Önce taným, sonra tespit...
Anomi, Fransýz sosyolog Émile Durkheim tarafýndan geliþtirilen bir terim. Genellikle, toplumsal normlarýn zayýfladýðý veya çöktüðü durumlarý tanýmlamak için kullanýlýyor.
Bu durum, bireylerin neyin doðru ya da yanlýþ olduðunu anlamakta zorlandýklarý, toplumsal deðerlerin ve kurallarýn belirsizleþtiði bir toplumsal handikabýn sessiz çýðlýðý aslýnda.
Bir önceki yazýmýzda Atatürk'ten geçinenleri tezgâha alarak durumun patolojik karþýlýðýnýn "anomi kuramý" olduðunu dile getirmiþtik.
Sanatçýlarýn, þarkýcýlarýn, futbol endüstrisinin, siyasetçilerin, Ýslam düþmanlarýnýn her þekil ve þartta Atatürk üzerinden toplumu hizaya çekme çalýþmalarý; maruz kaldýðýmýz bir kanser hücresidir.
Cumhuriyetin kuruluþuyla kanserojen hücrelerini saldýklarý bünyelerimiz; anomi kuramýnýn metabolik özdeþleþmeye yüz tuttuðunun sinyallerini veriyor.
On yýllardýr laiklerin uyguladýðý eþitsizlik, 28 Þubat sürecinde Müslümana uygulanan zulümler vb. müdahaleler insi þeytanlarýn anomik hamleleriydi.
Topluma dayatýlan birtakým normlar üzerinden kutuplaþtýrýlmaya çalýþýlan bir toplum haline dönüþtürülmeye çalýþýlýyoruz yeniden.
Ekrem Ýmamoðlu'nu kültürel yozlaþmayý ve sahte aidiyet salvolarýný en iyi oynayan kiþilerden kabul edebiliriz. Toplumu canhýraþ þekilde sosyal çalkantýlarla ve memnuniyetsizlikle sorunlara itmeyi baþaran bir disiplinle hareket ediyor çünkü.
Anomi kavramý, toplumun nasýl iþlediðini ve bireylerin toplum içindeki yerini anlamak için kullanýlýyor. Bu açýdan nazar edildiðinde toplumsal düzenin ve istikrarýn korunmasýnda deðerlerin kýymetini ve rolünün güçlü olduðunu vurgulayan tarafý da mevcut.
Ülkemiz toplumu daha çok siyaset yelpazesinde renk taþýmaya çalýþtýðý için yerel seçim süreci ziyadesiyle önemli.
Murat Kurum bu açýdan derleyici, toparlayýcý rolüyle yüreklerimize su serpmiþ durumda. Teþhisi doðru tespit edip Kurum'u sahaya sürenlere minnettarýz, müteþekkiriz.
Anomi, toplumsal yapýnýn bozulmasý ve normlarýn zayýflamasý durumunda ortaya çýkýyor ve çeþitli zararlar doðurabiliyor.
Gezi'den beri toplumsal normlarýn bozulmasý adýna "sosyal huzursuzluðu" beslemeye çalýþýyorlar. Anomik hamlelerle protestolarýn ve isyanlarýn oluþmasý adýna ellerinden geleni yapýyorlar.
Fatih Camii Ýmam Hatibine yapýlan saldýrýyý da bu disiplinle okumak gerekir.
Anomik durumlar, toplum içindeki sosyal baðlarýn ve dayanýþmanýn zayýflamasýna yol açar. Bu yüzden çok yönlü çalýþýyorlar.
Anominin etkisiyle, insanlar toplumsal deðerleri ve davranýþ kurallarýný, inanç deðerlerini çiðnerlerse toplumsal uyum ve düzen bozulmaya yüz tutacaktýr. Irkçý faþistlerin, Kemalistlerin, Atatürk'ten geçinenlerin yapmaya çalýþtýklarý tam olarak budur.
Peki bir ülkede anomik durumun hâkim olmasýný isteyenlerin arzusu gerçekleþirse ne olur?
Toplumsal deðerlerin çiðnenmesi ve düzenin bozulmasý suç ve yasa dýþý faaliyetlerde artýþa sebep olabilir.
Anomi durumlarý, mevcut kültürel deðerler ve normlar üzerinde baský oluþturup, çatýþmalý kültürel deðiþimlere neden olarak kaos oluþturulabilir.
Ýnsanlar, anominin getirdiði belirsizlik ve disiplinsizlikten dolayý ruhsal sorunlar yaþayabilirler.
Anomi kuramý üzerine çalýþýrken "þeytan" aklýma geldi. Zira bir kavramýn içine sýðdýrýlmaya çalýþýlan bütün disiplinler onu andýrýyor.
Þeytan kýyamete kadar insanlýðý yoldan çýkarýp "aldananlardan" olmamýz için Allah'tan istekte bulunmadý mý?
"Rabbim! Öyle ise onlarýn tekrar diriltilecekleri güne kadar bana mühlet ver."
Anomi kuramýnýn toplumumuz üzerinde inþasýný arzulayanlar þeytandan ders almýþ gibi çalýþýyor!
Þeytanýn ve askerlerinin mücadelesi sonuna kadar devam edecek.
Cin olan þeytanýn, kendi cinsimizden temsilcilerine karþý her daim uyanýk olmak zorundayýz.
"Anomik olduk ey halkým..." dememek için:
Bize düþen, þeytanýn peþinden gidenlerle birlikte iþ tutmamak...
Bize düþen, þeytanýn peþinden gidenlere karþý hakký yerde koymamak...
Bize düþen, kendini belli eden þeytanlara tav olmamak...
Bize düþen, anominin doðal sonucu olarak beklenen bölünmeyi yaþamamak.