Arabistan'da bir okul. Mütevazý, iki katlý bir kýz okulu bahçesi. Kýzlarýn sadece baþlarý açýk. Top oynuyorlar. Nike sembollü top, okul merdiveninde oturan kýza deðiyor. Oyundaki kýz ona "haydi oyna, haydi yap" diyor! Düþlere dalýyor kýz. Aslýnda yaþanan realiteyi aþarak "hayali modernliðe" yöneliyor. Birden daðlarý týrmanan kýz oluyor, Avrupavari modern salonlarýnda jimnastikçi kýz oluyor, havuzda yüzen kýz oluyor, gökyüzünde uçan kýz oluyor. Parlayan, ýþýl ýþýl imgeler ve gökdelenler ona eþlik ediyor. Nike, Arabistan kýzýný ABD rüyasýna götürüyor. Suudi Arabistan'da yaþanan Amerikan rüyasý deðiþimi, yine ABD markasý ile anlatýlýyor.
Vehhabilik, yoksulluða, cimri ve kýt coðrafyaya, hurafelere batmýþ Necd sosyolojisinde bir isyan diriliþi olarak doðdu. Suud kabile asabiyeti ve Muhammed B. Abdülvehabýn teolojisiyle birleþerek bir dinamizme dönüþtü. Osmanlýyla býkmadan usanmadan meydan okudu. Ýngilizlerin de büyük desteðini alarak sonunda Riyad'da bir devlet kurdular. Ýçinde yenilik yanlýsý olan ile hep cihat ve püriten(zahit) yaþama peþinde olan iki dinamizm taþýdý. Ýkincilere Ýhvan deniyordu. 79 Kabe baskýný düzenleyen Ubeyde B. Utbe de bu ihvan içinde yetiþmiþti.
Petrolün keþfi ve ARAMCO þirketinin kuruluþu beraberinde zenginlik ve yeni bir yaþam tarzý doðurdu. ABD ortaklý bu petrol þirketi, ne sadece þirketti ne de petrol. Okullarý, konutlarý, yaþama tarzlarý ile beraber yeni bir modernleþme sunuyordu. ARAMCO modernleþmesi! Vehhabi toplumu bu modernleþme ile beraber hem zenginlikle hem de buna eþlik eden yaþam tarzý ile tanýþtý. Lüks hayat, alkolizm, zina su gibi aktý! Konformizm akýllarý baþtan aldý. Amerikan kültürüyle kimlik bulma arayýþý yükseldi. Özellikle kadýnlar öne çýktý( Cihad ve Ýsyan, Ergün Yýldýrým).
Kral Faysal, anlam ve amaçtan kopan Ýslam'a ve medeniyet havzasýna yabancýlaþan bu vehhabi toplumunu yakýndan gördü. Bunu aþmak için onlara yeni bir anlam ve amaç verdi. Vehhabiliði ilk defa Müslümanlara karþý mücadele ve savaþ veren bir durumdan çýkardý. Kendi coðrafyasýna ve medeniyetine dönük bir bilince çalýþtý. Vehhabilik Ýttihadý Ýslam etrafýnda Filistin'le ilgilenmeye, Ýslam dünyasýna yardým etmeye ve herkesle beraber olmaya yönelik bir aktörlüðe yöneldi. Ýslam Kalkýnma Bankasý gibi, Ýslam Konferansý Teþkilatý gibi bir çok kurum inþa edildi. ARAMCO modernleþmesi terk edildi.
Faysal, Batýnýn düzenine çomak sokmuþtu. Çünkü kendi medeniyet coðrafyasýna lider bir Arabistan hayali vardý. Bu liderliði de Batý bekçiliðini deðil, Ýslam dünyasý bekçiliðini yaparak hareket ediyordu. Hayatýna son verdiler. Þehit oldu.
Vehhabilik, Ýran Ýslam Ýnkýlabýna karþý tepkisini daha radikalleþerek ortaya koydu. Vehhabilik ve Kutup sentezinde yeni aydýnlar, âlimler ve akýmlar doðdu( Abdullah El-Azzam gibi). Arkasýndan gelen Afganistan ve Ortadoðu iþgalleri ile beraber bu akýmlar ve kiþiler El-Kaide olgusunu üretti. Nitekim El-Kaide, Afganistan'a cihada giden bu gençler için giriþte tutulan defterin adýydý. Vehhabilik yine aþýrýlaþtý. Konformizmden Cihadi Selefiliðe savrulmuþtu.
Þimdi bu Vehhabi aþýrýlýðý, Arabistan'ý hem Batý karþýsýnda hem de Ýslam dünyasý karþýsýnda zor duruma sokuyor. Ancak bunu aþmak için daha önce ARAMCO modernleþmesinde de yaþanan konformizme dönerek çözüm arýyor. Yeniden Amerikalýlaþma ve sekülerleþme at baþý gidiyor. Yukarýdaki reklam bunu anlatýyor. Müslümanlarýn merkezi coðrafyasýnda Amerikalýlaþma özelinde konformizm ve teknolojik bir hayali modernleþme pazarlanýyor. Kendi medeniyet havzasýný dikkate almýyor. Vehhabiliðin en büyük handikabý da bu "medeniyet mirasý yoksunluðu". O nedenle hemen çölden gökdelen inþasýna kolay geçiþ yapýyor, çarþaftan da tamamen vücut hatlarý belli ve baþý açýk bir kadýna geçiyor. Ýþleri epey zor!