Bir þeyin "faydalý" ya da "zararlý" olarak nitelenmesi kullaným alanýna göre deðiþir. Mutfakta kullanýlan býçak "faydalý" iken ayný býçak adam öldürmekte kullanýlýrsa "zararlý" hale gelebilir.
Bugün güncel kavramlardan olan "dijital kültür" de böyle.
"Dijital kültür" deyince birçoðumuzun aklýna hemen facebook, instagram, youtube, twitter gibi sosyal medya mecralarý, çocuklarý oyalamak için kullandýðýmýz oyunlar, eðlence veya bahis siteleri geliyor.
Oysa "dijital kültür" bunlarýn çok daha ötesinde bir kavram. Ancak biz bilgilenme amacýyla bunun daha ötesini yaþamaktansa kolay olaný tercih edip onu eðlence için kullanmaya alýþtýk.
Toplum olarak cep telefonlarýna esir ettiðimiz dijital dünya, aslýnda hayatýn her alanýný kapsayacak kadar geniþ. Ýþ dünyasýndan finans dünyasýna, ev yaþamýndan eðitim hayatýna varýncaya kadar pek çok alan bunun kapsamýna giriyor.
Dijital mecra dünyanýn çoðu yerinde, bizim ülkemizde olduðu gibi sadece internet veya telefonlarla sýnýrlý deðil. Geliþmiþ ülkelerde neredeyse hayatýn tamamýný kapsamakta.
Ülkemizde ise bu konuda adeta bir "dijital cahilliði" yaþanmakta. Bu durum yazýmýzýn baþýnda verdiðimiz býçak örneðiyle anlaþýlabilir.
Hayatýmýzý kolaylaþtýrmasý gereken dijitalin esirleri haline geldik.
Dijital dünya artýk köy, metropol, ülke, þehir, zaman, mekân, yaþ, dil, din farkýný ortadan kaldýrmýþ durumda. En ücra köyde yaþayan bir insanla ülkemizden binlerce kilometre uzakta bir metropolde yaþayan insan ayný aygýtla ortak bir mecrada zaman geçirebiliyor.
Tarihe damgasýný vurmuþ Ýpekyolu'nun döneme etkilerinin benzerleri artýk dijitalle birlikte bu dönemde de görülüyor. Ýpekyolu seyahatlerinde, gerçekleþen ticaretin yanýnda yeni alýþveriþ ve tanýþýklýklar kültür etkileþimine de zemin oluþturuyordu.
Zamanýn Ýpekyolu artýk dijital. Her türlü bilim, ilim, ticaret, savunma sanayi ve bütün kültürel etkileþimlerin yolu bu.
Ülkemizde hakim olan dijital kültür cahilliðini ortadan kaldýrmak için bir "Dijital Kültür Okur Yazarlýðý" seferberliði baþlatmak gerektiðini düþünüyorum. Toplum, dijital kültürün doðru kullanýmý hakkýnda bilgilendirilmeli ve bunu nimet haline getirebilecek, faydalarýndan istifade edebilecek hale getirilmelidir.
Tabii ki bunun için baþta devlet kurumlarý olmak üzere bütün sektöre büyük görevler düþüyor.
Özellikle Millî Eðitim Bakanlýðý tarafýndan, okullarýmýzda Dijital Kültür Okur Yazarlýðý konusunda yapýlacak eðitimlerle çocuklar bunun doðru kullanýmý hakkýnda bilinçlendirilmelidir.
Ýnsan bilmediði þeyin cahilidir. Dijital kültürü yanlýþ kaynaklardan ve eksik olarak öðreniyoruz. Öðrencilere bu konuda yapýlacak çalýþmalar, daha yolun baþýndayken doðru bilgilerle doðru kullanýmý saðlayacaktýr.
Ýletiþim Daire Baþkanlýðý baþta olmak üzere Sanayi ve Teknoloji Bakanlýðý, Milli Savunma Bakanlýðý ve Tarým ve Orman Bakanlýðý'nýn doðrudan halka yönelik yapacaðý eðitim ve seminerlerle vatandaþlar bu konularda bilgilendirilebilir.
Merak etmeliyiz: Çiftçilerimizin yüzde kaçý dijital kültürün nimetlerinden istifade etmektedir? Veya sanayicilerimizin yüzde kaçý onun kolaylýklarýndan yararlanmaktadýr?
Dijital Kültür Okur Yazarlýðý noktasýnda belediyeler halka en kolay ulaþacak kurumlardýr. Belediyeler tarafýndan verilecek eðitimler ve yapýlacak söyleþilerle halk bunun doðru kullanýmý hakkýnda bilgilendirilmeli.
Üniversiteler de yapacaklarý akademik çalýþmalarla bu alana katký sunabilirler. Marmara Üniversitesi'nde gerçekleþtirilen, katýlamamýþ olsam da takip etmeye çalýþtýðým 'Dijital Ýþletme Zirvesi' bu konuya verilebilecek örneklerden biri.
Marmara Üniversitesi (ESKAR) tarafýndan düzenlenen zirve, dijital kültürün doðru kullanýmý hakkýnda yapýlacak çalýþmalara katký sunmayý amaçlýyor. ESKAR'ýn öncülük ettiði bu ve benzeri çalýþmalarýn yaygýnlaþmasý gerekiyor.