Mustafa Sabri Beþer
Mustafa Sabri Beþer
Tüm Yazýlarý

Ruhu aç, midesi tok, tercihi TikTok

Çoktan aza dijital mecralarda ülkelerin geçirdiði süre sýralamasýnda ülkemiz ilk sýralarda yer alýyor. Gençlerin kahir ekseriyetinin zamanýnýn büyük bir parçasý haline dönüþen ve her geçen gün daha da yaygýnlaþan dijital mecralarýn en tehlikelisi; Çin'in Doðu Türkistan'a yaptýðý fiziki zulmün, dünya gençliðine yönelik versiyonu: TikTok!

Her an her yerde garip hareketler sergileyerek, anlam veremediðimiz þekillerde video çekmeye çalýþan bir genç (bazen yetiþkin) görebilirsiniz, muhtemelen TikTok videosu çekiyordur.

Yüzlerce genç meþhur olup þöhret ve para kazanmak için TikTok'a üye oluyor.

Gençlerin kendi elleriyle bu dijital zulme maruz kalmalarý; gerek ruhsal, zihinsel, sosyal ve ahlaki geliþimleri açýsýndan gerekse bu uygulamanýn birtakým terör gruplarýna propaganda ortamý sunuyor olmasý açýsýndan oldukça tehlikeli.

Çin'in yeni nesil zulüm aparatý aracýlýðýyla eðlence ve kolay para kazanma girdabýna soktuðu gençlik, bu yolda en akla gelmeyecek þeyleri bile deniyor.

Eðer gençlik bu cendereden kurtarýlamazsa korkarým yakýn zamanda görmeyi ve duymayý asla istemeyeceðimiz durumlarla karþýlaþacaðýz.

Hatta þimdiden gençlikten topluma yayýlan ümit kýrýcý durumlar oluþuyor. Örneðin gençler artýk býrakýn okumayý, araþtýrmayý uzun süreli videolarý dahi izleyemiyorlar. Bu odaklanma problemi elbette eðitimlerine de etki ediyor ve öðrenme güçlüðü çekebiliyorlar.

Böylece zihni güdük, pili zayýf ve insaný insan yapan en temel beceri olan "öðrenme" yönünden eksik, kendini yenileyemeyen, artamadýðý gibi eksilen, özgün ürünler ve deðiþimler ortaya koyamayan tekdüze bir neslin temeli atýlmýþ oluyor.

"TikTok Gençliði" kavramý bütün hýzý ve korkunçluðuyla görünür hale gelmeye baþladý. TikTok'ta kolay para kazanmak için içerik üretmeye çalýþan gençler, önceleri kendilerine ait odalarda iken daha sonra kalitesiz ve ucuz esprilerine ailelerini ve evlerini alet ettiler. Bu mecrayý da hýzla tüketen gençlik sokaða indi ve uygulama, çocuðundan yaþlýsýna varýncaya kadar herkesi kolay para edinme arzusuna mahkûm etti.

TikTok Gençliði þimdi de hiç olmamasý gereken bir yere, okullara ve eðitim alanlarýna girdi.

Hz. Ali'nin "Bana bir harf öðretenin kýrk yýl kölesi olurum." diyerek yücelttiði öðretmenler þimdi TikTok eðlencesi oldu.

Peki gençliðimiz nasýl oldu da eðitim yapýlan alanlarda eðlence arar hale geldi?

Nasýl oldu da saygýda kusur edilmemesi gereken öðretmenlerimiz alay edilir duruma düþürüldü?

Ýnsani ölçülerde eðlenmeyi bir hak olarak kabul edebiliriz. Hatta "delikanlý" olmanýn bir gereði ve doðal olan bile diyebiliriz. Doðal olmayan, eðlence mecralarý ve mekanlarý. Onlara bu mecralarý ve mekanlarý sunmasý gerekenler ise biz yetiþkinleriz.

Bugün; eðlence adýna dijital mecrayý kullanan ve adýna TikTok, Ýnstagram, YouTube Gençliði diyebileceðimiz Tiktokerlar, Ýnfluencerlar, YouTuberlar ortaya çýktý. Ve bunlar içerik üretmek adýna þirazeyi daðýtmýþ durumdalar.

Seküler kesim, gençlerinin eðlence ihtiyacýný karþýlamak adýna mekân ve mecra konusunda kendilerince daha rahatlar. Baþta tiyatro salonlarý olmak üzere, televizyonlar, sinemalar bu kesimin gençliðinin eðlence ihtiyacýný karþýlamak adýna kullandýðý alanlar ve mekanlar.

Seküler mahalledeki bu yapý; toplumun kültürel deðer ve dokusuna uzak, inanç noktasýnda hassasiyet taþýmayan, Anadolu geleneðinden kopuk þekilde önceden oluþturulan ideolojinin ürünü olarak zaten mevcut durumda. Eðlence uðruna ahlaki kurallarýn olmadýðý bir hayat yaþamak elbette daha cazip.

Cinsel içerik ve bel altý malzemelerin geçerli akçe olduðunu müþahede edebiliyoruz. Hasan Can Kaya mesela... Programýn bir kýsmý deðil tamamý müptezel. Keza tiyatro salonlarýnda sergilenen oyunlarda da bel altý espriler ana malzemelerden.

Seküler kesimde hal böyleyken muhafazakâr kesimde daha mý iyi?

Her þeyden önce muhafazakâr kesim mecra ve mekân konusunda eksik. Gençlere eðlenecekleri mekanlar ve mecralar sunma konusunda baþarýsýzlýk var.

Özellikle TikTok marifetiyle bizim gençlerimizde de ahlaki anlamda yozlaþmalar, bozulmalar baþlamýþ durumda.

Yetiþkinlerin ve yöneticilerin gençlere sunamadýðý mecra ve mekân boþluðunu ise dijital platformlar kolaylýkla dolduruyor vesselam.