Ülke olarak, kronik sorunlarýmýzý detaylý bir þekilde analiz etmeli ve rasyonel çözüm yollarý aramalýyýz. Bu baðlamda, OECD verileri ne eðitimde ne istihdam da olmayan gençler konusunda uyarýlarda bulunuyor. Türkiye, genç nüfusuyla dünyanýn en dinamik ülkelerinden biri. Ancak, maalesef bu genç nüfus, eðitim ve istihdam fýrsatlarýndan yeterince faydalanamýyor.
Birçok sektörde ara eleman sýkýntýsý giderek artýyor. Yani, iþverenler, belirli becerilere sahip orta düzey çalýþanlarý bulmakta zorlanýyor. Bu, üretim, hizmet, saðlýk, teknoloji ve diðer birçok sektörü etkiliyor.
Eðitim kurumlarýmýz ve sektör temsilcileri, öðrencilere istihdam becerilerini kazandýrmak için daha iyi hazýrlanmasý gerekiyor. Öyle ki, Genç nüfusun eðitim ve istihdam durumu, ekonomik büyümeyi doðrudan etkileme potansiyeline sahip. Bu nedenle, gençlerin iþgücü piyasasýna entegrasyonu ve eðitim sistemine yatýrým yapýlmasý gerekiyor.
OECD 2023 verilerine göre, Türkiye'deki "Ýstihdamda Olmayan, Eðitimde veya Eðitimde Olmayan Gençler" (NEET) 15-29 yaþ arasýndaki gençlerin oraný %28.8 ile incelenen ülkeler arasýnda en yükseklerden biri. OECD ülkeleri içinde, Türkiye ne eðitim ne de istihdam olan gençler konusunda ikinci sýrada. Bu durumda Türkiye, yüzde 29,8 ile birinci sýradaki Kolombiya'nýn hemen ardýndan geliyor.
ÝTO Baþkaný Þekib Avdagiç, ara eleman sýkýntýsýnýn Türkiye'nin eðitim ve istihdam problemlerinin bir sonucu olduðunu söylüyor ve uzun süredir ara eleman sýkýntýsýndan bahsettiklerini dile getiriyor.
Ara elemanlarýn aslýnda "ana eleman" konumunda olduðunu belirten ve iþ dünyasýnýn bu seviyede çalýþan yetenekli mavi yakalýlarý daha iyi ücretlendirmesi gerektiðini söyleyen ÝTO Baþkaný, üniversite mezunu olup da iþsiz kalan gençlerin sanayinin talep ettiði mesleki alanlarda ikinci bir eðitim alarak iþ hayatýna katýlmalarýný, meslek liseleri ve meslek yüksekokullarýnýn ise yeni teknolojilere uygun eleman yetiþtirecek þekilde kapasitelerini artýrmalarýný tavsiye ediyor.
2023 TÜÝK'na göre, Türkiye'de 15-24 yaþ aralýðýndaki nüfusun ortalamasý 11.8 milyon. Bu yaþ grubundaki gençlerin yaklaþýk %22.4'ü, yani 2.7 milyon kiþi ne eðitim almakta ne de iþ hayatýnda yer alýyor. 2023 yýlý ortalamasýna göre, 15-24 yaþ aralýðýndaki nüfusun 11.8 milyonu içinde yaklaþýk 1.3 milyon kiþi yükseköðretim mezunlarýndan oluþuyor.
Ayný zamanda OECD' göre, 2000 yýlýnda %9 olan 25-34 yaþ arasý yükseköðrenimli nüfus oraný, 2021 yýlýnda %40'a yükseldi. Yükseköðrenimli kiþilerin istihdam oraný, ortaöðrenim altý eðitimli kiþilerden %20 daha fazla. Bu durum, gençlerin iþgücü piyasasýna entegrasyonu ve eðitim sistemlerine katýlýmlarý açýsýndan önemli zorluklara iþaret ediyor.
Ýtalya ve Yunanistan da benzer sorunlarla karþý karþýya. Diðer ülkelerle kýyaslandýðýnda, Ýzlanda ve Hollanda gibi ülkelerin NEET oranlarý oldukça düþük (%6.7 ve %4.5), bu da gençlerin istihdam ve eðitim olanaklarýna eriþiminde daha baþarýlý olduklarýný gösteriyor. Almanya'nýn %8.9 gibi nispeten düþük bir orana sahip olmasý, mesleki eðitim ve çýraklýk sistemlerinin gençlerin iþgücü piyasasýna entegrasyonuna katkýda bulunduðunun bir göstergesi olabilir
Bu veriler, Türkiye'nin gençler için istihdam ve eðitim fýrsatlarýný artýrmaya yönelik politikalar geliþtirmesi gerektiðini gösteriyor. Özellikle mesleki eðitim ve beceri geliþtirme programlarýnýn geniþletilmesi, genç giriþimciliðin teþvik edilmesi ve eðitim sistemlerinin iþgücü piyasasýnýn ihtiyaçlarýna daha iyi uyum saðlamasý önem taþýyor.
Türkiye'nin genç nüfusunu, ekonomik ve sosyal kalkýnmanýn itici gücü haline getirmesi için, gençlerin eðitim ve istihdam olanaklarýna eriþimini kolaylaþtýracak politikalar geliþtirmesi ve uygulamasý þart.