“Eðitimde deðiþimi yönetmek”

Türkiye Maarif Vakfý'nýn düzenlediði 3. Ýstanbul Eðitim Zirvesi, "Eðitimde Deðiþimi Yönetmek" temasýyla 17-18 Kasým 2023 tarihlerinde gerçekleþtirildi.

2021 yýlýndaki ilk zirvede, Dijitalleþmenin Uluslararasýlaþmaya Etkisi, Müfredatýn Uluslararasýlaþtýrýlmasý, Eðitimin Geleceði, Eðitimin Yeniden Modellenmesi, Eðitim ve Toplumsal Adalet, Eðitim ve Kalkýnma baþlýklarý ele alýnmýþtý.

Kovit 19 Pandemisi sebebiyle çevrimiçi gerçekleþtirilen ikinci zirvede, "Okulun Geleceði, Pandemi Sonrasý Eðitimin Ýhtiyaçlarý" iþlenmiþti.

Maarif Vakfý Uluslararasý Ýstanbul Eðitim Zirvesi, bu yýl öncekilerin üstüne koyarak yedi kýtadan katýlýmcýnýn yer aldýðý, 5 binden fazla kiþinin takip ettiði, alanýnda marka bir zirve olarak kendini ispatladý.

Bir eðitim zirvesi olarak yola çýktý, eðitimde zirve olmanýn taþlarýný döþeyerek yoluna devam ediyor.

***

Zirve'nin bu yýlki temasý "Eðitimde Deðiþimi Yönetmek". Pandemi, eksikliði sayesinde eðitimde sýnýf ortamýnýn, mekânýn önemini ortaya çýkarttýðý gibi dijital süreçlerin eðitim hayatýna daha fazla girmesiyle de sonuçlandý. Ama bundan daha fazlasý kuþkusuz yapay zekanýn hayatýn her alanýnda olduðu gibi ve hatta hepsinden daha çok eðitim öðretim süreçlerine tesiriyle oldu. Neredeyse ChatGBT'nin geçmediði konuþma yapýlamýyor.

Uzmanlar yapay zekânýn insaný maniple ettiðinden, her þeyin yapay zekâya devredildiði bir gelecekte insanýn bugünkünden daha az zeki ve beceriksiz olacaðýndan söz ediyor.

Dünyanýn küresel bir otokrasiye doðru ilerlediði bir vasatta eðitimde deðiþimin masaya yatýrýlmasý, etik deðerlerin bu süreçlerde öne çýkarýlmasý oldukça önemli gözüküyor.

***

Özrü olmayan bir kusurumuz var, eðitim konularýný pek gazete köþelerine taþýmayýz. Taþýdýklarýmýz da ekseriyetle iyi örnekler deðildir. Ya bir sorun vardýr ya da kademe geçiþ sýnavlarý söz konusudur. Eðitime bakýþýmýzýn çerçevesi de zaten çoklukla lise ve üniversite geçiþ sýnavlarý ile sýnýrlýdýr.

Oysa giderek önüne her þeyi alýp götüren bir akýntý dönüþmüþ durumda eðitimle ilgili geliþmeler. Alanýn kendine has yapýsý bir yönüyle oldukça konservatif. Hâlâ kocaman binalarda, çok geniþ insan kaynaðýnýn seferber edilmesini gerektiren, büyük insanlýk birikimin yazýlý materyallere dönüþtürüldüðü ve yeni nesillere aktarýldýðý büyük harfle OKUL eðitim öðretiminden bahsediyoruz, ama bir tarafta da eðitim süreçlerinde hedef kitlenin eðiticilerden daha fazla teknolojiyi kullandýðý, yapay zekânýn kontrolsüz biçimde bu süreçlere dâhil olduðu gerçeðiyle karþý karþýyayýz.

Eðitim öðretim dediðimiz alanda giderek milli kodlar aþýnýyor. Küresel alet edevat, küresel dünyaya uyumluluk adýna bir taraftan da milli deðerlere muhalefet eden bir zihin inþa ediyor.

***

Türkiye Maarif Vakfý, kurulduðu 2016'dan itibaren, çok kýsa süre içinde, dünyanýn dört bir yanýnda örgün ve yaygýn eðitim veren kurumlarýyla alternatif bir cazibe odaðý haline gelmeyi baþarmýþ durumda.

Her geçen yýl sayý ve kapasitesi artýrmakla beraber halihazýrda 52 ülkede 437 okul, 1 üniversite ve 22 eðitim merkezinde 50 binden fazla öðrencisiyle faaliyetlerini sürdürüyor.

Bu geniþ kurumsal að, beraberinde eðitim alanýnda çok geniþ bir birikime ulaþma imkâný da saðlýyor. Ýstanbul Eðitim Zirveleri bu eriþebilirlik sayesinde çok güçlü akademik bir çýktýya dönüþmüþ durumda.

Eðitim, eðitim þart deyip geçemeyeceðimiz kadar önemli. Biz bir alternatif ortaya koymazsak akýntýya kapýlýp gitmemiz an meselesi. Deðiþime direnmek deðil deðiþimi yönetmek, deðiþime liderlik etmek gerekiyor.

***

Bir süredir dahil olduðum Maarif ailesi hasbi bir çaba ile Türkiye adýna biricik bir misyon üstlenmiþ durumda.

Maarif Vakfý'na kurulduðu günden beri emek veren ve baþkanlýk eden Prof. Dr. Birol Akgün'ü anmamak olmaz. Yaptýðýnýz iþi dünyanýn en önemli iþi tutmak, o iþten en fazla verimi almayý. Maarif Vakfý'nýn bu kadar kýsa sürede bu denli yaygýn bir okullaþma aðýna ulaþmasý ve tüm dünyadan alanýnda uzman isimleri çekecek bir eðitim zirvesine ev sahipliði yapacak noktaya gelmesi böyle bir çaba ve anlayýþýn sonucu.

Türkiye Maarif Vakfý bir Türkiye markasýdýr! Hepimiz için gurur vesilesidir.