Yemek festivali enflasyonu! Ne olacak bu iþin sonu?

Kavramlarýn içini boþaltmak milli sporumuz haline geldi. Festival dediðin þey, sürdürülebilir, kapsamlý, kontrollü, güçlü ve yaygýn bir etkinlik. Siz yaptýðýnýz iþin adýný þenlik koymaktan çekinmeyin. Þenlik demek yaptýðýnýz iþi küçültmez. 

Ýstanbul’un lezzet baþkenti olduðu iddiasýyla ortaya çýkan festivallere her gün bir yenisi ekleniyor. Bu yýl ilk kez yapýlan Gastronomist, Gastronomi Entertainment, Ýstanbul Lezzet Festivali, GastronomicaFest ve Gastromasa bunlardan en bilinenleri. Kahve, çay, meyve, baklava ayrý ayrý etkinlikler düzenlerken, hepsi kendine festival diyor. Ülke geneli bir festival yangýnýna tutuldu. Ýlk bakýþta her birinin amacý birbirine benziyor; iyi bir etkinliðe imza atmak, dünya çapýnda ses getirmek. Ýyi niyetli gibi görünen bu etkinlikler cehenneme giden yollarýn taþlarýný döþüyor sanki. Para meselesi ayrý, ayakta durmak için oluþturduðumuz sistem bu… Ýþ ki, dürüst, uzmanlarýn dýþlanmadýðý iþe yarar festivaller yapýlsýn.

Ýçlerinde iyilerin büyüyeceðini düþünüyor, yemek sektörüne katma deðer saðlayacaklarýnýn umudunu taþýyorum. Ancak zaman alacak. Çünkü her bir dernek, her bir oluþum kendi köþesinden etkinliklerini yapýyor. Birbirlerini beðenmemeler, küslükler, dedikodular.  Uluslararasý etki için daha yolumuz var; marka olmak ancak iþini iyi bilen profesyonellerle, Türkiye’nin gerçeklerini görüp dünyaya da gözleri açýk insanlarla mümkün. Baþarý stratejiyi iyi kurguladýðýnýzda geliyor. Bugün festival yapalým deyip, üç ay sonra dünya çapýnda ses getiren bir organizasyona imza atacaðýný düþünmek hayal. Kendi adýma ben mutluyum. Ýyi gösterileri seyretmek, önemli þeflerle tanýþmak, sahneye geçerek gastro þovlar hazýrlamak mesleðim için önemli adýmlar. Gastronomide Türkiye güçlü bir oyuncu olma þansýna sahip ama bu yalnýzca yemekçilerin deðil, reklamcýlarýn, iletiþimcilerin de uzmanlýðý. Ben de bu soruyu onlara sordum. Festivallerde ne yapmamýz lazým?

Adnan Þahin

Anadolu Halk Mutfaðý Derneði Baþkaný

Yemek etkinliklerinde Ýstanbul ve Gaziantep öne çýkýyor.  Neden Diyarbakýr, Urfa, Konya, Kayseri, Kastamonu, Trabzon gibi aktörler ortada yok?  14  bin yýllýk derinlikten bahsediyoruz ki, Göbekli Tepe, Çatal Höyük, Etnik, Selçuklu, Osmanlý, Akdeniz, Karadeniz ve Ege mutfaklarý ilk aklýma gelenler. Diðer taraftan ürün bazlý etkinlikler olmalý. Çünkü bu coðrafya buðday, üzüm, incir, zeytin gibi birçok ürünün anavataný.  Gastronomik  anlamda  yapýlmasý gereken çok iþ varken maalesef itiþen kakýþan birbirilerini karalayan insanlarý izlemekle yetiniyoruz.

Yaþar Akbaþ - Happy People Project Ajans Baþkaný

Yemek kültürünün ele alýnmasýyla ciddi bir ekonomi oluþtu. Okullar, kurslar açýldý, oralardan kendi mekanýný açmayý kafasýna koymuþ þefler çýktý. 10 sene önce doðru dürüst ýzgara et piþirilemezdi, þu an dünya çapýnda etçillerimiz var. Doðal olarak gastronomi festivalleri de bu ekonominin bir parçasý oldu. Türkiye’de çalýþan bir þeyi ertesi gün taklit etmeye hazýr bir kitle var. Þu an bu konu revaçta, hepsi bu. Mesela eskiden her þeyin bir fuarý olurdu. Þu ara o kadar yok. Modasý geçti, kazancý düþtü. Oysa gastronomi yeni bir alan. Ýnsanlar da lezzetli kokularýn geldiði bu büyük tencereden kendilerine düþecek porsiyonlarýn peþinde haliyle...

Mehmet Yalçýn

Gastronomi Yazarý

Gastronomi festivallerinde yaþanýlan enflasyon, ‘tamamen duygusal’…  Gýdanýn sanayileþmesi ve hormon, hibrit tohum ve katký maddeleri sayesinde çoðaltýlýp ucuzlatýlmasý, gýdada küresel bir üretim fazlasý oluþturuyor. Gýda endüstrisi bu fazlayý eritmek için gastronomi dünyasýný popüler hale getiriyor. Sponsor olunan renkli ve cazibeli TV þovlarý, kitaplar, gýda reklamlarý ve artmasý desteklenen kafe-restoran zincirleri sayesinde yeme-içme meraký moda oldu. Kârlý sektörler de her zaman yatýrýmcý çeker.  Festivaller doyum noktasýna ulaþýp kârlýlýklarý azalýnca doðal bir ayýklanma yaþanacaktýr. Kapitalist sistemde rasyonalite aranmaz, giriþimler sürü psikolojisiyle yapýlýr. Þu anda da o yaþanýyor…”

Dr. Fatoþ Karahasan - Bilgi Üniversitesi Öðretim Görevlisi/Pazarlama ve Marka Uzmaný

‘Ýstanbul Lezzet Baþkenti’ baþlýðýyla yapýlan yemek buluþmalarý, eðer birlikte yemek yemek ve yemekle ilgili sohbet etmek amacý taþýyorsa, ne güzel! Sofralar neþe dolu olsun. Ancak, bu buluþmalar gastronomi festivalleri olarak konumlandýrýlýyorsa, bu etkinliklerin kýsa sürede cazibesini yitireceðini söylemek kehanet olmaz. Ýtalya, Fransa, Ýspanya gibi ülkelerde kentler, kasabalar, köyler, ünlü olduklarý, ayrýþtýklarý ve deðer elde ettikleri ürünleri çerçevesinde kutlamalar yaparlar. Genç, yaþlý herkes festivalin parçasý olur. Çoðu zaman sponsorlar da yerli üreticilerdir. Ýstanbul’daki festivallerde bu ruhu yakalamak doðal olarak zor. Ancak, semtlerin geleneklerine göre küçük etkinlikler düzenlenebilir. Ya da kreatif ‘niþler’ bulunabilir.