AÝHM Kararý üzerinden bir kampanya baþlatýldý.. Birbirine hiç benzemeyen partiler, yapýlar vesaire Selahattin Demirtaþ’ýn serbest býrakýlmasý gerektiðini dillendiriyor.. Hatta AÝHM kararýndan da önce arka arkaya açýklamalar yaparak Demirtaþ’ýn cezaevinde olmamasý gerektiðini dillendiriyordu bu çevreler.. Babacan, Davutoðlu, Akþener.. Hepsi. Demirtaþ’ý bir anlatýyorlar ki sanýrsýn bir özgürlük savaþçýsý bir halk kahramanýndan söz ediyoruz.. Peki tamam da bu insanlar, Demirtaþ dosyasýný ne kadar biliyorlar acaba?.. Sokaklarda “Demirtaþ’a özgürlük” diye baðýranlar ne kadar biliyor..
Selahattin Demirtaþ Ankara Cumhuriyet Baþsavcýlýðýnýn ilgili soruþturma dosyasý kapsamýnda, Ankara 1. Sulh Ceza Hakimliðinin kararý ile 6-8 Ekim olaylarý yani Kobanî Provokasyonundan tutuklu..
Demirtaþ’ýn suçlandýðý maddeler;
- Devletin Birliðini ve Ülke Bütünlüðünü Bozmak (TCK 302),
- Nitelikli Kasten Adam Öldürme (TCK 82),
- Kasten Adam Öldürmeye Teþebbüs (TCK 82,35),
- “Yaðma (TCK 149)”,
- Kiþiyi Hürriyetinden Yoksun Kýlma (TCK 309) ..
Deðerli dostlar, ülkemiz 1987 yýlýndan itibaren Avrupa Ýnsan Haklarý Sözleþmesine taraf.. AÝHM'in yargýlama yetkisi de 1990 yýlýndan itibaren kendi hukukumuzda kabul edilmiþtir. Fakat, AÝHM bir temyiz merci veya mahkemesi olmadýðý için ulusal mahkemelerin kararlarýný ortadan kaldýracak veya mahkemelerin yerine geçecek þekilde karar vermez. AÝHM kararlarý yargýlama mercileri tarafýndan incelenir ve gereði yargýlama faaliyeti kapsamýnda takdir edilir. AÝHM kararlarý ulusal mahkemelerin ara karar ve kesin kararlarýný, hak ihlali boyutuyla inceleyen kararlardýr.. Dolayýsýyla bozma ya da ortadan kaldýrma gibi bir niteliði yoktur.
Þimdi, Türkiye, demokratik bir hukuk devleti ise, yargýlama süreci baðýmsýz Türk mahkemelerinin uhdesinde ve takdirindedir.
Ýþin egemenlik kýsmý böyle… Gelin bir de Avrupa Ýnsan Haklarý Mahkemesi (AÝHM) Büyük Dairesi’nin Selahattin Demirtaþ konusunda verdiði kararýn hukuki detayýna bakalým.. Söz konusu karar önümde duruyor.. Bu kararda Demirtaþ’ýn derhal serbest býrakýlmasý gerektiðine hükmedilmiþ. Kararda, tutukluluk halinin Avrupa Ýnsan Haklarý Sözleþmesi’nin beþ maddesini (10. maddedeki ifade özgürlüðü, 5/1. ve 5/3. Maddelerindeki özgürlük ve güvenlik hakký, 5/4. maddesindeki tutuklamanýn gerekçeye dayanmasý ve makul sürede yargýlanma hakký, 3/1. maddedeki seçme ve seçilme hakký) ihlal ettiði söylenmiþ..
Bu þartlarda; AÝHM, Demirtaþ'ýn tutukluluk haline karþý bir ihlal olduðuna karar vermiþ durumda. Suçsuz olup olmamasý ile ilgili bir karar vermemiþ yani. Suçlu olup olmadýðý yönündeki nihai karar da henüz verilmedi. Yargýlamayý da baðýmsýz Türk mahkemeleri yapacak.. AÝHM, dosyada tutukluluk ile ilgili ihlal var diyebilir, demiþ de zaten.. Ancak bu kararýn da deðerlendirileceði nihai yer yine baðýmsýz Türk mahkemeleridir. Dolayýsýyla çok açýk ki; Demirtaþ’ýn suçlu mu suçsuz mu olduðunun karar merci kesin bir þekilde baðýmsýz Türk mahkemeleridir. Hukukun dýþýna çýkan tüm siyasal aktörler söylemlerinden ve eylemlerinden sorumludur. Selahattin Demirtaþ’ýn, Kürt vatandaþlarýmýzýn sokaða dökülmesine ve 52 kiþinin hayatýný kaybetmesine yol açtýðý o çaðrýyý hatýrlayýn.. Yasin Börü’yü hatýrlayýn.Dahasý, Demirtaþ, söylemlerinde arkasýnda PKK’nýn, PYD’nin ve YPG’nin olduðunu da söylüyor.. Bu örgütler terör örgütü deðil mi?..
Netice itibariyle þunu kimse aklýndan çýkarmasýn.. Adli suç unsuru bulunduran her eylem sonucunda ilgili eylemin faili soruþturulur, kovuþturulur, gerekli görülürse de cezalandýrýlýr. Unutulmamalý ki, Türkiye Cumhuriyeti bir hukuk devletidir ve yargý organý yasama ve yürütmeden tamamen baðýmsýzdýr. Herhangi birinin cezalandýrýlmasý ya da cezasýnýn sona ermesi siyasi kiþilerin deðil hukukun ve baðýmsýz yargýçlarýn tekelindedir. Günün birinde Demirtaþ cezaevinden çýkacaksa da buna karar verecek olan bellidir yani..