YGS telaþýna girenlerin önündeki en büyük engel sýnav kaygýsý. Öðrencinin belleðine kaydettiði bilgiler kaygý baþgösterdiðinde zihinden siliniyor. Kaygýyla baþ etmeyi öðrenmeyen çocuk baþarýsýz oluyor.
Mart ayý dert ayý derler ya. Malum dertlere bir de YGS telaþý eklendi. Ebeveynler çocuklarýnýn geleceði ne olacak kaygýsýný yaþýyor, öðrenciler de ‘acaba anne-babamýn emeklerinin karþýlýðýný verebilecek miyim, arzu ettiðim baþarýyý yakalayabilecek miyim’ kaygýsýný. Aslýnda ikisi de anlaþýlabilir kaygýlar. Ancak bir noktadan sonra zarar verici olmaktadýr. O yüzden sýnav süreçlerinde hem ebeveynlerin hem de çocuklarýn kaygýlarýný kontrol etmeyi öðrenmeleri çok mühimdir.
Kaygý birçok olumsuz duygu gibi gerek ruhsal gerekse zihinsel performansý düþürür. Bir insan olmasý gerekenin üstünde bir kaygý yaþýyorsa baþta konsantrasyon ve dikkati sürdürme olmak üzere birçok zihinsel iþlevi bloke olmaktadýr. Sözlü için tahtaya kalkýp çok iyi bildiði halde aþýrý kaygýdan bildiklerini unutan öðrencileri hepiniz duymuþ veya bir þekilde görmüþsünüzdür. Ýþte orada yaþanan þey aþýrý kaygýdan kaynaklanan dikkat zayýflýðý ve buna baðlý olarak hatýrlama zorluðudur. Yani bir öðrencinin çok çalýþarak belleðine kaydettiði bilgileri hatýrlayabilmesi dikkat performansý ile doðrudan iliþkilidir. Dolayýsýyla baþta aþýrý kaygý olmak üzere dikkati zorlaþtýran her þey hatýrlamayý da zorlaþtýrýr ve öðrencinin sýnav performansýný azaltýr.
Psikolojilerini dikkate alýn
Sýnav kaygýsý yaþayan çocuklarda büyük oranda dikkati sürdürme ve hatýrlama problemi gözleniyor. Bazý çocuklarda küçük yaþlardan beri var olan ve gözden kaçýrýlmýþ bir dikkat sorunu olabiliyor. Çocuk anlamada, dersi dinlemede, derse çalýþmakta zorlanabiliyor, kendisini yetersiz hissedebiliyor, baþaramama kaygýsý yaþayabiliyor ve sonuçta ya ders çalýþmayý tamamen býrakýyor ya da aþýrý kaygýlý bir çalýþma sürecine giriyor. Bazý çocuklarda da baþlangýçta bir dikkat problemi olmayabiliyor. Aþýrý baský, eleþtiri, yüksek beklenti ortamýnda büyüyen bu çocuklar, yetersizlik düþüncelerine kapýlýp yapamayacaðý endiþesi yaþayabiliyor, derslerden sýkýlýyor ve baþarýsýz olabiliyorlar. Bu çocuklarda derse ilginin azalmasý dikkati de etkileyebiliyor ve baþarýsýzlýk daha da derinleþebiliyor. Sýnav kaygýsý yaþayan bir çocukta sebebi tam olarak tespit edebilmek için ruhsal deðerlendirmenin yanýnda mutlaka dikkat ve zihinsel performans ölçümlerinin yapýlmasý gerekmektedir.
Yapýlmasý gerekenler
Çocukta bir dikkat problemi tespit edilirse ilk iþ onu “Kognitif Rehabilitasyon Programý” adýný verdiðimiz bilgisayarlý çalýþmalarla desteklemek gerekir. Dikkat problemi ileri düzeyde ise dikkati güçlendiren ilaçlarla desteklenmelidir. Yine ruhsal sebepler üzerinde çalýþmak hem çocuðun kaygýsýný azaltacak hem de zihinsel performansýný artýracaktýr. Bu konuda daha önceki yazýlarýmda da belirttiðim gibi EMDR terapisi kýsa sürede sonuç alýnan ve çok etkin bir yaklaþýmdýr. Birkaç seanslýk uygulamalarla sýnav stresinin ortadan kaldýrýlmasý mümkün olabilmektedir. Ebeveynlerin sýnav süreçlerinde ders veren hocalardan istifade ettikleri kadar sýnav kaygýsý konusunda uzmanlar bireylerden de faydalanmalarý önemlidir. Var olan potansiyeli en üst noktada kullanabilmenin püf noktasý duygularý kontrol edebilmektir.