Sosyal medyanýn hayatýmýzdaki artan yerinin, ekonomiden siyasete geniþ bir yelpazede etkiler oluþturduðu açýk. Ýletiþim, bilgi eriþimi ve toplumsal hareketler üzerindeki derin etkisiyle sosyal medya, modern dünyada vazgeçilmez bir hale geldi. Özellikle dezenformasyon, veri gizliliði ve ulusal güvenlikle ilgili endiþeleri beraberinde getiriyor. Bu durum, sosyal medya düzenlemeleri ve politikalarý üzerine küresel çapta yoðun tartýþmalarý da tetikliyor. Öyle ki, Twitter, Facebook veya YouTube gibi sosyal medya uygulamalarýnýn siyasi geliþmelerde ne kadar etkili olabileceði özellikle Arap Baharý sürecinde görülmüþtü.
Geçtiðimiz hafta ABD Temsilciler Meclisi'nin TikTok ile ilgili önemli bir yasa tasarýsýný büyük çoðunlukla onaylamasý, sosyal medya ve ulusal güvenlik konularýnda yeni bir döneme iþaret ediyor. ABD Temsilciler Meclisi'nin, Çin merkezli ByteDance þirketinin TikTok'u 165 gün içinde satma zorunluluðu getiren tasarýsý, platformun ABD'deki kullanýcý verilerine yönelik güvenlik endiþeleri üzerine geliþtirildi.
Tasarý, TikTok'un ABD'de yasaklanmasýný önlemek ve Çin mülkiyetinden çýkmasýný saðlamayý amaçlýyor. Bu adým, federal çalýþanlarýn TikTok kullanýmýnýn yasaklandýðý önceki tedbirlerle uyumlu ve ABD Ulusal Güvenlik Danýþmaný Jake Sullivan'ýn ifadelerine göre, platformun mülkiyeti konusunda bir pozisyon almayý hedefliyor. Ancak, sadece ABD deðil, diðer ülkeler de benzer endiþelerle sosyal medya platformlarýný inceleme altýna alýyor. Hindistan ve Endonezya gibi ülkelerde TikTok'a yönelik yasaklama giriþimleri yaþanýrken, Ýngiltere ve Avustralya gibi ülkeler de güvenlik incelemeleri baþlatmýþ durumda. Bu, teknoloji þirketlerinin ulusal yasalara uyumu ve ulusal güvenlik endiþeleriyle nasýl baþa çýkacaðýna dair küresel bir tartýþmayý tetikliyor.
Çin ve ABD arasýndaki rekabet, sosyal medya platformlarýndaki varlýk ve etkileri ile de kendini gösteriyor. Özellikle TikTok, bu rekabetin önemli bir unsuru haline geldi. TikTok, ABD'de dikkate deðer bir kullanýcý tabanýna ve etkileþime sahip. Platformun günlük aktif kullanýcý sayýsý 50 milyonu bulmakta, bu da onun sosyal medya alanýndaki güçlü varlýðýný gösteriyor. Özellikle Z kuþaðý arasýnda popüler olan TikTok, bu demografik grubun %37,3'ü tarafýndan ayda en az bir kez kullanýlýyor. 2023 yýlýnýn ilk dokuz ayý itibarýyla TikTok, 769,9 milyon indirilme ile Facebook'un 416 milyonluk indirme sayýsýný geride býrakmýþ durumda.
Amerika'da toplamda 109,54 milyon TikTok kullanýcýsý bulunuyor. Bu kullanýcýlar, platformda ortalama olarak her ay 850 dakika vakit geçiriyor. Bu, TikTok'un sadece geniþ bir kitleye ulaþmakla kalmayýp, ayný zamanda kullanýcýlarýn platformda önemli miktarda zaman harcamasýný saðlayan çekici içerikler sunduðunu gösteriyor. Kullanýcýlarýn %90'ý uygulamaya günlük olarak eriþim saðlýyor, bu da TikTok'un günlük dijital rutinlerin ayrýlmaz bir parçasý haline geldiðini ortaya koyuyor. Tik Tok, Facebook'tan daha fazla indirilme sayýsýna ulaþmasý ve Google'dan daha fazla ziyaret edilmesi, TikTok'un potansiyelinin ve etkisinin arttýðýný gösteren önemli iþaretleri. Bu veriler, TikTok'un Amerika'da nasýl bir fenomen haline geldiðini ve sosyal medya peyzajýnda nasýl önemli bir yer tuttuðunu açýkça gösteriyor. Kullanýcý sayýsý, indirilme oranlarý ve platformda geçirilen zaman gibi etkenler, TikTok'un sadece gençler arasýnda deðil, geniþ bir kullanýcý yelpazesinde nasýl popüler olduðunu ortaya koyuyor.
Bu geliþme, sosyal medya platformlarýnýn ulusal güvenlik ve kullanýcý verilerinin korunmasý baðlamýnda nasýl ele alýndýðýný gösteriyor. Ayný zamanda, uluslararasý iliþkiler ve teknoloji þirketlerinin ulusal yasalara uyumu gibi daha geniþ konulara da ýþýk tutuyor.