Doðal afetlerde insan çoðu zaman aciz kalýr. Hele de ansýzýn gelen bir felaket ise çaresizlik daha çok hissedilir. Ýstanbul'da büyük bir depremin her geçen gün yaklaþtýðýný bilmemiz bu acizliði gideremez. Ancak, felaket ne kadar ansýzýn gelirse gelsin yaratacaðý tahribat insan eliyle azaltýlabilir. Ya da tam tersi. Depremin þiddetini ve tahrip gücünü, bozuk kentleþme ve depreme dayanýksýz yapý stoku imal ederek artýrdýðýmýz gibi tersi bir tedbirle en aza indirmemiz de mümkün.
Yaz aylarýnda yaþadýðýmýz yangýnlar ve sel felaketlerini düþünün, kýsmen ön görülemeyen miktarda bastýran fýrtýnanýn yol açtýðý tahribat ve can kaybý büyük oldu. Ancak oluþturulan kriz masasý ve tüm paydaþlarýn koordineli þekilde sahada vaziyet almasý en azýndan maddi kayýplarýn teminine ve hayatýn hýzlýca normalleþmesine yardýmcý oldu. Yangýnlarda da Türkiye yüksek bir koordinasyonla çalýþtý ve pek çok ülkede eþ zamanlý çýkan yangýnlarýn söndürülme hýzýyla kýyaslandýðýnda daha iyi bir performans sergiledi.
Ýstanbul'daki kar fýrtýnasý ise, eski yaðýþlarla kýyaslandýðýnda daha yüksek bir seviyede olmamasýna raðmen, insanlarýn çok uzun saatler yollarda mahsur kalmasýna yol açtý. Pazartesi 15.00 sularýnda baþlayan kar yaðýþý Ýstanbullular için adeta gece boyu süren bir yaþam mücadelesine dönüþtü.
Bu vesileyle kar yaðýþýnýn hayatý ne denli felç edebileceðini hatýrladýk. Saatlerce trafikte kalan vatandaþlar yollardaki camilere, AVM'lere sýðýnarak kar ve tipiden korunmaya çalýþtý.
Haliyle 2-3 gündür medyada bu halin sebebi konuþuluyor.
Ýstanbul gibi 16 milyonluk bir metropolü yönetiyorsanýz her an her türlü olaðandýþýlýða karþý hazýrlýklý olmanýz gerekir. Artýk hava tahmini dediðimiz þey, saat verecek kesinliðe yaklaþmýþken, düþecek karýn ya da yaðýþýn saatte kaç metreküp olacaðý bile öngörülebiliyorken "Hay Allah, aniden bastýrdý" gibi sözlerle yaþanan acziyeti izah etmek kabul edilir gözükmüyor.
Ýstanbul'da Pazartesi'yi Salý'ya baðlayan gece yaþananlar, ÝBB'nin karnesine kýrýk not olarak yazýldý. Kullanýldýðý açýklanan tuz miktarý 2017'dekinin dörtte biri kadar. Solüsyon ise kullanýlmamýþ adeta koklatýlmýþ. Kar bastýrmadan hazýr kýta halini almak gerekirken bastýrdýktan sonra dahi durumun ciddiyetini kavrayamamýþ bir yönetim vardý Ýstanbul'da. Kar lastiði takmadýðý için kayan ve yolu kapayan sivil araçlardan çok bakýmlarý yapýlmamýþ, lastikleri deðiþmemiþ ÝETT otobüsleri yollarýn kapanmasýna sebep oldu. Yolda kalan 69 ÝETT otobüsü vardý o gece. Bu, 69 noktanýn otobüsler yüzünden týkandýðý anlamýna geliyor. ÝETT meselesi garip bir þekilde çözülmüyor. Yazdan beri her gün iki-üç araç arýzasý yansýyor haberlere ama ÝBB bile isteye bu soruna el atmýyor.
Sadece bu da deðil, kar küreme araçlarýnýn kaydýðýna þahit olduk. Kar lastiði takýlmamýþ araçlarla kar küremesi yapmaya kalkmak gibi bir iþ bilmezlik hali...
Alkollü þoförlerin kullandýðý ÝBB araçlarý bile vardý trafikte.
Ýlçe belediyelerinin gayreti ve seferberliði olmasa o gece daha büyük bir felaket yaþanabilirdi.
Pek çok ülkeden daha büyük bir mega-kentten söz ediyoruz. Bu tür durumlar ancak çok yüksek bir teyakkuz hali ve koordinasyonla yönetilebilir.
Yeni ÝBB yönetimi, tecrübeli insan kaynaðýný muhafaza etmediði için kriz yönetimi bilgisinden de mahrum býrakmýþ kendini.
Eskiden bu iþler nasýl yapýlýyordu? Yeni yönetimin, göreve gelir gelmez kopyalattýðý ÝBB arþivlerine baksalar öðrenebilirler. Hatta bir basýn taramasýyla bile eriþilebilecek bilgiler var, yoðun kar yaðýþýnda neler yapýldýðýna dair.
Eski ÝBB yönetimi zamanýnda kar tatbikatý bile yapýlýyordu.
Ekrem Ýmamoðlu'nun o akþam Birleþik Krallýk Büyükelçisi'yle yemekte olmasý ise ayrý bir skandal tabii. "Bir saatlik yemek molasý" gibi küçültücü açýklamalar halký tatmin etmiyor. Ýstanbul'u ne kadar ciddiye alýyorsunuz, vatandaþ bunu soruyor. Ýþinize mi odaklýsýnýz yoksa aklýnýz baþka adaylýklarda mý? Bu, bizden çok CHP'yi ilgilendirir hoþ. Ama yine de Ýstanbul için mazbata almýþsanýz lütfen biraz daha özen ve beceri...