Çocuklarýmýz söz konusu olunca dikkatlerimiz sadece ama sadece sýnavlara odaklanýyor. Okul baþarýsý ve sýnavlarý kazanmak dürtüsü neredeyse eðitimden tek beklentimiz haline gelmiþ... Ama son zamanlarda sýk sýk önümüze gelmeye baþladý, farkýnda mýsýnýz? Gençler arasýndaki þiddetli çete kavgalarý, hatta kýz öðrencilerin bile gruplar halinde birbirlerine saldýrmalarý gibi dehþet olaylarla karþý karþýyayýz. Gençlerin yaþadýðý bu deprem, milli eðitim mefkuremizin ilgi alanýnda mý bilemiyoruz ama her geçen gün korkutucu yüzüyle yaklaþýyor, yaklaþmakta olan...
Haziranýn son günleriydi, bir grup genç kýz pikniðe çýkmýþlar, bir müddet sonra içlerinden birisi kendisini uçurumdan aþaðý atmýþtý. Ýntihar mý cinayet mi þeklinde basýna düþen bu vahim olayda, genç kýzlarýn kendi aralarýnda yaþadýðý yumruklu tekmeli videolar da iþin içine girince dikkatler yeniden; 'akran zorbalýðý'na çevrildi...
Ergenler arasýndaki akran zorbalýðý; ayný yaþ grubundaki gençlerin birbirlerine uyguladýklarý kötü muamele, aþaðýlayýcý sözler, hakaret, fiziki veya psikolojik þiddet içeren davranýþlarý içeriyor. Son zamanlarda haberlere düþen polisiye vakalar aracýlýðýyla, gençler arasý þiddetin artmýþ olduðunu da büyük bir endiþeyle takip ediyoruz.
Bu konuda hazýrlanmýþ önemli raporlar, deðerlendirmeler var. UNICEF, bunu dünya çapýnda ve alarm seviyesinde bir gençlik sorunu olarak dile getiriyor. 2020 yaz aylarýnda büyük yankýlar uyandýran ''Çocuklarýn Gözünden Okulda Yaþam' baþlýklý araþtýrma -TEGV (Türkiye Eðitim Gönüllüleri Vakfý) ve ERG (Eðitim Reformu Giriþimi) tarafýndan yürütülmüþtü- çocuk ve gençlerin ruh saðlýðýný ciddi þekilde etkileyen akran zorbalýðýnýn yaygýnlaþtýðýný ortaya koyuyordu. Ülkemizde 25 ilde dört, beþ ve yedinci sýnýflarda okuyan 2072 çocukla yapýlan bu araþtýrmaya göre; ergenlerin %24'ü okulda baþka öðrencilerden fiziksel þiddet gördüklerini, %14 ise dalga geçme ve alay edilme þeklinde sözel þiddete maruz kaldýklarýný belirtmekteydiler bu raporda...
Uzmanlarýn ifade ettiðine göre; ergenlik, zorbalýða maruz kalanlar açýsýndan baþ edilmesi en güç ve en riskli dönemdir. Raporlara göre; akran zorbalýðýna uðrayan gençler, okullarýna gitmeyi ya reddediyor, okuldan kaçýyor, ya yeme içme ve uyku sorunlarý yaþamaya baþlýyor, hatta sonu intihara kadar varabilecek bir depresyon sarmalýna girebiliyor. Ýþin daha da vahim yaný, çocuklar uðradýklarý þiddeti, ailelerine anlatamýyor.
Uðranýlan þiddeti; istenmeyen lakaplar, alaylar, onur kýrýcý þakalar, kötü sözler, küfür, dedikodu, dayak, eþya kýrma, tehdit, dýþlanma þeklinde anlatýyor gençler... Ýspiyoncu olmamak, dýþlanmamak veya yaþadýklarýný kendi baþlarýna çözmek adýna, maruz kaldýklarý þiddeti ailelerinden ve okullarýndan saklayabiliyorlar. Ergenlerin akran zorbalýðýyla mücadelede çok bileþenli bir yol tutmak gerektiðini söyleyen uzmanlarýn hazýrladýðý raporlarda, her þeyden önce evde, ailede, okulda, çevrede gence güven verilmelidir sonucu dikkat çekiyor. Söz gelimi zorbalýða maruz kalan çocuklarýn ebeveynleri destekleyici ve güven verici olmalýdýr, çocuðu suçlayýp kendini niçin korumadýðýný baþýna kakmak en önemli handikaplardan...
Raporlarda bir diðer dikkat çekici yön, okullarýn yeterli yaptýrým uygulamadýðý hakkýnda. Gençlerin okul idaresine veya öðretmenlerine yeteri derecede güvenmiyor oluþlarý sadece onlarýn deðil, ciddi anlamda pedagojik sorunlarýmýzdan aslýnda. Orta okullar ve liseler sadece eðitsel baþarýya odaklanarak eðitim iþlevlerini tamamlamýþ olamazlar, bunun yaný sýra, öðretmen ve öðrenci arasýnda güvenin tesis edilmesi de çok önemli, þiddet söz konusu olduðunda gerekli yaptýrýmlarý uygulamanýn ve gençlere destek vermenin altýný çizmemiz gerekiyor, el birliðiyle. Þiddet, yaptýrýmsýz kalmamalý...