Seçim bitti mazbatalar alýnmaya baþladý. Birçok ilde belediyede baþkan deðiþti. Bu deðiþimde çýkarýlmasý gereken ödevler, çok... Bugün, belediye baþkanlarýna hukuk, kent ve katýlým baðlamýndaki çalýþmalarýn ýþýðýnda birkaç noktanýn altýný çizerek tavsiyede bulunmak istiyorum...
Ortak akýl önemli
Seçimden önce dile pelesenk olan "ortak akýlla yöneteceðiz" sloganlarý daha soðumadan, buna uygun adýmlar atmak gerekiyor. Bunun birçok yolu, birçok ayaðý var. Ama her þeyden önemli olan unsuru bu söylemin içselleþtirilmesi. Ortak akýl nedir? diye sorsak çok güzel edebi tanýmlar çýkabilir. Aslýnda çok aðdalý ifadelere gerek yok. Ortak akýl, bir kiþinin olaylarý anlama ve yönetme noktasýnda sadece kendi aklýnýn yeterli olmayacaðýnýn farkýna varmasý ve bu konudaki yetkin isimleri yanýna toparlayýp, kendisinin aklýndan daha büyük bir akýl inþa etmesidir. Doðru bir ortak akýl serencamýnýn üç unsuru vardýr. Birincisi lider "yetersiz olduðu noktalarý kabul etmelidir", ikincisi "alanýnda iyi akýllar sürece dahil edilmelidir" ve üçüncüsü bu istiþarelerden çýkan sonucu lider "uygulamalýdýr. Bunu önceleyeni þehir kaybetmek istemez....
Kent konseyleri
Ortak aklýn bulunmasýnda bir parametre de katýlým kültürünün oluþturulmasýdýr. Bence bir baþkan için en büyük ödev Belediye Kanununda düzenlenmiþ resmi danýþma organý olan kent konseyini kurmak ve iþler hale getirmektir. Gerçekten þehrin tüm unsurlarýný kuþatan bu yapý, þehirde yaþayanlarýn oluþturduðu bir meclis görünümündedir. Geriye dönük bakarsak baþarýlý birçok belediye, bu yapýyý "gerçekten" kurmuþtur. Bu manada Türkiye Kent Konseyleri Birliði, tüm siyasi yaklaþýmlara eþit mesafeli yaklaþýmý ile mihmandar olmakta, konseyleri iþler hale getirmek isteyen baþkanlara yardýmcý olmaktadýr.
Personel memnuniyeti
Baþkan, belediyeye bir sandýk kurup, memnuniyet anketi yapsa, çýkan sonuç olumsuz ise seçilemeyeceðini anlayabilir. Personelinin sevmediði birini, o þehrin halký sevebilir mi? Personel de belde halkýnýn bir parçasý deðil mi zaten. Personelin baþkaný "sevmesi"; "maaþ zammý" veya "ikramiye" vermesinden geçmez. Personel, yönetimde ölçü ve tutarlýlýk ister. Personel, bir sorun çýktýðýnda ardýný toplayacak bir ekibin parçasý olmak ister, tüm sorumluluðu üstüne yýkýp suçlu ilan edileceði bir ortam da liderine de çalýþma arkadaþlarýn da baðlýlýðý kalmaz...
Liyakat ve iþe alým
Vatandaþýn gözlediði ve ölçtüðü en büyük kriter ise iþe alým ve liyakatli yönetici meselesidir. Ýþe alýmda "kayýrma" oluyorsa, kendisi neden kayrýlmadýðý için sitem edenler, alýmlarýn bir standardý olduðu ve bunun hiç esnemediðini görünce bu kurala, uygulamaya ram olurlar. Siyasetin "istihdam alanýna" dönüþmesi, oy getiren kitleyi tatmin etse de oy kaçýþýnýn en büyük sebebidir... Bunun bir uzantýsý da belediyedeki yönetici kadrosunun "nitelik" sorunudur. Nitelikliler arasýndan bir tercih yapmak, baþkanýn topluma vereceði en net mesaj olacaktýr.
Sosyal medya ve medya iliþkileri
Belediye baþkanlarýnýn, belediyenin sosyal medya hesaplarýný "kendi hesabý" gibi kullanmasý hukuka uygun deðildir ki bu konuda birtakým içtihatlar bulunur. Belediye hesabýndan engelleme yapmak, meseleyi kiþiselleþtirip bu hesaptan tepki göstermek doðru bir davranýþ deðildir. Buna dikkat etmek gerekiyor. Bir de "trol" meselesi var ki akýl alýr gibi deðil. Baþkana veya bir yakýnýna baðlý teþekkül eden bir trol ordusuna kim ihtiyaç duyar? Baþarýsýzlýðýný örtmek isteyenler pek tabi. Halbuki iyi bir baþkaný hakkettiði halde belde sakinleri zaten savunur... Yerel medya iliþkileri de ayný baðlamda yürür. Çýkar amaçlý gazeteciliði bilinen isimleri ile bir dünya inþa etmenin sonu, hezimet olacaktýr.
Ýþte bunlar benim, kýymetli baþkanlara önerilerim, pek tabi fazlasý söylenebilir, yeri geldikçe belirteceðim zaten. Zira dünya deðiþiyor, "zamanýn ruhu" bize vatandaþa doðrudan dokunma imkâný veriyor. Doðrudan demokrasi yeniden geliyor desek yeridir... Þu soruyla bitirelim: "Sayýn Baþkaným, siz bu dönüþüme nasýl ayak uydurmayý düþünüyorsunuz?"