sahnede olmayý, sahne ýþýðýný hep sevdim. Kendimi hazýr hissettiðimi evrene mesaj olarak gönderdim. O da þöyle; kalpten istemeye baðlý. Okul bittikten hemen sonra Bal Kaymak filminin çekimleri için Makedonya’ya gittim, iki ay sonra Bende Kal filminin çekimleri için Adana, Ýstanbul’a döndüðümde Diriliþ Ertuðrul dördüncü sezon çekimlerim baþladý. Sonsuz ve Üç Harfliler Beddua filmlerinde oynadým. Bir yýl içerisinde olmuþ gibi görünüyor olsa da, bunun yýllarý bende saklý. Ýþimizde yetenek mutlaka etkili bir faktör... Sabýr, azim, çalýþmak ve alt yapýmý oluþturmak, ne istediðini bilmek benim için en önemli faktörlerden.

Üniversitede oyunculuk okumuþsunuz. Kýsa sürede tiyatro ve sonra dizilerde gördük sizi. Þimdi de sinema; bu kadar farklý oyunculuk deneyimleri size ne kazandýrdý?

Beykent Üniversitesi Oyunculuk Bölümü mezunuyum. Çok farklý oyunculuk teknikleri öðrendik. Fakat bana uygun olan bir, iki teknik var onlarý kullanýyorum. Aðýrlýklý olarak Eric Morris tekniðiyle çalýþýyorum. Bunun zorluðunu Üç Harfliler Beddua filminde yaþadým. Her þey tecrübe ve her projede her tekniði kullanýlmamasý gerektiðini anlýyorum. Oyunculuk öyle birþeyki yýllar geçse de hep açýk kapým var ve öðreneceðim daha çok þey var. Zaten öðrenmeye çok açýðým. Yaþým kaç olursa olsun mesleðimde üzerine katarak ilerlemeye çalýþacaðým.

Bal Kaymak, Üç Harfliler Beddua, Bende Kal gibi tür olarak birbirinden çok farklý filmlerde oynadýnýz. Bu farklýlýklar size ne katýyor?

Demin bahsettiðim gibi, tecrübe katýyor. Mutluyum. Her türü deneyebilirim. Aldýðým eðitimin çok artýsý var. Bence eðitim tecrübelerimizden bir þeyler kazanmamýza ve üzerine katarak ilerlememize izin veriyor.

Birçok genç oyuncu sadece dizilerde var olabiliyor. Þanslýlarsa 4–5 yýl sonra bir sinema filminde yer alabiliyorlar. Bu þartlarda oyunculuk yapmak zor deðil mi? 

Ýþimizde þans önemli, herkesin þansý bahtý acýk olsun inþallah. Ben tiyatroyla baþladým, sonra sinema. Ardýndan dizi. Baþkalarý için bu durum deðiþebilir… oyunculuðu sinema dizi tiyatro olarak ayrýþtýramýyorum. Ufak tefek farklýlýklar dýþýnda benim için hepsi ayný. Örneðin dizide daha minimal olmasý gerekirken tiyatroda bu deðiþiklik gösterebilir.  

Bazý roller vardýr onlara hazýrlanmak gerekir. Mesela tarihi bir kiþiliði oynuyorsanýz veya engelli birini canlandýracaksanýz araþtýrma yaparsýnýz. Bir de oyuncunun kendi tecrübesinden yola çýkarak hazýrlandýðý roller vardýr. Bende Kal hangisine yakýn. Bir hazýrlanma süreci geçirdiniz mi?

Elbette, rol her ne olursa olsun, benim için bir hazýrlanma süreci vardýr. Senaryoyu okurum. Ben bu iþin neresindeyim? Ne  katabilirim? Ve bu projeye nasýl katký saðlayabilirim diye bakarým ilk önce. Tiyatrodan gelen bir alýþkanlýk bu benim için. Senaryoda her þey yazmayabilir, soru iþareti olan yerleri cevaplandýrmak için bir araþtýrma sürecine girerim. Buda oyuncunun zekasýyla geliþebilecek bir þey, Bal Kaymak’ta da böyle oldu. Bir doktoru canlandýrýyorum. Kýsa bir araþtýrma sürecim oldu. Üç Harfliler Beddua’da süreç aynýydý bir engelliyi canlandýrýyorum mesela. Bir ay kadar bir set günün var, karakterle bütünleþtikçe ona ait þeyleri ortaya çýkarman bir þeyleri bulman daha kolay oluyor. Önüme gelen rolü küçük büyük ayýrmýyor olsam da set süresinin uzunluðu karakterle bütünleþme ve iyi þeyler ortaya koyabilme için bir artý oluyor. Dizide bu daha da zamana yayýlýyor. Dizilerde karakter bunu yapabiliyorsa seyirciye uzak gelmiyor ve izlenirliði artýyor. 

Sinemada en çok hangi türü seversiniz. Türler arasýnda kendi fiziðinizin melodram, korku, komedi türünden hangisine yakýn olduðunu düþünüyorsunuz?

Komedi ve aksiyon izlemeyi tercih ediyorum. Aksiyon, dram, komediyi kendime yakýn hissediyorum. Þu ara komedi önceliðim. Karakterler yazýyorum. Onlarý hayata geçirmek istiyorum. Türkiye’de komedi yazan gerçekten iyi isimler var, onlarla çalýþmak, komedide iyi bir noktada olmak istiyorum.

Perde güzel kadýný sever. Tek baþýna güzellik yeterli mi sizce? 

Güzellik bir adým önde olmayý saðlar. Fakat görecelidir. Konuþtukça, baktýkça ya da yaptýðým iþlerle güzelleþmek isterim. Oyunculuðumla beraber insan iliþkilerimi, duygularýmý, bedenimi de geliþtirmeye çalýþýyorum.  

Yeþilçam’a yaklaþýmýnýz nasýl? Etkilendiðiniz Yeþilçam ünlüsü var mýdýr?

Yeþilçam ve Türk sinemasýyla alakalý üniversitede bir TV programý yapmýþtým. Meraklýyým. Yeþilçam, Türk sinemasýnýn kalbi. Çok deðerli iþler yapýldý ve çok deðerli sinemacýlarý, sanatçýlarý bize kattý. Çoðu zaman Fatma Girik’e benzetiliyorum. Hoþ bir durum.

Oyuncu olmaya ne zaman ve nasýl karar verdiniz? 

Çocukluðumdan beri istiyordum. Bir dönem soru iþaretlerim oldu. Spor, dans, müzik mi oyunculuk mu? þeklinde. Oyunculuk eðitimim için Ýzmit’ten Ýstanbul’a geleceðim yýl spor akademisine de girme þansým vardý. Hatta boks maçlarýna hazýrlandým.  Sonra asýl istediðimin oyunculuk olduðuna karar verdim. Birazda hayat bana bu konuda yardým etti.

Sanatçý bir aileden geliyorsunuz. Bunun size yararý oldu mu?

Seçtiðim iþte beni anlamalarý daha kolay oldu sanýrým. Babamdan da eðitim aldým. Þan ve kanun... Ailem en büyük destekçim. Hayatta olmayacak bir þey yok. Gerçekten istemek, zaman ve emek vermek, sabretmek gerekiyor.