Yönetmeni ilk kez korku filmi çekti , oyuncusu korku filmi izleyemiyordu

Bu hafta gösterime giren Görünmeyenler adlý korku filminin arkasýnda pek çok ilginç ve komik gerçek var! Filmin yönetmeni Melikþah Altuntaþ ve oyuncusu Nihan Okutucu ‘korkmadan’ anlattý.

Senaryo nasýl ortaya çýktý? Ýlk yönetmenlik denemenizde neden bir korku filmi çekmeyi tercih ettiniz?

Melikþah Altuntaþ: Aslýnda çeþitli tesadüfler sonucu oldu. Bu proje, filmin senaryosunu yazan ve yapýmcýlarý olan Alper ve Caner Özyurtlu’ya aitti. Filmin senaryosu bitmiþti, yönetmen arýyorduk. Bir gün beni arayýp ‘E sen niye çekmiyorsun?’ dediler. Aslýnda hiç düþünmemiþtim. Ýlk film gerilimi diye bir þey vardýr ya hep ilk filmi hep ertelersin, çok özeldir... O sýrada olan birkaç bazý duygusal olay yüzünden kabul ettim. Filmde bir çiftin yeni taþýndýklarý evde yaþadýýklarý anlatýlýyor.

Filmin cast’ýný nasýl belirlediniz?

M.A: Benim için korku filminde en önemli þeylerden biri oyunculuk. Bazý adaylar geldi ama benim tek aradýðým çok gerçek ve o kafaya direkt girebilecek biriydi. Baþka biri vardý ve son dakikaya kadar oluyor gibiydi, son dakika bir terslik oldu ve filmin çekimlerine çok kýsa bir zaman kalmýþken baþrol oyuncusuz kaldýk. Sonra Nihan Okutan’ý görünce önce Bir Zamanlar Anadolu’da filmini hatýrladým. Kafamda tam oturmadý. Sonra Nihan ile karþýlaþtýk onuncu dakikada oldu iþ.

Çocuk oyuncuyu nasýl seçtiniz? Çalýþmasý zor muydu?

M.A: Birçok deneme çekimi yaptýk. Çocuk oyuncularýn zarar görmemesi için aslýnda filmi onlara hissettirmemeye çalýþtýk. Ama ilginç tecrübelerimiz de oldu. Mesela denemeye gelen küçük kýz çocuðu korku filmi hastasýydý. Babasýný zorla korku filmlerine götürüyormuþ. Bize ‘Þu sahnede vücudumu ters döndürebilecek miyim?’ diye sorular sordu. Biz de çocuktan korkup onu filme almadýk tabii!

YALNIZKEN KORKUYORDUM

Daha önce Vicdan, Bir Zamanlar Anadolu’da filmlerinde oynadýnýz ve þimdi bir korku filmi... Tercihlerinizin bu kadar farklý olmasýnýn sebebi nedir? Ayrýca korku filmi oyunculuðu çok zor bir oyunculuktur çünkü çok rahat karikatürize olabilirsiniz

Nihan Okutucu: Ben normalde korku filmi izleyemem.. En son izlediðim korku filmi Chucky! Senaryo çok da sýkýþýk bir zamanda geldi. 10 gün sonra düðünüm vardý çünkü. Fakat garip bir þekilde o senaryonun içinde yer almak istedim. Bir de filmin çekim tekniði de deðiþik. Biz kendi el kameralarýmýzla çektik çoðu sahneyi.

Peki korku filmi seyredemezken oynamak nasýl bir tecrübeydi?

N.O: Açýkçasý ilk baþta çok etkilenmedim. Ama çekimlerde yalnýz kaldýðýmda, karanlýk bir evde korkmaya baþladýðýmý hissettim.

Dizilerde de rol alýyorsunuz. Seçimlerinizde kriterleriniz nedir?

N.O: Dizi biraz daha tüketime açýk. Ne kadar seçici olursanýz olun ikinci, üçüncü bölümden sonra iþ sizden çýkýyor ve senaryo geldiði zaman o gelen þeyi oynamak zorundasýnýz. Sinema ve tiyatro tarafýný daha steril tutmaya çalýþýyorum. Gerçekten içinde olmak istediðim þeyleri seçmeye çalýþýyorum. Çocuk ve torunlarýmýn izleyebileceði, belki yýllar sonra bir sinema öðrencisinin arþivden alýp seyredeceði iþler yapmak istiyorum. Bu benim biraz ego tarafým, orada biraz daha doymak istiyorum.

NÝHAN KAMERA DA KULLANDI

O zaman Görünmeyenler’e çok aðýr bir yük yüklediniz...

N.O: Filme güveniyorum. Deðiþik, benim için teknik açýdan çok öðretici oldu. Korku filmi oyunculuðum olduðunu hiç bilmeden oynadým. Teknik açýdan da oyunculuk tekniði açýsýndan çok çok doðal. Tamamen empatiye dayalý bir oyunculuk, format da deðiþik. Deðiþik bir deneyimdi, o yüzden güveniyorum.

Oyuncularýn çoðu “Projeyi okudum, yönetmene ve onun sanatsal bakýþ açýsýna güvendim” diyor. Fakat burada ilk filmini çeken bir yönetmen sözkonusu, aslýnda bir belirsizlik sizin için. Bunu nasýl atlattýnýz?

N.O: Hissedebiliyorsunuz onu. Filmin yapýmcýsý Caner ve yönetmen Melikþah ile konuþtuðum bir saat içinde, daha önce neler yaptýklarýný ve neler hayal ettiklerini anlattýlar. Çok da içten bir sohbetti. Karþýndaki kiþinin konuþmalarýndan ya da duruþundan anlaþýlýyor, ‘Bir birikimi var bu insanýn’ diyorsunuz. Bir de ilk filmde oynamak çok keyifli. Ýlk defa bir iþ bana aitti. Tabii ki bütün iþler size aittir ve o iþin sorumluluðunu alýrsýnýz ama bu bizim iþimiz oldu birdenbire. Onlar da beni aralarýnda tuttular, ben de onlarýn yanýnda iyi hissettim kendimi.

M.A: Nihan’a bayaðý enstrüman kullandýrdýk. Bir tek boom (mikrofon çubuðu) kullanmadý herhalde. Daha ilk set gününde eline kamerayý verip ‘Hadi bakalým’ oldu. Çünkü dublaj falan da hiç yok. Ýlk birkaç sahne dýþýnda handycam’lerin çoðunu Nihan çekti. Dolayýsýyla çok organik bir bað kurdu filmle.

KÝMSEYE ‘GEL SEN ÝYÝSÝNÝ ÇEK’ DEMEM

Sinema eleþtirmenliði yönünüz de var, siz iki tarafa da geçmiþ oluyorsunuz bu filmle. Oradan bakýnca sinema eleþtirmenliði nasýl görünüyor?

Melikþah Altuntaþ: Zaten eleþtirmenlik ve yazarlýk anlamýnda da bir ayrým var bence. Sinema eleþtirisi çok daha komplike, daha akademik aslýnda. Sinema yazarlýðý, bir þeyi kiþiselleþtirmekle ilgili. Benim yaptýðým sinema yazarlýðýydý mesela. Akademik anlamda o kadar profesyonel sinema yazarlýðý yapmadým, büyük mecralarda da çalýþmýþ olmama raðmen. Türkiye’deki sinema yazarlarýnýn önemli bir kýsmý arkadaþým. Yazarken büyük bir sorumluluk devreye giriyor, o sorumlulukla yazanlar var, yazmayanlar var. Sadece belli nedenlerle o göreve getirilmiþ ve o yüzden sinema yazanlar da var. Bu taraftan bakmanýn þöyle bir farký oldu benim için: Sinema yazarlarý ve eleþtirmenlerine söylenen bir kliþe vardýr ya ‘Kendin çek de görelim’ gibi... Bütün sinema yazarlarý gibi ben de nefret ederim. Öyle bir þey yokmuþ, mesela onu gördüm. Bir yönetmen ‘Gel sen daha iyisini çek’ der, sanki sinema yazarýnýn öyle bir misyonu, görevi varmýþ gibi. Sen zaten onun kritik edilmesi üzerine bir iþ yapýyorsun. O nedenle yapmýyorsun ama bu da iþin bir parçasý. Dolayýsýyla ona açýk olman gerekiyor, dolayýsýyla ben hiçbir sinema yazarýna en azýndan kalkýp da ‘Sen daha iyisini çek’ demeyeceðim. Benim için eðlenceli bir tecrübe olacak herhalde, yazýlar çýkmaya baþladýðýnda.