Yazarlar

Selahattin DÖNMEZ

Selahattin DÖNMEZ

sdonmez@sdonmez.com

Zayıflıktan kurtulmanın yolları

Sıfır beden modası başladığından bu yana özellikle genç kadınlar arasında başlayan kilo verme takıntısı tehlikeli boyutlara ulaştı. Oysa aşırı zayıflık da tıpkı obezite gibi tedavi edilmezse kronik ve ölümcül hastalıklara zemin hazırlıyor.

Şişmanlık hızla artıyor diyoruz ancak zayıf olup da, bir türlü kilo alamayan kişilerin sayısı hiç de az değil. Zayıflık, kronik hastalıkların, yeme bozukluklarının ve yetersiz beslenmenin sonucu oluşabilir.  Zayıf kişilerin dış etkenlere karşı direnci daha düşüktür. Daha kolay hasta olur ve iyileşme süreleri daha uzun sürer. Daha çabuk yorulurlar. Deri altı yağ tabakaları  yetersiz olduğundan soğuk iklimlerde vücut ısılarının  denetimi daha zor olur. Obezite ve şişmanlık  nasıl  kronik hastalıklar için bir risk faktörü oluşturuyorsa, çok zayıf olmakta kalp yetmezliği ve kanserden ölüm riskini artırır.  Menopoza girmiş kadınlar ve yaşlılar için  zayıf olmak osteoporoz riskini normal kilolu olmaya göre en az 2 kat yükseltir.

Nasıl beslenmeli

Abur cubur olarak tabir edilen, boş kalori içeren yiyecekleri çok yemek kilo almak için iyi bir yol değildir. Bu tarz besinler genellikle  sağlıksız trans yağlar veya doymamış yağlar içerir. Eğer günlük enerji alımını arttırmak istiyorsanız, bu enerji sağlıklı besinlerden sağlanmalı. Yağ grubundan omega-3 içeriği fazla olan  balıklar (ton balığı, somon, levrek, uskumru) keten tohumu veya ceviz tercih edilebilir. Proteinler için en iyi seçim  yağsız etler, balık, tavuk, kurubaklagiller ve  fındıktır. Sağlıklı karbonhidratlar meyveler, sebzeler ve tam tahıllı ürünlerdir.  Ana öğünlerinizde süt grubu,et grubu, tahıl grubu  ve sebze ve meyve grubundan  en az bir besin olmasına özen gösterin. Günde 3 büyük öğün yapmaktansa 5-6 küçük dengeli öğünler yapmanız daha faydalı olabilir.  Yağlar midede uzun süre kaldıklarından dolayı tokluk sağlarlar. Bu nedenle kilo almak isteyen  kişinin diyetinde yağda kızartmalar ve çok yağlı besinler yer almamalıdır. Etli yemekler yağ eklenmeden pişirilmeli, etsiz olanlara da yeterli miktarda yağ koyulmalıdır.

PEKMEZ EN İYİ KARBONHİDRAT

DİYETİNİZE ekleyeceğiniz en iyi karbonhidrat bal ve pekmezdir. Ceviz, fındık gibi kuruyemişler ve kayısı, incir gibi kuru meyveler diyetinizin enerjisini ve vitamin içeriğini artırır.  Diyetinize keten tohumu, eklemek hem omega-3 içeriğini , hem posa hem de enerji içeriğini arttırır. Süt, ayran veya meyvesuyu gibi içecekleri tercih edin. Diyetinizdeki protein miktarını arttırmak için 1 bardak sütünüze dörtte bir  bardak süt  tozu, yemeklerinize ve salatalarınıza ekstra et ve kurubaklagiller ekleyebilirsiniz.