Türk sinemasýnýn artýk ‘tecrübeli’ mertebesine ulaþmýþ yönetmenlerinden Zeki Demirkubuz. Bir elin parmaklarýný geçmeyen, sinema sanatý üzerine üretimler yapmakta inat eden ve giþe endiþesi taþýmadan kendi dertleriyle yoðrulan bu önemli yönetmenlerin filmlerini doðal olarak çok önemsiyoruz. Bir önceki filmi Kýskanmak ile bizi hayal kýrýklýðýna uðratan Demirkubuz, Yeraltý ile o bilindik aðýr dram içeren ve kaybedenleri kahramanlaþtýran filmlerine geri dönmüþ.
Yemekte baþlayan dönüþüm
Muharrem (Engin Günaydýn) yaþamýn gerektirdiði politik tutumlarý sergileyemeyen ve bu yüzden dýþlanan bir adamdýr. Arkadaþlarýnýn sistem karþýsýnda aldýðý ikiyüzlü tutumlarý hiç affedemez ve bu onda bir kýzgýnlýk yaratýr. Aslýnda bu kýzgýnlýk biraz da kýskançlýðýn tetiklediði bir duygudur. Muharrem, Cevat’ý (Serhat Tutumluer) kýskanmaktadýr. Beþ kiþilik arkadaþ grubu içinde sadece Cevat kitap yazmýþ ve bu kitapla ödül almýþtýr. Muharrem, Cevat’ýn kendi hikayelerini çaldýðýný söyler, diðer arkadaþlar ise Cevat’ýn pýrýltýsý altýnda ona yaltaklanmak ile hayatlarýný sürdürebilirler. Muharrem için bu imkansýzdýr. Bütün bu çatýþmalar yüzünden de Muharrem arkadaþlarýnýn içinde istenmeyen adamdýr. Bunu bile bile Cevat’ýn veda ve kutlama yemeðine kendini zorla davet ettirir. Bu yemek bir hesaplaþmanýn ve Muharrem’in dönüþümünün baþlangýcý olacaktýr.
Film, sahnelerdeki baþarýsý ve baskýn öykü olmasý sebebiyle bu arkadaþlýk iliþkisiyle tanýmlanabilir ama bence bu tanýmlama yetersiz kalýr. Çünkü Muharrem’in sadece Cevat ile derdi yoktur. O her tür ikiyüzlülüðü kabul edemez. Evine gelen temizlikçinin duruma göre tavýr deðiþtirmesi, arkadaþlarýnýn Cevat’a yaltaklanmasý, otobüsteki adam, lokantada iyi giyimli bir insana farklý davranan garson, bütün çýkar iliþkilerindeki dönüþüm Muharrem’in midesini bulandýrýr. Özellikle yemek sahnesi ve oradaki diyaloglar Zeki Demirkubuz’un baþarýlarla dolu kariyerinin en yaratýcý diyaloglarý ve çözümlemeleri.
Gelelim oyunculuklara.. Bu film hangi festivale katýlýrsa katýlsýn Engin Günaydýn En Ýyi Erkek, Nihal Yalçýn da En Ýyi Yardýmcý Kadýn Oyuncu ödüllerini almalý. Mükemmel performanslar! Diðer oyuncular da iyi ama Engin Günaydýn ve Nihal Yalçýn’ýn oyunculuklarý o kadar mükemmel ki herkes gölgede kalmýþ.
Bütün bunlara raðmen bu film beni ikilemde býraktý. Filmin ilk yarýsý yemek sahnesinin bitimine kadar insaný sarýyor, sarmalýyor, psikolojik gerilimin sýnýrlarýný zorluyor. Ama ikinci yarýdan itibaren sanki tür deðiþtiriyor. Sahneler daha da aðýrlaþýyor, karanlýk ve uzun planlar karamsar bir çözüm öneriyor. Dudaklardan dökülen karanlýk ve çarpýcý sözler yerine duraðanlýðýn sýkýntýsý ön plana çýkýyor.
Yönetmen Ceylan’a gönderme
Bir de filmin arka planýnda bir hikaye var ki bu ne kadar doðru bilinmez ama filmi çözümlemekte yararý da olabilir. Zeki Demirkubuz öykünün içinde kendini Muharrem karakteriyle özdeþleþtiriyorsa ukala, arkadaþlarýnýn hikayelerini çalýp ödül alan Cevat karakteri’nin de Nuri Bilge Ceylan’a bir gönderme olduðu söyleniyor. Senaryoda Cevat’ýn yazdýðý kitabýn adý Ankara Sýkýntýsý ile Ceylan’ýn Mayýs Sýkýntýsý filminin kastedildiði iddia ediliyor. Nuri Bilge Ceylan ile Zeki Demirkubuz arasýnda böyle bir çekiþme var mý bilinmez ama hikayelerini gerçek hayattan alan bir yönetmen için hiç de alýþýlmadýk bir durum deðil açýkçasý.
Kýsacasý filmin hem gerçek hayatta hem de karanlýk dimaðlarýmýzda rahatlýkla yer bulduðunu söyleyebiliriz.
Filmin finaline doðru geçirdiði tür karmaþasý biraz canýmý sýksa da seyretmekten büyük zevk aldýðýmý söylemeliyim. Sinemaseverlerin kaçýrmamasý gereken bir yapým...
FÝLMÝN KÜNYESÝ
Yönetmen:
Zeki Demirkubuz
Senaryo:
Zeki Demirkubuz
Oyuncular: Engin Günaydýn, Nergis Öztürk, Serhat Tutumluer, Nihal Yalçýn, Murat Cemcir, Feridun Koç, Serkan Keskin, Sarp Apak
Tür: Dram
Vizyondakiler
Aþk Yemini
Yönetmenliðini MevliMichael Sucsy’nin yaptýðý, baþröllerinde Channing ve Rachel McAadams’ýn yer aldýðý filmde, yeni evli bir çift olan Paige ve Leo bir gece arabayla evlerine dönerlerken, trafik kazasý geçirir. Paige uyandýðýnda hayatýnýn son beþ yýlýný hatýrlayamaz. Leo, ona geçmiþi hatýrlatýr.
Doðaüstü
Meraklý, haþarý ve liseli üç sýký arkadaþ, yeraltý tünelinde ‘birþey’ keþfeder. Bununla düþünce gücüyle çevrelerindeki canlý, cansýz her þeyi kontrol edebilir hale gelir.ler. Eðlenmek için kullandýklarý bu süper güç, kýsa sürede insanlarýn hayatlarýyla oynadýklarý bir kumara dönüþecektir. Tüm bu süreçte bir kamera da kayýttadýr.
Blue Ray ve DVD'ler
SALGIN
Karakterlerle özdeþleþerek, lineer hikaye kurgusunu takip ederek, görkemine kapýlarak veya ana akým anlatýyla izlenerek tüketilmeyi reddeden bir salgýn filmi. Alanýnda Yeryüzündeki Son Aþk ile birlikte son dönemin en iyisi.
DVD: Warner’ýn artan fotoðraflý ve menü ikonsuz tasarýmýnýn son üyesi! Teknikle öne çýkýlma çabasýnda bir DVD. Film: 7 / DVD: 2
SENDEN ÖNCE
Bir inatlaþma sonucu 20. sevgilisi ile evlenme yemini eden Ally, ‘çapkýn’lýðýna ancak böyle bir çare bulabilmiþtir. Fakat o kiþinin ayrýldýðý iþindeki patronu olduðunu ‘bir sabah’ öðrenmesi kendisi için hiç de iyi olmaz. O da bir sonraki kiþide ‘kývýlcým’ý aramaktansa eski sevgililerine bakmaya baþlar.
DVD: 10 dakika daha fazla görüntü içeren ‘uzatýlmýþ’ versiyonla daha eðlenceli. Film: 5 / DVD: 4
SENSÝZ OLMAZ
Ülkemizde de vizyona giren Özgür Ruh ile tanýnan Sandra Goldbacher, 1970’ten günümüze uzanan iki kýz arasýndaki dostluðu anlatýyor. Michelle Williams ve Anna Friel’in performanslarýyla kadýn hikayelerini yüksek kalibreye taþýyamamýþ olsa da keyifle tüketilen bir eser.
DVD: Sadece filmin hayranlarýna, ‘Türkiye’de vizyona girmeden çýktý’cýlara hitap eden bir ürün... Film: 5 / DVD: 3
ÇELÝK YUMRUKLAR
Fena halde Rollerball’un çocuklar için üretilmiþ versiyonu gibi duruyor. Belli ki o dönemden Spielberg’ün ‘yürütücü yapýmcý’ yaklaþýmýyla yeni bir E.T. çýkartmak istenmiþ. Transformers ile çocuklarýn düþlerini yeni milenyumda gerçeðe çeviren yaratýcýnýn böylesi bir eðilimde yeniden bulunmasý, mesele ‘kalýcýlýk’sa bir þey býrakamadýðý kesin.
DVD: Eklerin çoðunluðunun Blu-ray’e saklanmasý üzücü. Film: 3 / DVD: 4