Influencer siyaseti

Yedi yýldýr Ülke TV ekranlarýnda Özlem Zengin ile program ortaklýðý yaptýðýmýz Ýnce Fikir'in son konuðu AK Parti Grup Baþkanvekili, Kahramanmaraþ Milletvekili Mahir Ünal'dý.

Týpký Özlem Zengin gibi Mahir Bey de AK Parti'de, Meclis'te farklý zamanlarda farklý görevler alan baþarýlý bir siyasetçi.

Ünal sýcak siyasi gündemi konuþurken hayvan haklarý ile ilgili yasa çalýþmasýnýn Meclis tatile girmeden tamamlanacaðýnýn müjdesini verdi.

Karþý ittifak partilerinin parlamenter sistemi geri getirmeyi vaat ederken milli iradeye saygýsýzlýk ettiklerini;

Çünkü 2007 referandumunda halka "Cumhurbaþkanýný halk seçsin mi? diye sorulduðunda yüzde 68.95 oranýnda "evet" diyerek halkýn tercihini yaptýðýný;

2017 Anayasa referandumunda ise Cumhurbaþkanlýðý Hükümet Sisteminin yüzde 51,4 "evet" oyuyla anayasal hüküm haline geldiðini hatýrlattý.

Siyasetin deðiþen doðasýný konuþurken ise önemli bir kavramsallaþtýrma yaptý Mahir Ünal. Dijital medyanýn konvansiyonel medyayý yaya býraktýðý çaðda siyasetin de zemin deðiþtirdiðini söyledi ve bu yeni hali "ýnfluencer siyaseti" diye tanýmladý.

Son dönemde dünyada ve Türkiye'de örnekleri olan "ýnfluencer" siyasetçilerin sahada ya da kürsüde varlýk göstermeden ajans iþi kurgularla, sosyal medya etkileþimleriyle "takipçi" sahibi olur gibi "taraftar" topladýðýný ve siyaset yapmak yerine ekileþim yaratmayý öncelediðini vurguladý.

Bu tespiti önemsedim. Tartýþýlmaya, üzerinde düþünüp çalýþýlmaya deðer bir kavramsallaþtýrma olduðunu düþünüyorum.

Türkiye'de siyaset yapmak, bilfiil sahada olmak siyasetin deðiþen doðasýna, sosyolojinin deðiþen taleplerine hakim olmayý gerektirir.

Ve elbette mesajlarýnýzý geniþ kitlelere ulaþtýrabilmek için iletiþim araçlarýný doðru kullanmanýz da gerek þarttýr.

Ancak dijital medya, sosyal medya çaðýnda iþler tersine dönüyor gibi.

"Siyaset için medya" demek yerine "medya için siyaset" yapan, algýyý olgunun önüne çýkaran yeni bir anlayýþ yerleþmekte.

Bir yandan konvansiyonel medya telaþla kendini dönüþtürmeye çalýþýyor. Ýnternetin hýzlanmasýyla beraber cep telefonlarý dijital medyanýn en pratik araçlarý artýk.

Kullanýcýlarý kendi kanallarýnýn habercisi, yayýncýsý, yorumcusu haline getiren sosyal medya platformlarý ise kitle iletiþiminde yeni bir zemini çoktan oluþturdu bile. Odaksýz, hedefsiz, hukuksuz, çok parçalý ve manipülasyona, algý operasyonlarýna çok açýk bir zemin bu.

Yalan ile doðru, gerçek ile kurgu öyle bir mix ediliyor ki ak ile karayý ayrýþtýrmak da, anlatmak da hem zorlaþýyor, hem "doðru ayaða kalkana kadar yalan dünyayý turluyor".

Ýngilizce kökenli bir kelime olan influence "etkilemek, nüfuz etmek, tesir etmek" anlamalarýna geliyor. Influencer da "etkileyen, nüfuz eden, tesir eden kiþi" anlamýna.

Ýþin iþleyiþi açýsýndan þu taným daha zihin açýcý olabilir:

"Ýnfluencer Twitter, Facebook, Youtube gibi sahip olduklarý sosyal medya ve dijital kanallar aracýlýðýyla herhangi bir ürün ya da servis hakkýndaki deneyimlerini takipçileri ile paylaþmalarý yoluyla tanýtým ve pazarlama aktiviteleri yapan, belirli bir topluluðu etkileme ve yönlendirme gücüne sahip kiþi, kiþiler ve gruplara influencer denir".

Kapitalizme emperyalizme meydan okuduðunu söyleyen sol sosyalist çevrelerin 1980 darbesi sonrasý en fazla yer aldýðý sektör olmuþtu reklamcýlýk ve pazarlama sektörü. Bu uzmanlýðýn ve sahip olunan networkün muhalefet partilerine getirdiði bir kolaylýk var. Hemen hemen hepsi orada artýk.

Bilhassa son dönemde Z kuþaðýna Erdoðan düþmanlýðý pazarlamak, kurgulanmýþ siyaset satmak ve yakýn rakipleri arasýnda öne çýkmak için pörsümüþ dinozor heykelleri fonunda Youtube videolarý çeken, oyun platformlarýnda sahne alan 70'lik siyasetçi bile var, düþünün.

Sosyal medya platformlarýnýn siyasallaþmasý ve kendi hukukunu topluma, devlete ve kullanýcýlara tek taraflý olarak dayatmasý yeniçaðýn medya-siyaset iliþkisinde en büyük problem alanlarýndan biri.

Bunun en keskin örneði ABD'nin eski Baþkaný Donald Trump'ýn baþýna gelenler. Hatýrlanacaðý üzere Twitter paylaþýmlarýný silmiþti Trump'ýn. Facebook ve Instagram ise hesaplarýný iki yýllýðýna askýya aldý eski de olsa ABD Baþkanýnýn.

Dünyanýn halihazýrda en güçlü ülkesi durumundaki ABD Baþkanýna posta koyan, sansürleyen, engelleyen þirketlerden bahsediyoruz artýk.

Sýnýr aþan bu küresel þirketlerin kurguladýðý dünya gerçekten giderek kopuyor, yeni kurgusal bir gerçeklik üretiyor. Kullanýcýlara ait bilgilerinin tek yönlü olarak alýnýp satýldýðý, reklam ve pazarlama þirketlerine sunulduðu, size ait bilgilerin, ilgi alanlarýnýzýn, zayýf yanlarýnýzýn size karþý kullanýldýðý, çeþitli algoritmalar aracýlýðýyla zihninizin ve beðenilerinizin yönlendirildiði korkunç bir zemin bu. Vahþi, adi ve hukuksuz...

Ve giderek yeni gerçek burada þekilleniyor.