Yýllýk izinde gün sayýsý nasýl hesaplanýyor?

Okurumuz Mücahit Yýlmaz, “20.05.2010 tarihinde iþe girdim. 2015 yýlý için kaç gün izin hakkýmýn olduðunu öðrenebilir miyim acaba” diyor. Ýþ Kanunu kapsamýna giren iþyerlerinde çalýþan iþçiler iþyerine girdiði günden baþlayarak, deneme süresi de içinde olmak üzere en az bir yýl çalýþmýþ olanlara iþyerindeki kýdemlerine ve yaþlarýna göre yýllýk ücretli izin verilmektedir. 

Ýþçinin iþyerine giriþ tarihinden itibaren deneme süresi de dâhil olmak üzere, her çalýþma yýlýný tamamlamasý halinde o yýla iliþkin ücretli izne hak kazanýr. Uygulamada çok sýkça rastlanýldýðý üzere, bir yýldan az süre için orantýlý olarak yýllýk ücretli izin hakký doðmaz.

Ýþçilere verilecek yýllýk ücretli izin süresi;

a) Bir yýldan beþ yýla kadar (beþ yýl dâhil) olanlara on dört günden,

b) Beþ yýldan fazla on beþ yýldan az olanlara yirmi günden,

c) On beþ yýl (dâhil) ve daha fazla olanlara yirmi altý günden az olamayacaktýr. Yukarýda sayýlan yýllýk izin süreleri, yer altý iþlerinde çalýþan iþçiler için dörder gün arttýrýlarak uygulanacaktýr.

Ancak on sekiz ve daha küçük yaþtaki iþçilerle elli ve daha yukarý yaþtaki iþçilere verilecek yýllýk ücretli izin süresi yirmi günden az olamaz. Yýllýk ücretli izin günlerinin hesabýnda izin süresine rastlayan ulusal bayram ve genel tatiller ile hafta tatili günleri izin süresinden sayýlmayacaktýr.

Yýllýk izin süreleri iþ sözleþmeleri ve toplu iþ sözleþmeleri ile artýrýlabilir. Yýllýk izin süreleri, taraflarýn anlaþmasý ile bir bölümü on günden aþaðý olmamak üzere en çok üçe bölünebilir.

20.05.2010 tarihinde iþe baþladýðýnýz dikkate alýndýðýnda 20.05.2011 tarihinden itibaren birinci yýl iznini kullanabileceðiniz ve beþ izni kullandýktan sonra 20.05.2016 tarihinden sonra kullanacaðýnýz izinler 20 gün olacaktýr.

Kabineye Erdem’li Bakan

Gerek bu köþeden ve gerekse de saðduyulu diðer köþe yazarlarý tarafýndan basýn organlarýnda paralel yapýnýn kamudaki örgütlenmesi ve kamu gücünün paralel yapýnýn amaçlarýna yönelik kullanýlmasý sýklýkla dile getiriliyor. Maliye, SGK, Çalýþma Bakanlýðý, Hazine, SPK, Emniyet, Savcýlýk gibi çeþitli makamlardaki örgüt üyeleri üzerinden baský, tehdit, þantaj ve komplo yoluyla himmet toplanmasý, himmet vermeyenler üzerinde teftiþ ve yýldýrma yoluyla kiþilerin psikolojik baský altýna alýnarak örgütün taleplerinin yerine getirilmesi saðlanýyor. Öyle ki, yasal talepler bile örgütün himmet beklentisi karþýlanmadýðýnda yerine getirilmiyor, yasal haklar bile verilmiyor.

Himmetin adý da, burs, kurs, kurban parasý kýlýfý altýnda þirin gösteriliyor.

Özellikle Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðý ile SGK’da paralel yapýnýn etkili olduðu bilinen bir gerçek. Kurumda halen birçok önemli kadro hala bu örgütün kontrolünde ve bu yapýnýn mensuplarýnca iþgal edilmiþ durumda. SGK fiilen danýþmanlar eliyle paralel yapý tarafýndan yönetiliyor. Kurumdaki saðduyulu herkes bu gücün kim veya kimler tarafýndan nasýl kullanýldýðýný çok iyi biliyor. Paralel yapýnýn iftira, karalama, tezvirat, komplo, insanlar hakkýnda olumsuz intiba uyandýracak þekilde bilgi kirliliði vs. hep kullanýlan ve birçok kiþinin hayatýný zindana çeviren paralel kadrolaþma yöntemlerini köþemizden çok yazdýk.

Seçim hükümetinde Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakaný olarak sayýn Ahmet Erdem’in atanmasý, bakanlýk ve ilgili kurumlarda büyük bir memnuniyetle karþýlandý. Yýllardýr takdirle takip ettiðim ve zor günlerde hep bu kurumlara ve kurumlardaki saðduyulu insanlara aðabeylik yapan sayýn Ahmet Erdem’den beklentiler de büyük.

SGK’nýn can damarlarýndan biri olan ve geçmiþ dönemlerde iþ dünyasý üzerinde himmet toplanmasý amacýyla kullanýlan, adeta tehdit ve zulmün merkezi olan SGK Rehberlik ve Teftiþ Baþkanlýðýnda ‘Rehberlik ve Teftiþ Baþkaný’nýn deðiþmesiyle birlikte paralel yapýlanma son dönemde önemli ölçüde etkisiz hale getirildi. Ancak halen yapýlmasý gereken çok þey var.

Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðý ile SGK’nýn diðer birimlerindeki paralel yapýnýn gücünün kýrýlmasý için Ahmet Erdem’e büyük görev düþüyor.

Bugüne kadar paralel yapýyla mücadele konusunda sýnýfta kalmýþ ve neredeyse hiçbir iþlem yapýlmamýþ kurumlarýn baþýnda gelen Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðý ile SGK’da Sayýn Ahmet Erdem’in paralelle mücadelede baþarýlý olacaðýndan hiç þüphem yok. Sadece yapýlmasý gereken, kurum ve bakanlýkta (saðýr sultanlarýn bile duyduðu) danýþman-yönetici-paralel yapý üçgenine çomak sokularak bu yapýnýn daðýtýlmasýdýr.

Çalýþma Müdürlüðü’nde Önder dönemi

Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðý’nýn en önemli birimlerinden biri de Çalýþma Genel Müdürlüðü’dür. Bakanlýðýn vizyonunu temsil etmesi nedeniyle de birçok önemli konuda bu birimin kararlarý ve yönlendirmeleri özel bir önem taþýyor.

Bakanlýkta uzun bir süreden bu yana birçok projeyi baþarýyla yürüten Sayýn Nurcan Önder ilk kadýn genel müdür olarak atandý. Müfettiþlik döneminden bu yana 20 yýlý aþkýn bir süredir yakýndan tanýdýðýmýz Sayýn Önder’in baþarýlý çalýþmalarýnýn genel müdürlük payesi ile taçlandýrýlmasý, Bakanlýk içinde çalýþma ve özverinin karþýlýksýz kalmadýðý yönünde deðerlendiriliyor.