Sabiha Gökçen’de meydana gelen Pegasus kazasý kamuoyunda her boyutuyla tartýþýlýyor. Çünkü artýk eskisi gibi olaný anlatýldýðý haliyle kabullenen bir kamuoyu yok. Bakýyorum kaza gününden itibaren herkes soru soruyor.. Gün geçtikçe de o sorular sorular yanýt bulmaya baþladý.
Misal yapýlan ilk deðerlendirmelerden anlýyoruz ki;
1) Boening 737/800 teknik bakýmdan, sefere elveriþlilik bakýmýndan sorunsuz..
2) pilotlar yeterlilik, uçuþ tecrübesi, saðlýk durumu ve donaným bakýmýndan çok iyi yetiþmiþ
3) kule ile irtibatta riskler paylaþýlmýþ ... vs..
Anlaþýlan ortada söz konusu kazanýn yaþanmasýna yol açan bir hata yok gibi görünüyor. Fakat gerçek þu ki elimizde üç kiþinin içinde öldüðü üçe bölünmüþ bir uçak var.. O halde ne oldu?
***
Dedim ya artýk sorgulayan bir kamuoyu var. “Yaþandý bitti saygýsýzca” deyip geçemiyorsunuz artýk hiç bir þeyi. Þirketin Ceo’su çýkýp kameralar önünde o sahte gözyaþlarýyla bir savunma yapmaya çalýþtýðýnda kimseyi etkileyemedi. Hatta çok daha kötüsü durup dururken bütün þüpheleri þirket üzerinde yoðunlaþtýrdý bu tavrý. Bunu vatandaþ tamamen suçluluk psikolojisine baðladý. Peki o suçluluk durumu ne?
***
Pilotlar ýsrarla, “kule bize pisti pas geç demedi” diyor. Yani bir anlamda sorumluluðu kule ile paylaþmaya çalýþýyorlar. Oysa gerçek, anlatýlandan çok farklý. Kule iniþteki riskleri Pegasus pilotuna anlatýyor. Kendisinden önceki iki THY pilotunun pas geçtiðini de söylüyor. Bu bildikleriniz. Bir de yeni bir bilgi vereceðim size. Ýzmir Pegasus uçaðýnýn, inmeye çalýþtýðý dakikalarda, peþinden gelen (üçüncü) THY uçaðý piste baþka açýdan inebilmek için havada tur atýyordu. Malum olay yaþandýðýnda Ýstanbul havalimanýna gitti.. Yani o anda bütün yaþananlar, pistin o açýdan inilmesi için (en azýndan o anda inilmesi için) uygun olmadýðýný gösteriyor. Fakat pilotlar yine de inmeyi deniyor. Yardýmcý pilotun verdiði savcýlýk ifadesinde anlýyoruz ki, iniþ kararýný iki pilot birlikte vermiþler. Yani riskleri görmüþler, deðerlendirmiþler ve göze almýþlar. “Biz bu uçaðý indiririz arkadaþ” demiþler.. Ýndirebilirlerdi belki de. Ama indiremediler. Ýyi ama bu riski neden aldýlar? Bugünden itibaren en fazla konuþacaðýmýz iddia bu; yoksa Pegasus pilotlarý, mümkün mertebe pisti pas geçmemek üzere baský mý görüyor?.. Öyle ya her pas, en azýndan 15-20 yolcunun bilet parasýnýn havada yanmasý anlamýna geliyor. Söz konusu havayolu þirketi, içtiðiniz bir bardak suyu bile parayla sattýðý için; kimse “asla yapmazlar” diyemiyor.. Bakalým tahkikat neticesinde ne çýkacak ..