Eylül ayý ülkemizde akademik yýlýn baþlangýcý. Eðitim, öðretim konularýyla ilgili haberlerdeki artýþlar biraz da bundan. Milli Eðitim Bakanýmýz Yusuf Tekin de hýzlý bir baþlangýç yaptý diyebiliriz. Özellikle Öðretmenler Odasý buluþmalarýnýn çok deðerli olduðunu düþünüyorum.
Sayýn Bakan, hatýrlayacaksýnýz, FETÖ ile mücadelenin fitilini ateþleyen dershanelerin dönüþtürülmesi kararý sýrasýnda bakanlýkta müsteþar olarak görev aldý ve o sürecin etkin yürütülmesinde en çetin görevi üstlenen bürokratlardan biri oldu.
Meselenin ehemmiyetinin henüz toplumsal olarak anlaþýlamadýðý bir dönemdi. FETÖ, ayaðýna basan herkes hakkýnda hýzlýca iftira ve karalama kampanyalarý tertip edebiliyordu. Yargý ve bürokraside en güçlü olduðu dönemde FETÖ ile can evinde savaþmaya baþlamak, FETÖ'nün masum insanlarý adeta aðýna düþürmek için kurduðu dershane düzeneðine çomak sokmak gerçekten de hiç kolay deðildi.
Sayýn Bakan'ý o dönemindeki özverili çalýþmalarýndan da tanýyoruz. 14-28 Mayýs seçimlerinden sonra bu sefer bakan olarak MEB'de göreve atandý.
Okullar tatildeyken MEB bazý yeni kararlar aldý. Pandemi dolayýsýyla yapýmý ertelenen, ya da duran okul ve derslikler sebebiyle ikili öðretim zorunluluðu baþ gösterdi. Sýnýf mevcutlarýndaki artýþ da ders kalitesini düþüren bir etki ediyordu. Bunlarla ilgili önceki dönemde de önemli adýmlar atýlmýþ olsa da sorunlar devam ediyor. Dolayýsýyla yeni okullar üretmek konusu her bakan için önemli hedeflerden biridir. Ýstanbul Valisi Davut Gül'ün de ihtiyaç olan yerlerde arazi üretmek adýna çalýþmaya baþladýðýný biliyorum.
Fizik koþullardaki olumsuzluk eðitimde fýrsat eþitliðine halel getirebilecek önemde.
Okullarýn tüm avantaj ve dezavantajlarýný ölçülebilir kýlan bir aracýmýz var. LGS ve YKS dediðimiz lise ve üniversitelere yerleþtirme sýnavý. Üzerinde çok tartýþsak da þikayet etsek de herkesi eþitleyen ve eþit ölçen elimizdeki en iyi araç merkezi olarak yapabildiðimiz bu sýnavlar.
Ýdeal deðil belki ama bizim gibi bir ülkede daha iyisini icat etmek þimdilik pek mümkün gözükmüyor.
Ancak okullarýn kalitesini artýracak ve dolayýsýyla LGS ve YKS'den önce öðrencinin, okulun ve öðretmenin kendini sýnamadan geçirebileceði baþka araçlar olabilir. MEB'in bu sene uygulamaya baþlayacaðý ortak sýnav kararý buna imkan verecektir diye düþünüyorum.
Bakan Tekin, ortak sýnav kararýndaki amacý "Öðrencilerin geliþimini takip etmek, müfredatýn iþlenmesinde okullar arasýnda bütünlük ve uygulama birliði oluþturmak" olarak ifade ediyor. Bu yýl ilk kez 6. sýnýflarda Türkçe ve matematik, 9. sýnýflarda "Türk dili ve edebiyatý" ve "matematik" derslerinin ikinci yazýlý sýnavlarý ülke genelinde ortak sýnav olarak gerçekleþtirilecek.
Þu detay da bence oldukça önemli, ÖSYM'nin yaptýðý merkezi sýnavlardakinden farklý olarak okul ve öðrencilerle ilgili sýralama çýkartýlmayacak. Öðrenciler sadece aldýklarý notlarý görecek. Yönetici ve öðretmenler kendi performanslarýyla ilgili bir veri sahibi olabilecekler ama okullar sýralamayý gösteren toplu listeler yayýnlanmayacak.
Ortak sýnav iyi uygulanýrsa ortak öðrenme, müfredatýn takibi, telafisi ve öðrenci kazanýmýnýn okul içinde bütünlüklü þekilde deðerlendirilebilmesi adýna kaliteyi artýrýcý bir adým olacaktýr.
MEB, okullar arasý sýralama ve listeleme yayýnlamasa da bu veriye kendisi sahip olacaktýr. Üniversite sýnavý dýþýnda daha erken dönemde genel fotoðrafý çekebilecek bir ortak sýnav, sorunlarý tespit ve giderme adýna alýnacak tedbirlere vesile kýlýnabilir.
Ölçme deðerlendirme, ortak öðrenmenin en önemli saðlayýcýlarýndan biri. Giderek tüm dünyada eðitim öðretimin kazanýmlarý farklýlaþýyor. Ýstenilen çýktýlar deðiþiyor. Bu alanda yapýlabilecek deðiþiklikler için de ortak sýnavlar hýzlandýrýcý etkiye sahip. Sýnav bu yýl çoktan seçmeli yapýlacak ama devamýmda ucu açýk sorulara cevap vermeye baþlayacak öðrenciler. Kendini ifade etme, muhakeme, analitik düþünme gibi çýktýlar istiyorsak, bu kazanýmlarý ölçen bir sýnav, dönüþümü de beraberinde getirecektir.
Ayrýca hiçbir sýnav sadece öðrencinin baþarýsýný ölçmek için yapýlmaz. Öðretmenden uygulayýcýya kadar sistem içindeki her aktörün ölçülebildiði, sonucu üniversiteye ya da liseye yerleþmek olmayan bu tip ortak sýnavlar eðitimin karþýlaþtýrmalý fotoðrafýný çekmek adýna da önemli bir veri saðlayacaktýr.