Yolculuðunuz nasýl geçti?

 “Yolculuðunuz nasýl bitti?” diye sondan baþlamak istiyorum. Onlar seyahat endüstrisinin tam kalbindeler. Ülkemiz turizminin adeta imaj taþýyýcýlarý... Son günlerde þehir içi ulaþýmdaki taksi ve UBER tartýþmalarý ve beraberinde getirdiði sorunlar haberlere konu oldu. Ben ise turizm taþýmacýlýðýnýn ülkemiz imajý adýna önemini, gerçeklerini, ayrýntýlarýný ve sonuçlarýný sizlerle paylaþmak istiyorum. Neden? diye sorarsanýz ülke turizmimizi temsil anlamýnda ciddi bir rolü var...

“Yolculuðunuz nasýl bitti?” kavramý bence dikkat edilmesi gereken en önemli püf noktalarýndan. Bir turistin ülkenizden veda anýnýn yaklaþtýðý zaman diliminde yaþayacaðý negatif bir süreç ve mutsuz bir elveda ile havalimanýna ulaþmasý demek yaþadýðý tüm güzellikleri, izlenimlerini olumsuz yönde etkileyebilir. Ýþte tam bu noktada turizm taþýmacýlýðýnýn ne kadar önemli bir iþ olduðu ve doðru yapýlmazsa telafisi mümkün olmayacak sonuçlara varacaðý hiçbir zaman unutulmamalýdýr.  Milli ve yerli turizm taþýmacýlýðý anlayýþýný kendisine þiar edinmiþ genç turizmci LimousinePlus  Yönetim Kurulu Baþkaný Ýsmail Coþar ile turizm taþýmacýlýðýný enine boyuna ayrýntýlarýyla konuþtuk.   

- Tam olarak nedir Turizm Taþýma Sektörü?

Ne taksi ne UBER, Türkiye turizm taþýmacýlýðýnýn gerçek sahipleri: Turizm Taþýma Sektörü’dür.Biz turizm taþýmacýlarý olarak Ulaþtýrma Bakanlýðý’ndan alýnan D2 Taþýma Belgesi ile ve yerel yönetimlerden alýnan özel yol kâðýtlarýyla  çalýþan firmalarýz. Turizmde üç ana saç ayaðý var: Konaklama, Acente, Taþýma. Bu üçayaktan taþýma iþinin yüzde 60’ýna yakýný bizim meslektaþlarýmýz tarafýndan yapýlýyor. Örneðin, turist Atatürk Havalimaný’na indi ve bizim aracýmýzla oteline transfer oluyor. Buna þehirlerarasý özel turlarý veya diðer illerdeki havalimaný transferlerini de katabilirsiniz. Tüm bunlarý dikkate aldýðýmýzda þu sonuca varýyoruz: Türkiye’nin bel kemiði olan turizm sektörünün en önemli ayaðý bu meslek grubu. Ve turistin en çok muhatap olduðu, ilk temas kurduðu ve yine en çok iletiþime geçtiði grup yine turizm taþýmacýsý. Ama taksi ve UBER konusunda bu olay böyle olmuyor.

- Tam da o konuyu soracaktým, sizin taksicilerden ve UBER’den farkýnýz nedir?    

Taksiler konusunda çok ciddi sýkýntýlar var,  bazý gerçekleri görmezden gelemeyiz. Taksiciler ciddi bir itibar kaybý yaþadý son 10 yýlda. Taksici esnafý ile ilgili yaþanan bazý olaylar tüm gruba mal oldu. Ama sonuçta meslek,  müþteri seçme, aþýrý paragöz olma, mesafe beðenmeme, baþka rotalardan götürüp taksimetreyi þiþirme gibi konularda çýkan hadiseler yüzünden itibar kaybetti.  Son yýllarda sosyal medyanýn da geliþmesiyle bir olay tüm toplumca duyuluyor. Ancak bizim turizm taþýma þoförü arkadaþýmýz aslýnda profesyonel bir turizmcidir. Yani ülkenin turizm elçisi gibi davranmak zorunda. Kesinlikle týraþsýz, üstü baþý düzgün olmayan, diksiyonuna ve tavýrlarýna dikkat etmeyen bir þoför bulamasýnýz bizim sektörde. Varsa da 1 hafta dayanamaz, iþini kaybeder. Neden, çünkü bizim araçlarýmýzýn müþterileri arasýnda devlet baþkanlarý, CEO’lar, üst düzey yöneticiler, sanat ve spor insanlarý var bu insanlara kendi ülkelerinde kullanmýþ olduðu  makam araçlarý ve  þoförleri kalitesinde bir talepleri oluyor ve bizde onlara ayný konfor ve rahatlýkta hizmet veriyoruz Bu tarz bir gruba hizmet eden birinin taksilerde görülen ve duyulan hatalara düþmesi söz konusu olamaz.

- Peki sizi farklý yapan baþka neler var?

Turizmde dünyanýn neresine giderseniz gidin hizmetin kalitesini belirleyen temel parametre turist ile nitelikli diyalog kurmaktýr. Mesela bizde þoförlerin yabancý dil bilmesi çok önemlidir. Ayrýca genel kültürü ve þehir bilgisi de önemli. Çünkü düþünün havalimanýndan alýnan Katarlý bir müþteri giderken yolda þoföre geçilen yerler hakkýnda bir þeyler soruyor. Þehirdeki en popüler alýveriþ mekanlarýný öðrenmek istiyor diyelim. Bunlara düzgün ve doðru cevaplar verebilmek için yetiþtiriyoruz þoförleri. Zaten bu hizmeti verdiðinizde müþteri yine size tercih ediyor. Firma olarak söylemiyorum, taksi veya UBER yerine VIP taþýmayý tercih ediyor. Ayrýca, farklý kültür ve inançlara saygý, genel ahlak kurallarý ve iletiþim becerileri konularýnda özel ihtimam gösteriyoruz. Ýnanýn bazý müþterilerimiz var, þoförle o kadar iyi diyalog kurmuþlar ki, 3 sene sonra tekrardan ülkemizi ziyaret eden kiþi  tekrar ayný þoförü talep ediyor bizden. Bununla ilgili bir aný anlatmak isterim, Gezi kalkýþmasý zamanýnda bir Arjantinli karý koca otellerine gidemiyorlar. Yollar kapalý. Tabi þoförümüz onlarý yolda býrakmýyor, Eyüp’te ailesinin yanýna davet ediyor. Eþi ve çocuklarýna haber veriyor, misafirimiz var diye. Neyse, gidiyorlar, akþam onlarý misafir ediyorlar. Arjantinli çift çok etkilenmiþ bu durumdan, ne zaman Türkiye’ye gelseler görüþüyoruz ayrýca sektörde bir sürü örneði de vardýr.

- Turizm taþýmacýlýðýnýn  ekonomiye katkýlarý nelerdir?

 Turizm taþýmacýlýk sektörünün istihdama ve ekonomiye etkileri de oldukça fazla. Sektörde kabul gören bazý rakamlar var. Kayýtlý ve belgeli 44 bin araçtan bahsediliyor, ama bunlarýn çoðu turizm taþýma iþi yapmýyor. Yapan araç sayýsýnýn 10 bin civarýnda olduðu tahmin ediliyor. Sektörün yatýrým deðeri güncel deðerler ile tüm araç, ofis, sigorta ve marka olarak 10 milyar TL deðerinde.  Biz yýlda Türkiye’de 10 milyona yakýn turist taþýyoruz. Ülkemize gelen toplam turistlerin yüzde 40%’u turizm taþýmacýlarýndan hizmet alýyor. Sosyoekonomik olarak en üstteki yüzde 10 a hizmet veriyoruz. Gelir açýsýndan daha büyük bir orana tekabül ediyor. 

Sektörün yýllýk cirosunun da ortalama 1,5-2 milyar TL olduðu tahmin ediliyor. Turizmin bir parçasý olduðu Ýçin direk döviz getiren bir yönü var. Müþterilerin yüzde 80’i yabancý olduðu Ýçin döviz girdisi yüksek bir sektör. Dolayýsýyla cari açýðýn giderilmesinde de önemli rol oynuyoruz diðer turizm hizmet sunucularý gibi.  Bir þoförün düzgün hizmeti sonrasý aldýðý bahþiþin dahi ekonomiye büyük katkýlarý var bakýldýðý zaman kayýt dýþý bir para ama bunu milyon turist taþýyan bir sektöre vurduðunuz zaman büyük rakamlar yapýyor. Sektörde 30 bine yakýn istihdam söz konusu. Çoðunluðu turizm taþýmacýlýðý þoförlerinden oluþuyor. 30 bin kiþi 30 bin hane, yaklaþýk olarak da 90 bin birey demek.  

Hizmetin en iyisini vermeye çalýþýyoruz

Biz turizm taþýmacýlarý olarak ülkemiz turizmini daha yükseðe çýkartma amacýyla çalýþýyoruz. Hizmetin en iyisini en iyi fiyata vermeye gayret gösteriyoruz. Yani iþine deðer katmayan, yenilikçi olmayan ve kaliteli hizmet sunmayan uzun vadede piyasada barýnamaz. Bunun bilinciyle, araç filolarýmýza, araç içi tasarýma, ikramlara, hizmet sunumlarýna ve en önemlisi de þoförlerimizin meslek içi eðitimine çok dikkat ediyoruz.