Ýstanbul’u hallaç pamuðu gibi atan taksici Fikret’in maceralarýný anlatan Yok Artýk, yer yer izleyiciyi güldürse de televizyon dizilerinin etkisinden kurtulamayan ve hedefi 12’den vuramayan bir film.
Yeni Türk sinemasý dediðimiz kavram, herhalde en çok komedi türünde yeni tanýmlamasýný hak ediyor. Yeþilçam’ýn komedisi trajik bir komediydi. Zaten o dönem komedyen dediðimiz isimler aslýnda karakter oyuncularýydý. Ayþen Gruda, Münir Özkul, Þener Þen, Adile Naþit ve hatta Kemal Sunal komedi kadar dramý da üstlerinde baþarýyla taþýyan isimlerdi. Yeþilçam komedisinin ayrýcalýðý sadece oyuncularýyla da açýklanamaz. Yönetmenlerin hepsi birbirinden usta isimlerdi; Sýrrý Gültekin, Süreyya Duru, Ertem Eðilmez, Atýf Yýlmaz, Ergin Orbey, Orhan Aksoy ve Kartal Tibet unutulmaz filmlere imza attý.
2000 yýlý sonrasý yeni Türk sinemasýnda komedi furyasý var. Ama her þeyin yenisi iyi olmuyor. Derinliði alýnmýþ, asla toplumsal bir mesaj taþýmayan, hayatýn kendisinden uzak, bu nedenle de toplumda fazla etkisi olmayan bayat bir komediyle baþ baþayýz. Bunlarý niçin söylüyorum; 2000 öncesi komediyi unutan seyircimiz ve biraz da bundan yararlanan sektörümüzün son dönemde çektiði filmleri eleþtirirken bir takým tepkiler alýyoruz: “Efendim seyirci gülüyor ya!” Evet, seyirci gülüyor ama bu gülüþün deðeri nedir? Söz konusu sinemaysa yaptýðýnýzýn deðerini belirleyen salondakilerin attýðý kahkaha mýdýr?
Sýð bir komedi
Konuyu bir de bu hafta vizyona giren Yok Artýk filmiyle açýklayalým... Filmin iyi bir kadrosu var. Son dönemin en iyi komedyenleri, oyuncularý filmde yer almýþ; Demet Evgar, Þebnem Bozoklu, Çaðlar Çorumlu, Algý Eke, Serkan Keskin, Necip Memili ve filmin baþrol oyuncusu Erkan Kolçak Köstendil. Bu oyuncu yapýsý beni umutlandýrdý. Serkan Keskin ve Þevket Çoruh gibi dramý çok iyi üstünde taþýyan oyuncularýn da kadroda bulunduðu filmin dramatik yapýsý daha güçlü olur diye düþündüm. Ama ne yazýk ki bu baþarýlý oyuncular da senaryonun ve yönetmenin istekleri doðrultusunda son dönemin alýþkanlýklarýna uymuþ, sýð bir komedinin aracý haline gelmiþler. Senaryoyu karikatürist Serkan Altuniðne yazmýþ. Son dönemde yeni moda, karikatüristlerin komedi senaryosu yazmasý. Halbuki sinemayla karikatür arasýnda anlatým anlamýnda daðlar kadar fark var. Söz ve çizgiyle okuyucusunu vurmasý gereken karikatüriste bir dünya yaratmasý için kalem vermek, her zaman iyi sonuç doðurmaz. Sinema dediðin çok katmanlý bir þey. Bu kadar katmanlý bir oluþumu hayata geçirmek sinema tecrübesi ister. Bizim komedilerimizin derdi zaten burada baþlýyor. Gelelim yönetmenimiz Caner Özyurtlu’ya... 2009 yýlýnda ilk yönetmenlik denemesi olan Ev, toplumsal endiþeleri olan bir yapýmdý, ilerisi için umut veren bir üründü. Ýkinci yönetmenlik denemesi Yok Artýk ile kýsaca altý yýl sonra geriye atýlmýþ dev bir adýmla karþýlaþtým.
Bu kadar da zorlama olmaz
Filmin konusunu kýsaca özetlersek... Taksici Fikret, Ýstanbul’un yoðun trafiðinde sabahtan akþama kadar direksiyon sallarken sýk sýk “Yok artýk!” dedirten birçok komik olayla karþýlaþýr. Ehliyet almaya çalýþan Asuman, iki aþk arasýnda kalan Faruk, kýzý kaçýrýlan Cenk, sevgilisi hafýzasýný kaybedince ne yapacaðýný þaþýran Ceyda, söylediði minicik bir yalanýn kurbaný olan Semih... Fikret’in dünyasýnýn renkli yüzleri seyirciyi güldürmeye çalýþýyor. Filmin finalinde ünlü Olaðan Þüpheliler (The Usual Suspects) filmine yapýlan bir gönderme var. Ýyi olmuþ, hoþ olmuþ da bu göndermeyle filmde bir mantýk hatasýna neden olduðunuzun farkýna varmadýnýz mý? Filmin baþýndan sonuna kadar sokakta anlattýðý hikayelerde geçen isimleri filmin finalinde nasýl evde görüyor bu adam? Bu þimdi mantýklý mý? Ben de size “Yok artýk” diyeceðim. Bu kadar da zorlama olmaz.
FÝLMÝN KÜNYESÝ
Yönetmen: Caner Özyurtlu
Senarist: Serkan Altuniðne
Oyuncular: Erkan Kolçak Köstendil, Þebnem Bozoklu, Çaðlar Çorumlu, Algý Eke, Demet Evgar, Serkan Keskin
Yapým: 2015, Türkiye
VÝZYONDAKÝLER
45 Yýl
Kate Mercer ve kocasý evliliklerinin 45’inci yýlýný kutlayacak olan bir çifttir. Kate bir parti planlamaktadýr ve hazýrlýklara baþlamýþtýr. Bu esnada kocasýna bir mektup gelir. Mektupta ilk aþkýnýn cesedinin Ýsviçre Alpleri’ndeki buzullar içinde bulunduðu yazmaktadýr. Bu durum evliliklerinde yeni bir dönemin baþlamasýna neden olacaktýr.
FÝLMÝN KÜNYESÝ
Filmin orijinal adý: 45 Years
Yönetmen: Andrew Haigh
Senarist: Andrew Haigh
Oyuncular: Charlotte Rampling, Tom Courtenay, Geraldine James
Yapým: 2015, Ýngiltere, 95 Dak.
Adana Ýþi
90’lý yýllarda Adana’da yapýlan bir banka soygunundan esinlenerek hazýrlanan film, dürüst ve saf iki Adanalý kafadarýn maddi zorluklar içinde geçen yaþamlarýndan kurtulma çabasýný konu alýyor. Tesisatçý Maksut ve Þimþek, yýlbaþý gecesi bankadaki su tesisatýnýn tamiri için görevlendirilmiþlerdir. Yaptýklarý hamle sonunda yanlýþlýkla bankanýn kasa dairesinin duvarýný yýkarlar ve banka kasasýnda duran paralarla baþ baþa kalýrlar.
FÝLMÝN KÜNYESÝ
Yönetmen: Ali Adnan Özgür
Senarist: Ali Adnan Özgür
Oyuncular: Murat Akkoyunlu, Ceyda Ateþ, Melih Selçuk
Yapým: 2015, Türkiye
Aþk Nerede?
Film, evlenme çaðýna çoktan gelmiþ ancak hâlâ kendisine uygun bir koca bulamamýþ olan, aþký ve doðru erkeði karþýsýna çýkan yanlýþ erkeklerde arayan kariyerli bir genç kadýnla, yakýþýklý bir taksi þoförü arasýndaki sürpriz ve imkansýz bir aþký anlatýyor.
FÝLMÝN KÜNYESÝ
Yönetmen: Semra Dündar
Senarist: Semra Dündar
Oyuncular: Ayça Erturan, Faik Ergin, Eylül Öztürk, Oya Aydoðan
Yapým: 2015, Türkiye
Stajyer
Filmde, Robert De Niro’nun canlandýrdýðý 70 yaþýndaki dul Ben Whittaker, emekliliðin hiç de beklediði gibi olmadýðýný düþünmektedir. Tekrar iþ yaþamýna dönmek için fýrsat kollarken, Jules Ostin tarafýndan kurulan ve yönetilen bir moda web sitesinde stajyer olarak iþe baþlar.
FÝLMÝN KÜNYESÝ
Filmin orijinal adý: The Intern
Yönetmen: Nancy Meyers
Senarist: Nancy Meyers
Oyuncular: Robert De Niro, Anne Hathaway, Rene Russo
Yapým: 2015, ABD, 121 Dak.