Prof. Dr. Erdem YEÞÝLADA
Prof. Dr. Erdem YEÞÝLADA
Tüm Yazýlarý

Zayýflama ürünlerinde cinliðe devam mý?

Temmuzun ilk haftasýnda sizleri ‘Yeni Zayýflama Ürünü Cinliði’ baþlýklý yazýmla yeni bir kandýrmaca konusunda bilgilendirmeye çalýþmýþtým. 1 Temmuz pazar günü bir TV kanalýnýn sabah magazini programýnda ‘9 otlu çay formülü’ ile üç ayda 35 kilo veren bir þahýs çýkarýlmýþ, ardýndan bir aktar kendi geliþtirdiði bu formülün reklamýný yapmýþtý. Ayný kiþi ve ayný formül aradan geçen birkaç aylýk sürede bu defa ‘Dr. Hittich’in mucizevi zayýflama formülü’ olarak Saba Tümer’in geçen hafta yayýnlanan programýnda lanse edildi.

Þiþmanlýk ya da obezite yol açtýðý ölümcül saðlýk sorunlarý nedeniyle artýk çaðýmýzýn en önemli hastalýklarýndan biri olarak kabul ediliyor. Dolayýsýyla toplumda bu konuda etkili ürünler yoðun talep görüyor. Bu amaçla insanlar saðlýklarýný tehlikeye atmadan zayýflayabilme beklentisiyle daha güvenilir olduðunu düþündükleri bitkisel ürünlere yöneliyor. Ancak bitkisel ürünlerin normal koþullarda insan saðlýðýný tehlikeye atmadan hýzlý bir þekilde etkili olmasý mümkün deðil. Bu nedenle zaten etkili bir denetim yapýlamayan aktar dükkanlarýnda sözde besin desteði adý altýnda bu tip ürünler hazýr ilaç þekilleri ya da çaylar halinde satýlýyor.

Neredeyse her ay bir vatandaþýmýzýn kaybýna yol açan (basýna yansýyanlarýn sayýsý) bu tip ürünler üzerinde yürüttüðümüz deneysel çalýþmalarda zayýflama ürünlerinde Dünya Saðlýk Örgütü tarafýndan yasaklanan baþlýca sibutramin olmak üzere sentetik zayýflatýcý etkili maddelerin ilave edildiðini tespit ettik, bu sonucu görsel ve yazýlý basýnla paylaþmýþtýk. Hal böyle iken görsel basýn reyting uðruna insanlarý kandýrmaya yönelik bu tip yayýnlara devam etmekte... Sadece para kazanmayý düþünen bu kiþilerin amaçlarýna alet oluyor! Bu konuda vatandaþlarýmýzýn saðlýðýný korumasý gereken yetkili kurumlar ise sessiz kalarak etkili önlemler almýyor.

GERÇEKSE DÜNYADA MANÞET OLURDU

Söz konusu formülün ayda 10 kilo verdirmesi mümkün olamaz. Eðer bu þekilde etkili olsaydý, Temmuz ayýnda bu çayýn görsel medyada ilk reklamý yapýldýðýndan itibaren kullanan yüzlerce hatta binlerce kiþinin baþarý hikayesinin bulunmasý gerekirdi. Eðer Dr. Hittich gerçek bir kiþilikse tüm dünyada manþetlere çýkardý. Eðer formülün yaratýcýsý aktarlarýmýz ise tüm dünyaya ihracat rekorlarý kýrardý.

Konuyu bir fýkrayla bitirmek istiyorum: Ülkenin zenginlerinden biriyle yapýlan röportajda nasýl zengin olduðu sorulmuþ. Adam övünerek anlatmaya baþlamýþ: “Sýrtýmda un çuvallarý taþýyarak baþladým, aldýðým ücretleri biriktirdim... Derken çok zengin olan amcam vefat etti ve mirasýný bana býraktý.” Adamýn kazandýðý paralarý biriktirerek zengin olduðunu sanýyorsunuz ama iþin aslý farklý! Durumla ilgisi ne diye sorarsanýz; 35 kilo zayýfladýðýný söyleyen kiþi bu bitkisel çayý içerek zayýfladýðýný söylüyor ama muhtemelen içtiði üründe sibutramin gibi katký maddeleri bulunuyordu.

Bir bilimadamý ve vatandaþ olarak yetkilerden beklentim yeni ölüm olaylarýnýn yaþanmamasý için bu tip ürünlerin sýký piyasa denetiminin saðlanmasý, insanlarýmýzýn kandýrýlmasý ve saðlýklarýnýn tehlikeye atýlmasýnýn önlenmesidir.