‘Kalandar Soðuðu’nu ilk Antalya Film Festivali’nde seyrettiðimde ‘iþte sinema bu’ dedim. Sinemanýn en büyük özelliði insaný tanýma çabasýdýr. ‘Kalandar Soðuðu’ bunu layýkýyla yerine getiriyor...
Türk sinemasý ilginç bir endüstri. Tam bu sinemadan hiçbir þey olmaz diyorsunuz, beklemediðiniz anda öyle bir filmle karþýlaþýyorsunuz ki sizi utandýrýyor. Antalya Film Festivali’nde ‘Kalandar Soðuðu’nu seyretmeye gittiðimde seçkideki diðer filmlerden o kadar yorulmuþtum ki büyük umutsuzlukla girdim filme. Üstelik filmin yönetmeni Mustafa Kara’nýn ilk filmi ‘Umut Adasý’ný da seyrettiðim için beklentim iyice düþüktü. Mustafa Kara ilk filmini yeni çekmiþ gibi hissettim. Böyle baþyapýtlar birden bire çýkýveriyor iþte! Peki ‘Kalandar Soðuðu’nu bu kadar özel yapan ne? Filmin sinematografisine baktýðýnýzda görüntü yönetmenliði, diyalog azlýðý bildiðimiz minimalist filmlere çok yakýn. Yani hep deriz ya Tarkovski çakmasý Türk sinemasý diye. Ýþte çok üstten bakarsanýz film öyle ama o kadar içten ve doðru bir anlatýma sahip ki, o duraðanlýðýn içinde tamtersi fýkýr fýkýr bir arama, yanma var. Daðda, derme çatma bir kulübede ailesiyle yaþayan Mehmet’in kiþiliði bütün Tarkovski taklidi þekilcilik izlerini siliyor. Ýnsanýn ister köyde ister daðda olsun entelektüel açlýðý hissetmesinin bir yansýmasý film. Mehmet’in peþinden giderken aslýnda Baðdat Caddesi’ndeki tatminsiz bir banka memurunun hayatýný anlamlý kýlma çabasýný da seyrediyoruz. Çünkü Mehmet bilindik kýsýtlamalara, beklentilere cevap verme baskýsýna karþý isyan eden, normal veya genel olmayý kabullenmeyen bir adam. Onun bu anormal haline ailesinin verdiði tepki de filme çok doðru aktarýlmýþ. Eþinin onu suçlamasý, baský altýna almasý ama onun arayýþýnýn verdiði sýcaklýðý içten içe kabullenmesi. Hayat böyle deðilmidir zaten. Karþýndaki beklentilerini karþýlamazsa yaptýðýn baskýyla onun kolunu kanadýný kýrarsýn, ama kýrdýðýnda da sevdiðin insanýn ruhu için içten içe acý çekersin. Gelelim filmin bunlarý yaparken doðayla kurduðu iliþkiye. Son dönem sinemamýzýn en büyük enstrümanlarýndan biri doða. Elit yönetmenlerimiz dahil festival filmi çeken bütün sinemacýlarýmýz doðaya yaslanýyor. Ama güzel bir manzaranýn ötesindedir sinemanýn doðasý. Filmin duygusuna birþey katmalýdýr, onu güçlendirmelidir. Sadece güzellik deðil bazen korku veya endiþeyi týrmandýrmalý. Üstelik bunu güzellik duygusunu içinde barýndýrarak yapmalý. ‘Kalandar Soðuðu’ baþtan aþaðý doðayý böyle kullanmýþ. Hani binlerce liralýk oyuncaklar alýnýr çocuða, uzaktan kumandalý arabalar ama o çocuk sokakta bulduðu bir tahtayý hayal gücünün sýnýrlarýyla tüfek yapar ya; o binlerce liralýk oyuncaklar yanýnda sönük kalýr. ‘Kalandar Soðuðu’ öyle bir his uyandýrýyor. Film birçok festivale gitti ve ödüllerle döndü. Bu ödülleri alan oyunculardan filmin baþrolünde oynayan ve Mehmet karakterini canlandýran Haydar Þiþman Yönetmen Mustafa Kara’nýn öðretmeni, yani amatör bir isim. Anneyi canlandýran Hanife Kara yönetmen Mustafa Kara’nýn gerçek annesi. Peki nasýl oluyor? Evlerinden çýkýp koca koca festivallerin o büyük isimli jürilerinden nasýl alýyor bu ödülleri bu insanlar. Ýþte Mustafa Kara’nýn baþarýsý bu. Sinema bir yönetmen sanatý. Bu filmin hikayesi de tamamýyla bunun kanýtý. Ekstra bir filmle karþý karþýyayýz. Ve ne yazýk ki Türk sinemasýnda özel bir yeri olacak olan bu film benim bildiðim kadarýyla 10-15 kopyayla vizyona girecek. Neyse, filmin konusunu özetleyip yazýyý bitirelim. Karadeniz’in bir dað köyünde yaþayan Mehmet, günlük ihtiyaçlarýný temin ederken, diðer yandan daðlarda maden rezervi aramaktadýr. Zamanla umutsuz bir çabaya dönüþen maden arama fikri Mehmet’in duyduðu bir haberle yerini yeni bir maceraya býrakýr. Mehmet, Artvin’de gerçekleþtirilecek olan boða güreþlerine katýlacaktýr. Sýradan bir mücadele gibi görünen bu hikâyenin arka planýnda koca bir dünya var.
- Türk sinemasýnda özel bir yeri olacak bu film, ne yazýk ki 10-15 kopyayla vizyona girecek.
- Mehmet’in sýradan bir mücadele gibi görünen hikâyesinin arkasýnda koca bir dünya var.
FÝLMÝN KÜNYESÝ
Yönetmen: Mustafa Kara
Senarist: Mustafa Kara
Oyuncular: Haydar Þiþman, Nuray Yeþilaraz, Hanife Kara,
Ýbrahim Kuvvet
Yapým: 2016, Türkiye
VÝZYONDAKÝLER
Köstebek
Bir FBI ajaný olan Nate, sivil kýlýðýna girer ve bomba tezgahý planlayan bir terörist kumpasýný ortaya çýkarmak için beyaz üstünlük yanlýsý bir gruba katýlýr. Parlak ve geleceði olan analist yeni bir kimliðe bürünmenin zorluðuyla karþý karþýya gelirken gerçek prensiplerini korumaya çalýþarak beyaz üstünlüðünün tehlikeli yer altý dünyasýnda yolculuða çýkar. Fakat Dallas’a ulaþmak için Nate sandýðýndan daha alternatif bir evrene girmek zorunda kalýr.
FÝLMÝN KÜNYESÝ
Filmin orijinal adý: Imperium
Yönetmen: Daniel Ragussis
Senarist: Michael German
Seslendiren: Daniel Radcliffe, Toni Collette, Tracy Letts, Devin Druid
Yapým: 2016, ABD, 109Dk.
Yýldýzlar da Kayar: Das Borak
Bekir ve Tayfur iþleri ters giden iki kardeþtir. Kurduklarý Cast ajansýyla küçük çaplý organizasyonlara oyuncu ve dansçý göndermektedirler. Fakat iþler istedikleri gibi gitmemektedir. En sonunda ses getirecek bir projeye imza atmaya karar verirler. “Ünlülerin Benzerleri Yarýþmasý” adýnda bir yarýþma düzenlerler. O sýrada ünlü mega star Das Borak’ýn tükenmiþlik sendromuna yakalandýðýna dair bazý haberler çýkar.
FÝLMÝN KÜNYESÝ
Yönetmen: Levent Görgeç
Senarist: Enver Sülük
OYUNCULAR: Yavuz Seçkin, Altan
Gördüm, Altan Erkekli, Ali Erkazan
Yapým: 2016, Türkiye, 95 Dk.
Bridget Jones’un Bebeði
Mark Darcy’den ayrýldýktan sonra Bridget Jones’un mutluluðu pek de planladýðý gibi gitmez. Yeniden bekâr biri olarak, Bridget üst düzey haber yapýmcýlýðý mesleðine odaklanmaya ve etrafýný eski ve yeni arkadaþlarla çevrelemeye karar verir. Bridget Jones, Jack adýnda yakýþýklý bir Amerikalýyla tanýþýr. Hamile olduðunu öðrenir, ancak bir sorun vardýr: Bebeðin babasýnýn kim olduðundan emin deðildir.
FÝLMÝN KÜNYESÝ
Filmin orijinal adý: Bridget Jones’s Baby
Yönetmen: Sharon Maguire
Senarist: Helen Fielding
Seslendiren: Renée Zellweger, Colin Firth, Patrick Dempsey, Jim Broadbent
Yapým: 2016, Ýngiltere, ABD, 122 Dk.