Bugünler 24 Aralýk ile 1 Ocak arasýndaki 1 haftalýk zaman dilimi, Katolik Hristiyan dünyasýnýn ve Protestanlýðýn takvim hesaplarýna göre, Hz. Ýsa aleyhisselamýn Hz. Meryem'den dünyaya geliþ yýldönümü olmasý dolayýsýyla en büyük bayramlarýndan birisi olarak kutlanýr. Ýngilizce ve Fransýzcada Christmas, Almanca olarak 'Weinnachten' olarak anýlan bu bayram günlerinde ticaret canlanýr, her toplumdaki inanç merkezli kutlamalar ve bayramlarda olduðu üzere, insanlar hediyeleþirler.
Ama,
Ortodoks Hristiyan dünyasýnda ise, bu tarih genel olarak, Ocak ayýnýn 7 ile 14'üncü günlerine rastlar (Bilindiði üzere, 'Hristiyan' terimi, Christ'in, yani Hz. Ýsa Mesih'in, Hz. Jesus'un yolundan giden, ona inanan manasýndadýr. Avrupa dillerinde, bu anlayýþa paralel olarak, Müslümanlar için 'Muhammed'in yolundan giden' manasýnda, yanlýþ olarak, 'Muhammedan' denildiðini de görürüz. Ama Müslümanlar, bu terim yerine, 'Allah'a teslim olanlar, onun emir ve nehylerini gözetenler' manasýnda, kendilerini Kur'an'ýn isimlendirmesine uygun olarak Ýslam, Muslim / Müslüman diye isimlendirirler).
Hz. Ýsa hakkýnda zaman içinde çok farklý yorumlar yapýldýðýný tekrarlamaya gerek yok.
En önemlisi, Allahu Teâlâ'yý, her þeyin yaratýcýsý olarak en üstün ve tek irade sahibi olarak kabul eden biz Müslümanlarýn 'tevhîd' inancýmýza taban tabana zýt olan, 'Baba, Oðul ve Rûh'ül-Quds' diye anýlan 'teslis / trinité / üçleme' inancýna büyük çapta baðlý olduklarýndan, aramýzdaki en temel ayrýlýk noktasý burasýdýr.
Buna raðmen, çok sistematik þekilde olmasa bile, Hristiyan insanlardan niceleri de 'teslis' inancýný kabullenemediklerini ve bunun yerine 'tevhîd' inancýnýn son derece tatmin edici olduðunu söylerler. Kaldý ki Hz. Ýsa dininin ilk asrýnda, Ýskenderiye Kilisesi etrafýnda þekillenmiþ olan 'Arius Mektebi' de 'tevhîd' inancýna yakýn bir inanç sistemi geliþtirdiði için, diðer Hristiyan mezhepleri tarafýndan 'inançsýzlýk veya sapýklýk' olarak suçlanmýþtýr.
Ýnsanlarýn farklý bakýþ açýlarýnýn veya idrak ve müþahede kabiliyetlerinin olmasý yüzünden, inanç konularýnda da farklýlýklarýn ortaya çýkmasý tabiidir.
Bu izah çabalarýndan sonra belirtelim ki, Hz. Ýsa Mesih aleyhisselamýn hangi tarihte doðduðuna dair kesin bir tarih gösterilemese de, bu yýl, 2024'ncü miladi yýla girmek üzereyiz. Her hâlükârda, dünyaya bir beþer olarak gelmiþ bir yüce peygamber olmasý açýsýndan; onun muhtemel 'veladet' günlerini kutlayan Hristiyanlarýn bu kutlamalarýna kendi inanç deðerlerimiz açýsýndan zýtlaþmayan bir çerçeve içinde kaldýklarý takdirde, onlara biz de tebriklerimizi dile getirebiliriz elbette.
Tabiatýyla biz Müslümanlar, 'Amentü' diye baþlayan inanç formülümüz içinde 'Allah'a, meleklerine, kitaplarýna, resullerine, ahiret gününe ve öldükten sonra hesaba çekileceðimiz' gibi temel inançlara baðlýlýðýmýzý söylerken; bütün bu kabullerimizin, Ýslam açýsýndan teyit ve tasdik olunmuþ þekliyle sýnýrlý olduðunu da bilhassa bilmek zorundayýz.
Evet, bu sýnýrlar içinde o yüce Peygamber'in muhtemel velâdet yýldönümü günlerinde ona baðlýlýk gösterenlerin sevincine, bütün ilahi peygamberler gibi, sýrf o yüce peygamberin yüzü suyu hürmetine de tebriklerimizi sunarýz. Yeter ki, kutlamalarýný, o yüce Peygamber'in þanýna yakýþan bir tarz ve olgunlukta gerçekleþtirsinler. (Bu konuda, Hristiyan Arap yazarlarýndan Khalîl Cibran'ýn 100 sene öncelerde yazdýðý nefis bir Hz. Ýsa yazýsý vardýr; ona önümüzdeki günlerde bir vesileyle deðiniriz, inþallah.
Ayný durum, Hz. Âdem, Hz.Nuh, Hz. Ýbrahim, Hz. Musa ve Hz. Davud ve diðer bütün enbiyaullah için de geçerlidir. Çünkü enbiyaullah, karanlýk bir gecede, gökyüzünden bize ýþýk veren yýldýzlar hükmündedirler. Hele de materyalistleþmiþ, taþlaþmýþ, güce tapar modern çaðlarýn ateistleþme azgýnlýðýna saplanmýþ ve sureten insan olmakla birlikte; sireten, ruhen insanlýktan nasibi olanlara, acýmaktan baþka söyleyecek sözümüz yoktur.
Ýnsanlýðýn o yüce kurtuluþ önderlerini hakkýyla anlamak, idrak etmek ve onlarýn gösterdiði istikamette bir hayat çizgisi tutturmak dikkat ve çabasýnda olanlara, tekrar tebriklerimizle.
*
Giderek daha bir materyalistleþen, insanýn ruhunu anlamaya kapalý bir çaðýn, insanlara bakýþýnýn 'Homo hominu lupus.' (Ýnsan insanýn kurdudur.) þeklindeki sapkýnlýklarý, bugün, dünya çapýnda, 'ateizm'in dondurucu iklimlerinde daha bir þuursuzca yol almaktadýr. 'Ýnsan'ýn muhtaç olduðu kurtarýcý bütün ilahi mesajlarý, hepsini kendi potasýnda kaynaþtýran Ýslam inancý ve Müslüman idraki ise, bütün ilahi peygamberlerin aziz hatýralarýyla bütün insanlýðýn yolunu aydýnlatmaktadýr.