Rant mý milli çýkar mý?(2)

Hani þu muhalefetin karalamaya çalýþtýðý büyük projeler var ya iþte onlarýn durumunu rakamlarla anlatmaya devam ediyoruz.

Devletin kuruþ ödemeden ülkeye kazandýrdýðý bu projeleri sýrf Baþkan Erdoðan döneminde yapýldýðý için eleþtirenlerin, rakamlarla oynayýp devletin zarar ettiði propagandasý yapanlarýn milleti ne denli aldattýklarýnýn izahýdýr bunlar.

Kamu Özel Ýþbirliði(KÖÝ) yöntemiyle yapýlan projelerden biri de Avrasya Tüneli'dir.

Yine detaya girmeden özetleyelim:

Avrasya Tüneli'nin maliyeti (Yapým, Finansman, Ýþletme, Bakým-Onarým maliyetleri ile) 3,439 Milyar $'dýr.

Görevli þirket %5 oranýnda bir kýrým yaparak ihaleyi kazanmýþtýr.

Avrasya Tüneli için görevli þirkete 25 yýllýk iþletme süresi boyunca 2,8 Milyar $ gelir garantisi verilmiþtir.

Tünelden hiç geçen olmasa bile 25 yýllýk iþletme süresince bakanlýðýn net kârý 152 Milyon $'dýr.

Kaldý ki tünel yoðun biçimde kullanýlmakta ve devletin kârý daha da artmaktadýr.

Ayrýca KÖÝ modeli ile daha hýzlý ve inovatif bir yapým aþamasý gerçekleþtirildiði için kamunun projenin zamanýnda bitmesi ile elde ettiði tasarruf kazancý ise 404 Milyon $'dýr.

Öte yandan tüm projelerde olduðu gibi Avrasya Tüneli'nin Tasarruf Etkileri vardýr.

Avrasya Tüneli'ni açýlýþýndan bu yana iki kýta arasýndaki seyahatlerde toplam 67,7 milyon araç kullanmýþtýr.

Bu sayede; 111 milyon saat zaman tasarrufu,152 bin ton yakýt tasarrufu, 64 bin ton emisyon azalýmý ve 1,3 milyon araç-km azalýmý saðlanmýþtýr.

Zafer Havaalaný

Zafer Havalimanýn maliyeti (Yapým, Finansman, Ýþletme, Yenileme ve Aðýr Bakým maliyetleri ile) 289,9 Milyon €'dur. Görevli þirket %28,72 oranýnda bir kýrým yaparak ihaleyi kazanmýþtýr.

Zafer Havalimaný için görevli þirkete 30 yýllýk iþletme süresi boyunca 206,6 Milyon € gelir garantisi verilmiþtir.

30 yýllýk iþletme süresince hiç yolcu gitmese dahi DHMÝ'nin net kârý 83,3 Milyon €'dur.

Kaldý ki devlet bu projelerden kazançlý çýkmýþtýr.

2000-2020 yýllarý arasýnda KÖÝ modeli ile yapýlan ve iþletilen havalimanlarýnda; devlet toplam 341 Milyon $ garanti üstü gelir saðlamýþtýr.

Devlet KÖÝ ile yapýlan ve iþletilen havalimanlarýnda toplam 159 Milyon $ garanti ödemesi yapmýþtýr.

Sonuçta toplam 181,87 Milyon $ kâr saðlamýþtýr.

Ayný dönemde yapýlan, iþletilen ve iþletmesi devam eden havalimanlarýndan toplam 34,77 Milyar $ kira bedeli elde edilecektir.

Kuzey Marmara Otoyolu (KMO)Yatýrýmý ve Kazanýmlarý

Kuzey Marmara Otoyolu'nun maliyeti (Yapým, Finansman, Ýþletme, Yenileme, Bakým- Onarým maliyetleri ile) 8,16 Milyar €'dur.

Görevli þirket %26,2 oranýnda bir kýrým yaparak ihaleyi kazanmýþtýr.

KMO için 10 yýllýk iþletme süresi boyunca 6,02 Milyar € gelir garantisi verilmiþtir.

10 yýllýk iþletme süresince garantinin tamamýný ödese bile bakanlýðýn net kârý 2,13 Milyar €'dur.

Kaldý ki bu yollar yoðun biçimde kullanýlmakta ve devletin ödeme miktarý sürekli azalmaktadýr.

Osmangazi Köprüsü ve Ýzmir Ýstanbul Otoyolu KÖÝ Modeli

Osmangazi Köprüsü ve Ýzmir Ýstanbul Otoyolu'nun maliyeti (Yapým, Finansman, Kamulaþtýrma, Ýþletme, Bakým-Onarým maliyetleri ile) 13,64 Milyar $'dýr.

Görevli þirket %5,49 oranýnda bir kýrým yaparak ihaleyi kazanmýþtýr.

Osmangazi Köprüsü ve Ýzmir Ýstanbul Otoyolu için görevli þirkete 22 yýllýk iþletme süresi boyunca 12,9 Milyar $ gelir garantisi verilmiþtir.

22 yýllýk iþletme süresince yollar hiç kullanýlmasa dahi bakanlýðýn net kârý 748 Milyon $'dýr.

Ancak hem köprü hem yollar yoðun biçimde kullanýlmaktadýr.

Mesela, Osmangazi Köprüsü 1. Kesim 2021 yarýyýlda garanti verilen araç sayýsý 40.000'dir. 32.000 araç geçmiþ ve garantinin %82'si karþýlanmýþ.

Ýzmir Ýstanbul Otoyolu KÖÝ Modeli 2. Kesim 2021 yarýyýl garanti sayýsý 35.000'dir geçen araç sayýsý 44.000 olmuþ yani fazla vermiþ garantiyi %128 oranýnda karþýlamýþtýr.

Ýzmir Ýstanbul Otoyolu KÖÝ Modeli 3. Kesim 2021 yarýyýl garanti edilen araç sayýsý 17.000'dir geçen araç sayýsý 24.000'dir. Garantiyi %143 oranýnda karþýlamýþtýr.

Ýzmir Ýstanbul Otoyolu KÖÝ Modeli 4. Kesim 2021 yarýyýl 23.000 garanti verilmiþ, 16.000 araç geçmiþ ve garanti %71 oranýnda karþýlanmýþtýr.

Malkara-Çanakkale Otoyolu ve 1915 Çanakkale Köprüsü, Ankara Hýzlý Tren Garý KÖÝ Modeli, Ankara - Niðde Otoyolu KÖÝ Modeli ve diðerleri de devletin zarar etmediði aksine hiç geçiþ olmasa garantilerin tamamýný devlet ödese bile kârlý projelerdir.

Kaldý ki bir bütün olarak deðerlendirildiðinde 2024 senesinde devletin garanti ödeme ihtiyacý hissetmeyecek seviyede yollarýn ve alanlarýn kullanýlacaðý öngörülmektedir.

Nakit para olarak deðerlendirildiðinde tablo böyle bir de zaman, yakýt çevre üretim istihdam gibi tasarruflarý vardýr.

Daha basit bir anlatýmla Türkiye KÖÝ modeliyle 37 milyar 585 milyon 377 bin 498 dolarlýk 38 dev projeyi 19 milyar 177 milyon 595 bin 927 dolara mal ediyor!

Ve muhalefet bunu beðenmiyor. Aslýnda beðenmediði husus bu projelerin Baþkan Erdoðan eliyle gerçekleþmesidir. Yoksa bu projeler sahibini dünyanýn en büyük ödülünü almaya götüren dev projelerdir.

Yapýlan iþ zayi olmaz. Ne demiþ atalar 'Ýyilik yap denize at balýk bilmezse Hâlýk bilir.'