Yaþasýn ‘ekstra-legalite’!..

Anayasa Mahkemesi raportörü Yard. Doç. Dr. Emir Kaya, mahkemenin idari olarak ‘cemaat kontrolünde’ olduðunu söyledi, 12 saat sonra ‘gerekçesiz’ olarak kovuldu. 

Kim olduðuna bakalým:

1984 Siirt doðumlu; 30 yaþýnda.

Memur çocuðu.

O ünlü ‘babamýn memuriyeti nedeniyle...’ diye baþlayan cümle onun için de geçerli. Ýlk ve orta öðrenimini Giresun, Trabzon ve Tokat’ta ‘devlet okullarýnda’ yaptý.

Türkiye’nin siyasi ve ekonomik krizlerle boðuþtuðu 2001’de girdiði ÖSS’de derece yaparak Milli Eðitim Bakanlýðý yurt dýþý bursunu kazandý.

Bilkent Üniversitesi’nde Ýngilizce hazýrlýk, ABD Ýndiana Üniversitesi’nde Felsefe ve Siyaset Bilimi okudu.

Harvard’a kabul edildi; 2007’de Teoloji alanýnda yüksek lisansýný tamamladý.

Doktora için Londra Üniversitesi-SOAS’a kabul edildi; 2011’de “Farklý norm kaynaklarýnýn toplumsal zemindeki etkileþimi” üzerine yazdýðý tezle ‘hukuk doktoru’ unvanýný aldý.

Türkiye’ye döndü; kendisine eðitim fýrsatý saðlayan Milli Eðitim Bakanlýðý’na Hukuk Müþavirliði’nde ‘memur’ oldu. Yýldýrým Beyazýt Üniversitesi Hukuk Fakültesi’nde Yardýmcý Doçent olarak ders vermeye baþladý.

Hukuk nosyonu nedeniyle 2012’de Anayasa Mahkemesi’nde raportör olarak görevlendirildi.

Ancak, gördükleri ne mütevazý memur ailesinde, ne okullarýnda ne de Harvard’da, Londra’da öðrendikleriyle örtüþüyordu.

AYM Baþkanlýðý’na “Mahkemede bir ‘alt politika alaný’ oluþturulduðu” uyarýsýnda bulundu.

Dikkate alýnmadý.

‘Düþüncesini açýklama özgürlüðü’nü kullandý:

“Anayasa Mahkemesi bünyesindeki hukuksuzluklar”dan söz etti...

 “Mahkeme’nin, kendisine puan olarak dönmeyecek konulara yeterli ciddiyet ve samimiyetle eðilmemesi”nden;

 “Avantaj sunmayan her þeyin atýlmasý gereken bir yük olarak görüldüðü”nden;

“Mahkeme’nin doðrudan vatandaþlarýn hukukuyla deðil, dosyalarýn ne iþe yaradýðýyla ilgilendiði”nden;

“Mahkeme’nin stratejik bir araca dönüþtüðü”nden;

“Yargý organlarýnýn hukuki olmayan oluþumlarýn insafýna býrakýlmasý, bu oluþumlarýn lehindeki ve aleyhindeki hesaplarýn güç unsuruna dönüþmesine fýrsat verilmesi” tehlikesinden...

Bunlar ‘genç bir hukukçunun hezeyanlarý’ mýydý?

- Anayasa Mahkemesi’nin gündeminin belirlenmesinde nelerin etkili olduðu;

- Bazý konularda ‘beklentiye uygun rapor yazmayacaðý’ düþünülen raportörlerin devre dýþý býrakýlarak, baþka raportör görevlendirildiði;

- Muhalif kamuoyunda puan toplayacak dosyalar öne alýnarak ‘özgürlükçü’ kararlar alýndýðý, ancak benzer dosyalarýn bekletildiði (bkz: sosyal medya, Ergenekon, Balyoz ve Mirzabeyoðlu kararlarý) eleþtirileri;

- Anayasa Mahkemesi Baþkaný’nýn çok tartýþýlan ‘siyasi iktidara ayar’ konuþmasý;

- Baþka raportörler ve bizzat bazý üyelerin Ankara gazetecilerince malum ‘off the record’ tepkileri ‘eski raportör’ü doðruluyor.

Emir Kaya ile önceki gün 24 TV’deki yayýn sonrasý konuþtuk. Paralel yapýnýn kullandýðý yöntemin adýný koydu: Ekstra legal.

Bizim ‘hukuk kýlýflý hukuksuzluk’ dediðimiz durumun ‘kitabi’ ifadesi.

Devam etti: “Bizim ceza mevzuatýmýz illegal olana göre düzenlenmiþ. Mesela PKK illegal/yasadýþý bir yapýlanma, ‘ekstra legal’ deðil. Ekstra-legal her zaman illegal olmayabilir. Ancak Türkiye’de olanlar ‘illegal’; çünkü bu yapýlanma hukuki süreçleri hukuk dýþý sonuçlar için kullanýyor, bozuyor; baþkalarýnýn hukukuna tacavüz ediyor, baský altýna alýyor, dosya manipülasyonu yapýyor. Burada eksiðimiz, ekstra-legal olana karþý ceza mevzuatýmýzda bir düzenleme olmamasý.”

Bu ifade, bir kadýn TV programcýsýnýn önce ‘silahlý suç örgütü üyesi’, sonra ‘torbacý’, bir medya patronu, ailesi ve yöneticilerinin ‘terör örgütü üyesi’, genel yayýn yönetmenlerinin ‘devlet büyüklerine þiddete azmettirme’, gazetecilerin ise ‘þeriatçý örgüt üyesi’ gerekçesi veya ‘gerekçesiz’ olarak; ‘kanýt göstermeden’ ve ‘sahte isimlerle’ dinlenmesini, haklarýnda soruþturma açýlmasýný izah etmiyor mu?..

Umarým Anayasa Mahkemesi, açýklama yapan raportörü neden ertesi sabah kovduðuna iliþkin özgürlükçü bir gerekçe hazýrlar!