Erken seçim kararýyla Türkiye sandýk için geri sayýmý baþlattýðý gibi, yeni sisteme geçiþ için de geri sayýmý baþlattý. Artýk Türkiye’nin yeni sisteme geçmesine 66 gün kaldý.
Türkiye, 16 Nisan referandumuyla Cumhurbaþkanlýðý Hükümet Sistemi’ni oyladý ve kabul etti, ancak halkýn kabul ettiði yeni sisteme geçilmedi.
Referandumda bu sistemin niçin gerekli olduðuna yönelik gerekçelerin önemli bir kýsmý, Türkiye’nin yapýsal sorunlarý kadar, içinden geçilen süreçte aciliyet arz eden ihtiyaçlarý ifade ediyordu. Türkiye’nin maruz kaldýðý iç ve dýþ sorunlarýn çözümü Cumhurbaþkanlýðý Hükümet sistemini gerekli kýlýyordu. Sorunlar hala var olmasýna raðmen ihtiyaç duyulan sistemin 2019 sonrasýna býrakýlmasý Türkiye’nin menfaatine deðildi. Bu açýdan erken seçim kararý son derece yerindedir.
16 Nisan referandumundan sonra hemen uygulamaya geçen madde, Cumhurbaþkanýnýn partili olabilmesiydi. Türkiye o günden itibaren Partili Cumhurbaþkaný ile iþleyen Parlamenter Sistem’le yönetiliyor. Erken seçim, sistemin tüm boyutlarýyla hayata geçmesine fýrsat saðlamýþ ve taþlarý yerine oturtmuþ olacak.
Yeni sistem demek, tüm kurumlarýn reforme edilmesi demektir. Bu yüzden önümüzde büyük bir reform süreci var. 24 Haziran seçimleri Türkiye’nin bu büyük reformu hayata geçirmesi anlamýna gelecek.
Personel rejiminden tüm kurum ve kuruluþlarýn iþleyiþlerine, seçim sisteminden Meclis içtüzüðüne ve yerel yönetimlere kadar her alanda yapýlacak reformlar Türkiye için büyük bir deðiþim dalgasý oluþturacaktýr.
Türkiye her zaman reformlarla ve deðiþim projeleriyle büyük sýçramalar kaydetmiþtir. Erken seçim reformlarla daha erken buluþma anlamýnda geliyor.
Cumhurbaþkanýmýz Erdoðan’ýn erken seçim kararýný açýkladýðý konuþmada vurguladýðý iki husus çok önemli:
1. Eski sistemin hastalýklarýndan kurtulmak.
2. Belirsizliklerin Türkiye’ye zarar vermesini önlemek.
Erdoðan, yeni sisteme geçiþ aciliyetini bu vurgularla ifade etti. Eski sistemin vesayetçi yapýsýnýn tamamen tasfiye edilmesi, Türk demokrasisi ve sivilleþme açýsýndan hayati önemdedir.
Eski hastalýklar deyiminin içine bürokratik oligarþi ve sistemin hýz kaybetmesine sebep olan alýþkanlýklar da var. Yeni hükümet sistemi icraanýn etkili ve süratli hale gelmesi açýsýndan elzemdir. Kurumsal taassuplarýn ortadan kaldýrýlabilmesi ancak topyekün bir reformla mümkündür.
Erken seçime yönelik spekülasyonlarýn ortadan kaldýrýlmasý belirsizliðe son vermek demektir. Özellikle yabancý yatýrýmcýlar ve ekonomik aktörler bu spekülasyonlarýn ortadan kalkmasýyla rahat bir nefes alacaktýr.
Suriye baðlamýnda bölgemizde yaþanan geliþmelerde Türkiye’nin hem güçlü bir aktör olarak öne çýkmasý, hem de maruz kaldýðý risk ve tehditlerle daha etkili bir þekilde mücadele edebilmesi de iç siyasetteki belirsizliklerin kalkmasýyla iliþkili bir durumdur.
AK Parti’nin genel prensibi seçimlerin olaðan takviminde gerçekleþtirilmesidir. Cumhurbaþkanýmýzýn “taahhütlerimize sadýk kalarak diþimizi sýkardýk” hassasiyeti bu prensibi yansýtýyor. Ama gelinen nokta AK Parti’nin deðil Türkiye’nin menfaatlerini öncelemeyi gerektiriyordu. Erdoðan her zaman ‘her þey Türkiye için’ sloganýný AK Parti’nin mottosu yapmýþ bir liderdir. Bu yüzden ülkenin ali menfaatleri neyi gerektiriyorsa AK Parti o istikamette hareket etmiþtir ve bugün de ayný hassasiyeti sergilemektedir.
Erken seçim kararý milletimiz için hayýrlý olsun.
Milletimiz 16 Nisan’da onay verdiði sistemin hayata geçmesi için 24 Haziran’da da iradesini ortaya koyacak ve yepyeni bir sistemle Türkiye’nin önünü açacaktýr.