Siyasi Partiler ve Seçim yasasýyla ilgili deðiþiklik yasa teklifi açýklandý. Büyük ihtimalle hafta içinde meclise sevk edilecek.
Demokratikleþme istikametinde atýlacak adýmlarýn en önemlilerinden biri darbe ürünü olan siyasi partiler ve seçim yasalarýdýr.
Bugüne kadar yapýlan deðiþiklikler yeterli olmamýþtýr. O yüzden de her iki ittifak da bu alanda deðiþiklik ihtiyacýný gündemde tutmaktadýr.
Bu alanda atýlacak son adýmýn ana hatlarý belli olmuþtur.
Görüldüðü kadarýyla hazýrlanan teklifi 3 ana baþlýk altýnda ele almak mümkün.
Birincisi, partilerin seçime katýlma kriterlerinden biri olan mecliste grup kurmuþ olmasý þartýnýn kalkmasýdýr.
Bir siyasi partinin hiçbir teþkilatý olmasa bile mecliste 20 kiþilik bir gruba sahip olursa ülke çapýnda seçime katýlmasý mümkün oluyordu.
Bunun anlamý bir partiden ayrýlýp grup kuran muhaliflere seçime girme hakký tanýnmasýdýr.
Yeni teklife göre ölçü partilerin meclisteki grubu deðil ülke çapýndaki örgütlenmesidir.
Demokratik olan da budur.
Bu deðiþiklik Cumhur Ýttifaký'nýn demokratikleþme istikametinde attýðý önemli ve âdil bir adýmdýr.
Ýkincisi, seçim barajýdýr. Yüzde 10 olan seçim barajýnýn yüzde 7'ye indirilmesi elbette ki önemli bir karardýr.
Ancak ittifaklarýn yasalaþmasýndan sonra seçim barajýnýn hiçbir anlamý kalmadýðý için barajýn düþürülmesine de artýrýlmasýna da netice itibariyle bir anlam yükleyemiyorum.
Bir siyasi parti resmen ittifaka girince barajý aþamasa dahi bir seçim bölgesinde milletvekili çýkaracak oranda oy aldýðýnda milletvekili çýkarýyor ve barajý delmiþ oluyor.
Hiçbir seçim bölgesinde milletvekili çýkaracak kadar oy potansiyeli olmayan partiler de ittifakýn büyük ortaðý listesinden meclise giriyor ve barajý deliyor.
Bugün býrakýn barajýn altýnda kalmasýný hiçbir bölgede milletvekili seçtirecek tabaný olmamasýna raðmen 10 siyasi parti bir þekilde mecliste temsil ediliyor.
Türkiye Ýþçi Partisi 4, Demokrat Parti 2, Memleket Partisi 2, Zafer partisi 2, Büyük Birlik Partisi 1, Demokrasi ve Atýlým Partisi 1, Demokratik Bölgeler Partisi 1, Saadet Partisi 1 ve Yenilik Partisi 1 milletvekiliyle meclise temsil ediliyor.
Hangisi barajý aþacak seçmen desteðine sahip?
Hiçbiri!
Barajý yüzde 7'ye düþürmenin ya da 17'ye çýkarmanýn bir anlamý kalýyor mu?
Kalmýyor!
Dolayýsýyla ittifak yasasý yürürlükte olduðu sürece barajýn bence anlamý yoktur. Bu konuda Millet Ýttifaký'nýn barajý yüzde 3 olarak ilan etmesinin de bir mantýðý yoktur.
Benim bu konuda tercihim barajýn sýfýr olmasý istikametindedir.
Grup þartýnýn kaldýrýlmasý ve barajýn düþürülmesinin, PKK uzantýsý siyasi partilerin önünde bir engel gibi deðerlendirilmesinin de bir anlamý yoktur.
Çünkü CHP bu engelleri aþmakta maharetini 1989 yýlýndan beri göstermektedir.
Grup engelini bile 15 milletvekili transfer ederek aþan CHP gibi bir parti varken bu tedbirler bana göre anlamsýzdýr.
Diðer maddeler teknik deðiþikliklerdir.
Dar veya daraltýlmýþ bölge, önseçim, tercihli sistem gibi konularda bir uzlaþma saðlanmamýþ anlaþýlan.
Üçüncüsü zamanlamadýr. Siyasi bir hamle olarak zamanlama, Millet Ýttifaký'nýn sýklýkla tekrarlayýp durduðu iddiasýný boþa çýkarmýþtýr.
Millet Ýttifaký üç senedir erken seçim deyip durdu. Hele öyle genel baþkan yardýmcýlarý var ki günde birkaç kez 'erken seçim hemen seçim' deyip durdular.
Teklifin meclise bu hafta sunulacak olmasý muhtemelen Nisan ayýnda yasalaþmasý demektir. "Seçim kanunlarýnda yapýlan deðiþiklikler, yürürlüðe girdiði tarihten itibaren bir yýl içinde yapýlacak seçimlerde uygulanmaz " anayasa hükmü hatýrlanýrsa, erken seçim ihtimali tamamen ortadan kalkmýþ oluyor.
Millet Ýttifaký parlamenter sistem talebinde olduðu gibi erken seçim talebinde de abesle iþtigal eden ittifak durumuna düþmüþtür.
Tabiri caizse Cumhur Ýttifaký, Millet Ýttifaký'ný ters köþeye yatýrmýþtýr.