Kürt sorununun çözümünde doðru olan yapýlýyor. Ancak çeþitli engellerle karþýlaþýlýyor ve bunlarýn en önemlileri muhalefetten geliyor. Biz Kürt sorununu çok büyüttük. Bununla sorun önemsizdi demek istemiyorum. Sadece çok boyutlu olan bir meseleyi dar bir çerçevede gördük ve bunu Kürt sorununa indirgedik. Ancak Türkiye’nin karþýlaþtýðý sorun dünya çapýndaydý ve yeni bir denge kuruluyordu. Türkiye’yi etkilemek için Kürt sorunu kullanýldý. Ben baþýndan beri bunun siyasi deðil sosyolojik bir sorun olduðundan ve siyasi plana çekilen gerginliðin sosyolojik sýnýrlar içine çekilmesinden yanaydým. Fakat olay Türkiye’nin bölünmesine indirgendi ve büyük bir endiþe yaratýldý. Ben on yýldan fazla bir zaman önce dünyadaki bütün Kürtlerin bizim soydaþýmýz olduðunu ve bunun baþka güçler tarafýndan kullanýldýðýný ve baþka ülkelerin sýnýrlarý içinde olduðunu söyledim. Ancak bizim sýnýrlarýmýz mukaddesti ve Ýngilizlerin çizdiði sýnýrlara kimse itiraz etmiyordu. Bu sýnýrlar neredeyse mukaddes görülüyordu. Oysa mesele bu sýnýrlarýn deðiþmesi ve eski haline dönüþtürülmesi deðildi. Bu sýnýrlarý aþmak için kültürel, tarihi, dini ve akrabalýk iliþkileri kullanýlmalýydý. Biz siyasal sýnýrlarla bütün bu duygularý iþlemez hale getirmiþtik. Zaten yeni devletimiz geçmiþteki deðerleri gericilik olarak alýyordu. Aslýnda haksýz deðildi. Çünkü yeni devletimizi kontrol altýnda tutuyor ve gericiliði en büyük tehlike olarak görüyorduk.
***
Muhalefetin bu sorunu nasýl çözeceðini bilmiyoruz. Terör mutlaka durdurulmasý gereken ve son yýllarda siyasette aracý olarak kullanýlan bir olay. Terörle mücadele, silahlý kiþilere karþý, silahla mücadele ederek çözülür. Bu konuda Türkiye’nin hatasý teröre karþý ordunun kullanýlmasý oldu. Yýllar önce terörle mücadele tartýþýlýrken kullanýlmasý gereken gücün istihbarat ve özel birlikler olduðunu yazdým. Bu durumda orduyu çatýþmanýn içine çekmek için kýþlalara saldýracaklarýný bu yüzden buralardaki koruma tedbirlerini aþýlamaz yapmak gerektiðini yazdým.
Yani Kürtleri düþman saymayacak ve hasta bir çocuðumuz gibi görüp tedavi edecektik. Oysa ne yaptýklarý çok iyi bilinmeyen kiþiler eziyet çektiler ve devlete düþman haline getirildiler. Halbuki kötü ellere düþmüþ ve çevreye zarar veren çocuðumuz gibi düþünüp kucaðýmýza alýp tedaviye çalýþacaktýk. Çevremizdeki ülkelerde yaþayan Kürtler onlar için tehdit oluþturmadý. Bölgede yeni düzen kurulurken onlarýn ne durumda olacaðýný baþkalarý tartýþtý.
Öyle sorunlarla karþýlaþmamýz doðal. Dýþ güçler önce hedeflerini tespit eder sonra ona nasýl ulaþacaklarýna karar verirler. Mesela son zamanlarda öðrenciler eðitimin nasýl yapýlacaðý konusunda eylem yapýyorlar. Önce bir yapý içindekilerin buna karar veremeyeceklerini bilmek lazým. Askere giden birinin ordu hakkýnda talepte bulunmasý anlamsýzdýr. O zaman bu gençleri kimin hangi amaçla kullandýðýný bilmeliyiz. Bunlarý gençlerin bilmesi imkansýzdýr. Bu sorularýn cevabýný istihbarat örgütü ve dýþiþlerinin sorumlularý bulmalýdýr. Muhalefet sadece iktidarý devirmek için deðil ülkeyi ileri götürmek için çalýþmalý alternatif politikalar üretmelidir. Bu dönemde MHP’nin soy temelindeki tercihi ülkeyi büyütmez küçültür. CHP’nin devletin kurulduðu günlerdeki tercihlerini bugün de ön plana çýkarmasý yanlýþtýr. Deðiþen dünya dengelerine paralel hedefimiz büyük ve güçlü Türkiye olmalýdýr.