Kýrklareli'nde, bu senenin baþýnda büyük bir merkez açýldý. Kýrk dönüm arazi üzerinde kuruldu. Kioo Retreat Center, 300'ün üzerinde konaklama kapasitesi, devasa bir meditasyon salonu, iki büyük yoga salonu, kütüphane, detoks merkezi, sattvik mutfaðý, derslikleri ve daha birçok alanýyla bu yýl bitmeden hizmet veriyor. Bir yoga külliyesi. Orada eðitim faaliyetleri yapýlýyor. Eðitimler, ritüeller ve kolektif iliþkiler yaþanýyor. Gruplar halinde ve belli bir süre kalýnýyor.
Yoga külliyesindeki eðitim programlarý belli bir ücrete tabii. Mesela YogaKioo Festivali yapýlýyor. Geçen yýl mayýs ayýnda Kýrklareli merkezde konaklamalý olarak gerçekleþti. Konaklama biletleri ₺ 3.750,00 ve hepsi de tükeniyor. Bu açýdan da yoga bir ayný zamanda endüstri ve ticaret alaný. Sadece masraflarý karþýlama amacýný gütmüyor, bu kazançlarla baþka faaliyetler de finanse ediliyor. Çünkü müzikler, yayýnlar, sosyal medya, kitaplar gibi çok yönlü çalýþmalar devam ediyor. Bu açýdan da gittikçe geniþleyen bir hareket.
Hareketin baþýnda Çetin Çetintaþ bulunuyor. Orta genç, Hindistan ve Uzak Asya'da yýllarca kalmýþ biyoloji mezunu bir erkek. Birçok kitap yazmýþ. Yoganýn el kitaplarýný hazýrlamýþ. Turuncu renkli elbise içerisinde, enerjik ve esrarengiz bir duruþu var. Umutla konuþuyor. YogaKioo Okullarý, YogaKioo Yayýnlarý, YogaKioo Dergi ve Kioo Retreat Center'ýn kurucusu. Yoga ile ilgili birçok eski metni Türkçe'ye çevirdi. Röportajlar veriyor. Dersler yapýyor, programlarý yönetiyor.
Çetintaþ'ýn verdiði röportajlardan birisinde ileri sürdüðü görüþ bir hayli ilginç! Neden dinden uzak bir tutum içerisindesiniz sorusuna þöyle cevap veriyor: "Ýnsanlar dinden korkuyor. Osmanlýda hemen insanlarýn kafasý kesilirdi". Din korku ve Osmanlý özelinde kafa kesen bir inanç olarak imgeleniyor. Oysa Osmanlý da din de çok geniþ bir inançlar, antlaþmalar, uzlaþmalar ve çeþitlilikler yelpazesine sahip. Bu kadar Sanskritçeyi bile öðrenme gayretinde olan ve Hint kültürünü geniþ bir þekilde okumuþ birisi kendi ülkesinin inancýný bilmiyor mu? Sanmýyorum.
Ayrýca kendisi de Hindistan'da, çeþitli tapýnaklara seyahatler düzenliyor. Ýnziva seyahatleri yapýyor. Büyük Aruneþvara (Ateþ Elementi sembolize eden) Þiva Tapýnaðý, Þiva'nýn Nataraj formunun bulunduðu (Ether elementi sembolize eden) Tapýnak'a (Çidambaram Temple) bunlar arasýnda yer alýyor. Yoganýn tapýnaklara seyahatler düzenlemesi onun bir inanç tarafýnýn olduðunu gösteriyor.
Türkiye'de yoga merkezleri çoðalýyor. Türkiye'nin ve KKTC'nin en büyük yoga okulu olan YogaKioo Institute Ýstanbul'da 5, Bursa, Adana, Ýzmir, Antalya, Gaziantep, Girne, Lefkoþe ve Online Þube ile beraber 13 þube ile faaliyetlerini sürdürüyor.
Çetintaþ'ýn Youtube kanalý da var. 400'ün üzerinde içeriði bulunuyor. 311 bin aboneye sahip. Onlarca kitap yazýp yayýnlýyor. Yoga, bir sosyal aktör tarafýndan etkili bir kurumsallaþma, gruplaþma, yayýn ve kamuoyu üretimine yöneliyor.
Ýslam maneviyatýndan kopan gençler ve orta yaþlýlar buraya koþuyor. Dayanýþma ve arkadaþlýklar sergileniyor. Bireysellik ve özgürleþme arayýþý daha çok aile, iþ yeri, genel toplum alanlarýndan baðýmsýz olma þeklinde ortaya çýkýyor. Freud'un süper ego dediði ve baskýyla tanýmladýðý toplumdan kaçan bir bireysellik yönelimi egemen burada. Yerleþik din de bunun içinde yer alýyor. Ondan da kopuyorlar. Çünkü onu da baský olarak algýlayan bir bilinçleri var. Ancak öte yandan yeni bir dayanýþma ve grup ortamýna giriyorlar. "Kendimi geliþtiriyorum, "ruhumu yüceltiyorum", "ben" gibi bireysel söylemlere raðmen yogiler, tamamen kolektif bir ortama dâhil oluyorlar. Böylece yogi cemaati doðuyor. Bireyselleþme süreciyle genel toplum iliþkilerinden soyutlanarak kolektif aidiyet duygularý burada tatmin ediliyor.
Yoga, post-truth dönemin yeni dinlerinden biri mi? Düþünmeye devam edeceðiz.