Pogrom

Yahudi tarihinin belirleyici bir diðer travmasý ise pogrom diye ifade edilen Yahudi aleyhtarlýðýdýr. 1492'de Ýspanya'dan Sefarad Yahudilerinin Fas, Kuzey Afrika ve Osmanlý'ya göçü Yahudileri, Kutsal Topraklarý ve Osmanlý'yý en çok etkileyen olaylardandýr. Müslüman hoþgörüsüne sýðýndýlar. Tevrat ve Yahudi ideolojisinin temelleri incelenince Ýspanya'dan kovulmalarý, Kutsal Topraklara varýlmasýnýn anahtarý olduðu görülür. 1876 yýlýnda George Elliot liderliðinde Siyon Aþýklarý (Hibbath-Hovevei Zion) adlý Ýngiliz Siyonist Teþkilâtý'nýn kurulmasý, zengin Yahudilerin, Ýngiliz politikacýlarla Siyon idealini gerçekleþtirmek içindir.

Diðer taraftan 19'uncu yüzyýldan itibaren Rusya'da Yahudi aleyhtarlýðý (pogrom) artmasýyla Filistin'e dönme fikri, baþka yerde yaþanamayacaðý fikri geliþmiþ, 1881'de Rus Çarý Aleksander'ýn öldürülmesiyle Rus otoritesinin þiddet uygulamasý, Politik Siyonizm'in dönüm noktasý olmuþtur. ABD ve Avrupa'ya göçler olurken 3000 Yahudi'nin Filistin'e yerleþmesiyle Birinci Aliyah gerçekleþmiþtir. Odessa'da Siyonu Sevenler Cemiyeti'nin kurulmasý da bir diðer önemli etkendir.

1882'de Filistin'de ilk ufak Yahudi kolonisini yerleþtirilmesiyle baþlamasý, "Ülkesiz halk için, halksýz ülke" sloganýyla, Araplara uygarlýk getirme amacýyla olduðu belirtilerek yapýldý. Daha sonra Siyonu Sevenler Hareketi, Filistin ve Suriye'deki Leon Pinsker önderliðindeki Yahudi Ziraatçý ve Esnafý Destekleme Derneði adýyla 1890'da resmen tanýnmýþ olmasý önemli bir geliþmeydi. Siyasal Siyonizm'e yönelik muhalefetin ortaya çýkmasýyla, kültürel Siyonizm ortaya çýktý. Asýl önemli göç dalgasý olan Ýkinci Aliyah ise 1904'teydi ve Siyonist devletin çekirdeði iþgücünü fetih, kendi emeklerine dayalý yerleþme, geliþme ile saðlanacaktý.

Baþlangýcýndan Ýsrail'in kuruluþuna dek en büyük destek Ýngiltere'den saðlanmýþtý. Siyonistlerin Ýngiltere'de büyük söz sahibi olmalarýyla 1840'lardan itibaren Ýngiliz politikacýlarýnýn Filistin'de Yahudi devleti kurma plânýna ilgisi baþladý ve bu süreç Balfour Deklarasyonu'na götürdü. Ýlk Yahudi millî kongresi Leon Pinsker baþkanlýðýnda 1884'te Silejva'da toplanmýþtý.

Theodor Herzl, Paris'te Fransýz subayý Dreyfus'a karþý yürütülen antisemitik kampanyanýn etkisiyle Ýngiliz desteðinde Yahudilerin Arjantin veya Filistin kolonisini kurmalarý görüþünü savunan Yahudi Devleti (Der Judeenstaat) kitabýný, 'Yahudi Sorunu'na' tek çözümün kurulacak bir Yahudi Devleti olduðu düþüncesiyle 1896'da yazmýþtýr. Burada Arjantin'in de öneriliyor olmasýnýn Siyonizm'in dinsel bir idealin yüceltilmesi, ideolojik bir hareketten ziyade rasyonel bir hareket olarak belli bir soruna belli bir çözüm olduðu belirtilir (Taylor, 1992: 17). Birkaç ay sonra siyasî Siyonizm hareketi, kavramýn mucidi Nathan Birnbaum'un önerdiði Dünya Siyonistler Kongresi'ni toplama fikri üzerinde duran Herzl, 1897'de Basel'de ilk Dünya Siyonist Kongresi'ni toplamýþ ve burada Siyonizm'in amacý "halký için Filistin‟de kamu hukukunun güvencesi altýnda bir yurt kurulmasý" olarak belirtmiþti.