Dijital hizmet vergisini kimler ödeyecek?

2019 yılı sonlarına doğru 7194 sayılı Kanunla vergi mevzuatına ilişkin çok önemli düzenlemeler yapıldı. Getirilen düzenlemelerden birisi de dijital hizmet vergisi idi. Geçtiğimiz aylarda çok konuştuğumuz dijital hizmet vergisi ile ilgili Hazine ve Maliye Bakanlığı alt yapısını oluşturarak uygulama başladı.

Mükellefiyet, Büyük Mükellefler Vergi Dairesi Başkanlığı nezdinde elektronik ortamda tesis ettirilecektir. Dijital hizmet sağlayıcılarının, ilk kez verecekleri dijital hizmet vergisi beyannamesini vermeden önce, Gelir İdaresi Başkanlığı’nın www.digitalservice.gib.gov.tr adresinde yer alan formu doldurmaları gerekmektedir.

Yapılan düzenlemeye aşağıdaki hizmetlerden elde edilen gelirler dijital hizmet vergisine tabidir:

a) Dijital ortamda sunulan her türlü reklam hizmetleri (reklam kontrol ve performans ölçüm hizmetleri, kullanıcılarla ilgili veri iletimi ve yönetimi gibi hizmetler ile reklamın sunulmasına ilişkin teknik hizmetler dâhil) “Google, Facebook, Twitter, Instagram, Yandex, Linkedin”

b) Sesli, görsel veya dijital herhangi bir içeriğin (bilgisayar programları, uygulamalar, müzik, video, oyunlar, oyun içi uygulamalar ve benzerleri dâhil) dijital ortamda satışı ile bu içeriklerin dijital ortamda dinlenmesine, izlenmesine, oynanmasına veya elektronik cihazlara kaydedilmesine veya bu cihazlarda kullanılmasına yönelik dijital ortamda sunulan hizmetler, Google Play, App Store, Spotify, PlayStation, Apple Music, YouTube Music, Steam, PS Store, MS Store, Xbox Store”

c) Kullanıcıların birbirleriyle etkileşime geçebilecekleri dijital ortamların sağlanması ve işletilmesi hizmetleri (kullanıcılar arasında bir mal veya hizmetin satılmasına veya satılmasının kolaylaştırılmasına yönelik sunulan hizmetler dâhil) “Sosyal ağlar, anlık mesajlaşma uygulamaları, Airbnb, Letgo, Sahibinden.com”

Bu hizmetlere yönelik dijital ortamda dijital hizmet sağlayıcıları tarafından verilen aracılık hizmetlerinden elde edilen hasılat da dijital hizmet vergisine tabidir.

***

MÜKELLEF VE VERGİ SORUMLUSU

Dijital hizmet vergisinin mükellefi, facebook, Google, instagram, Yandex, Linkedin twitter, Google Play, App Store, Spotify, Play Satation, Apple Music, YouTube, Airbnb, Letgo, Sahibinden.com gibi dijital hizmet sağlayıcılarıdır.

***

MUAFİYET VE İSTİSNALAR

İlgili hesap döneminden önceki hesap döneminde, bu kapsamdaki hizmetlere ilişkin, Türkiye’de elde edilen hasılatı 20 milyon Türk lirasından veya dünya genelinde elde edilen hasılatı 750 milyon avrodan veya muadili yabancı para karşılığı Türk lirasından az olanlar dijital hizmet vergisinden muaf tutulmuştur.

İlgili hesap dönemi içerisinde yukarıda yer alan hadlerin her ikisinin de aşılması hâlinde muafiyet sona erer ve haddin aşıldığı vergilendirme dönemini takip eden dördüncü vergilendirme döneminden itibaren dijital hizmet vergisi mükellefiyeti başlar. Söz konusu hadlerin aşılıp aşılmadığının tespitinde, hesap döneminin üçer aylık dönemlerinin sonu itibarıyla ilgili hesap dönemi içinde elde edilen kümülatif hasılat dikkate alınır.

***

VERGİNİN ORANI

Dijital hizmet vergisinin matrahı, ilgili vergilendirme döneminde verginin konusuna giren hizmetler nedeniyle elde edilen hasılattır. Verginin matrahından gider, maliyet ve vergi adı altında indirim yapılmaz. Dijital hizmet vergisi, fatura ve fatura yerine geçen belgelerde ayrıca gösterilmez. Dijital hizmet vergisi oranı %7,5’tir.