Yüksek Askeri Þura, her yýl olduðu gibi Aðustos’un ilk haftasý toplanacak. Bu yýl YAÞ’ý kritik kýlan, Ergenekon, Balyoz ve Ýnternet Andýcý gibi darbe davalarýndan yargýlanan 68’i general ve amiral çok sayýdaki muvazzaf subayýn halen tutuklu olmasý.
Stratejik Düþünce Enstitüsü’nün önceki gün düzenlediði konferansta hem YAÞ’ýn yetkileri ve atama sistemini sorgulayan rapor açýklandý, hem de tutuklu subaylarýn durumu deðerlendirildi. Raporda,
“Tutuklu subaylar emekli edilmeli; açýða alýnmalý, tutuksuz yargýlananlar pasif görevlere atanmalýdýr” önerisi yer aldý. Ancak konferansta dile getirilenler
“aksi halde ortaya çýkabilecek çok tehlikeli bir durum” • iþaret ediyordu:
- YAÞ Kanunu’nu 12 Mart Muhtýrasý’ndan sonra
“TSK Birliði” adlý cunta tarafýndan bir askeri hakime yazdýrýldý. Dolaylý olarak bundan sonraki komuta kademelerini de cunta belirledi. Örneðin orduevinde dans etmek terfi kriteri oldu!
- YAÞ, aslýnda askeri stratejik konsepti, TSK’nýn program ve hedeflerini görüþen bir kuruldur. Ancak bugün
“… ve diðer kanunlarla verilen görevleri yapar” diye bir
‘maymuncuk madde’ ile tayin ve terfilere de karar veriyor. Kurul’da Baþkan sýfatýyla Baþbakan’ýn iki oyu, toplam 3 sivil üyenin bulunduðu yerde yetersizdir. Kararlarý komuta kademesi vermektedir.
- Darbe davalarýndan halen 68’i general ve amiral çok sayýda tutuklu subay var. Geçen yýl 14 general ve amiralin tutukluluðuna tepki olarak Genelkurmay Baþkaný ve kuvvet komutanlarý YAÞ öncesi emekliliðini istemiþti. YAÞ’ta da bu kiþiler için
“bir defaya mahsus” temdit (bekleme) kararý verilmiþti.
- Ancak bu yýl tüm tutuklular açýða alýnmalý ve emekli edilmelidir. Hem hem TSK Personel Kanunu’nun 65. Maddesi bunu gerektirmektedir, hem de TSK'da 301 olmasý gereken general-amiral sayýsý gidenleri aratmayacak sayýya (361 kiþi) ulaþmýþtýr.
-
‘Masumiyet karinesi’ buna engel deðildir. Bugüne kadar basit boya badana iþlerindeki usulsüzlüklerden dolayý binlerce subay, astsubay ordudan atýlmýþtýr.
- 65. maddenin bugüne kadar uygulanmamasý ve darbe sanýklarýnýn açýða alýnmamasý, emekli edilmemesi, TSK içinde
“Bu kiþiler suç iþlemedi. Sadece cumhuriyeti koruma görevlerini yaptý” anlayýþýnýn sonucudur.
- Bu anlayýþ, komutanlarýn resmi araçlarla Hasdal ve Mamak askeri cezaevlerine giderek sanýklarý ziyaret etmesiyle güç ve yaygýnlýk kazanmýþtýr. Öyle ki, bugün YAÞ’ýn terfi listesindeki subaylar da cezaevindeki darbe sanýklarýný ziyarete teþvik edilmektedir.
- Üstelik TSK Personel Kanunu’na generaller için
“yaþ haddine kadar emekli edilemez” hükmü konulmuþtur.
- Böyle olunca da, görev baþýndaki subaylar, býrakýn darbeye niyet edenlerin yargýlanmasýndan ders almayý, onlarýn
“görevlerini yaptýklarýný, yarýn da çýkýp geleceklerini” düþünmektedir.
- Darbe sanýklarýnýn süresini uzatmak, emekli etmemek açýða almamak, TBMM ve hükümetle bilek güreþi demektir. TSK’nýn kendini bu kurumlarla emsal görmesi kabul edilemez.
- Darbe suçlamasýyla yargýlananlar derhal açýða alýnmalý, tutuklananlar emekli edilmeli ve mahkum olurlarsa rütbeleri sökülmelidir.
Konferansa katýlan iki önemli ismin, emekli askeri hakim Faik Tarýmcýoðlu ve Askeri Yüksek Ýdare Mahkemesi Üyesi Veysi Savaþ’ýn bu kapsamdaki deðerlendirmeleri ve verdikleri örnekler çarpýcýydý.
Konferans deyim yerindeyse bir
“tehdit deðerlendirmesi”ydi. Bununla ilgili kararý ise YAÞ’ta askerler ve siviller birlikte verecek. Karar, Kurul’da geçen yýl Baþbakan’ýn baþkanlýðýný vurgulayan fotoðrafýn dýþýnda da deðiþim olup olmadýðýný da gösterecek.
SDE’nin ‘ilerleme raporu’ yayýnlandý
SDE’nin “Türkiye’nin askeri vesayetten çýkýþ raporu”na da vurgu yapmak gerekiyor. Bu, þunun için önemli: Türkiye’nin demokratik ilerleme raporlarý artýk yerli kurumlar tarafýndan yazýlýyor. www.sde.org.tr adresinden ayrýntýlarýna ulaþabileceðiniz rapordaki
“yapýlanlar” ve
“öneriler” özetle þöyle:
Askeri vesayetten çýkýþa yönelik atýlan önemli adýmlar:
- MGK’da sivil aðýrlýðýn arttýrýlmasý, Genel Sekreter’in sivil olmasý.
- EMASYA Protokolü’nün kaldýrýlmasý.
- Sayýþtay’ýn TSK’yý denetlemesi.
- Okullarda milli güvenlik derslerinin subaylar tarafýndan verilmesinden vazgeçilmesi.
- 27 nisan bildirisinin TSK internet sitesinden çýkarýlmasý.
- Askerlerin orduevlerinde hizmette kullanýlmamasý…
Atýlmasý önerilen adýmlar:
- Milli Savunma Bakanlýðý’nýn kadro ve binasýyla sivilleþmesi. Genelkurmay’ýn MSB’ye baðlanmasý.
- Darbelere gerekçesi yapýlan TSK Ýç Hizmet Kanunu 35. maddesinin (Silahlý Kuvvetlerin vazifesi, Türk yurdunu ve Anayasa ile tayin edilmiþ olan Türkiye Cumhuriyetini kollamak ve korumaktýr) kaldýrýlmasý.
- OYAK’a kanunla tanýnan ayrýcalýklarýn kaldýrýlmasý.
- Ordunun asker ve teçhizat ihtiyaç planlamasýnýn yeniden yapýlmasý, profesyonelleþerek küçülmesi.
- TSK terfi sisteminin (YAÞ) gözden geçirilmesi.