Bir süredir basýnda da vergi barýþýna iliþkin haberler yazýlmaya ve konuþulmaya baþladý. Zaman zaman bu köþeden bizim de okur taleplerini ve beklentilerini aktardýðýmýz konulardan birisi olan vergi ve sosyal güvenlik barýþý ekonomi açýsýndan büyük önem taþýyor.
Hem iþ insanlarý ve STK’larý, hem de ekonomi yazarlarý kapsamlý bir vergi barýþýnýn gerekliliðinden bahsediyor.
Esasen tüm ülkeleri ciddi þekilde etkileyen COVID-19 sebebiyle yaþanan ekonomik zorluk döneminin piyasalara ve iþletmelere etkilerini azaltmak amacýyla uzun bir süredir iþ dünyasýndan bu yönde talepler geliyor.
Gerçekten de COVID-19 pandemisi, Rus uçaðýnýn düþürülmesi krizi, 15 Temmuz hain darbe giriþimi, Rahip Brunson krizi, TL’ye saldýrý ve kur manipülasyonu gibi nedenlerle ekonomide finansman dengesi bozulan ve ekonomik zorluk yaþayan iþletmelerin tahsilat ve satýþ kabiliyetlerinin düþtüðü görülmektedir.
Esasen TBMM gündeminde Vergi ve SGK Borçlarýna Yapýlandýrmaya iliþkin bir düzenleme bulunmuyor. Ancak özellikle sektörlerden, iþletmelerden ve iþ dünyasýndan gelen yoðun talepler dikkate alýndýðýnda TBMM’nin Ekim ayýnda açýlmasýyla birlikte torba yasalarda bu yönde düzenlemelerin yapýlmasý bekleniyor.
Bilinenin aksine vergi ve sigorta affý/barýþý ile kamuya olan borçlar silinmiyor, sadece ödeme kolaylýðý getiriliyor. Buna ilave olarak matrah artýrýmý, kasa affý, stok affý, kayýtlarda yer aldýðý halde iþletmede mevcut olmayan mallarýn gayrisafi kâr oraný eklenmek suretiyle fatura kesilerek kayýtlara alýnmasý gibi düzenlemelerle kamu ciddi tutarda tahsilat yapýyor.
Kamuoyunda beklenen vergi ve sigorta barýþý geçmiþ yýllarda önemli baþarýlar saðlandý. Ciddi tutarlarda tahsilat yapýldý. Ak Parti döneminde bugüne kadar çok sayýda vergi SGK prim affý ve yapýlandýrmasý ile ilgili kanun çýkmýþ ve piyasalarý olumlu etkilemiþti.
-7 Mart 2002 Tarihinde 4746 sayýlý Yasa Ýle Emlak Vergisi Düzenlemesi Kanunu,
-27 Þubat 2003 Tarihinde 4811 sayýlý Vergi Barýþý Kanunu,
-22 Kasým 2008 Tarihinde 5811 sayýlý Vergi Barýþý Kanunu,
-13 Þubat 2011 Tarihinde 6111 sayýlý Kanun
-29 Mayýs 2013 Tarihinde 6486 sayýlý Kanun
-10 Eylül 2014 Tarihinde 6552 sayýlý Kanun
-19 Aðustos 2016 Tarihinde 6736 sayýlý Bazý Alacaklarýn Yapýlandýrýlmasýna Ýliþkin Kanun
-27 Mayýs 2017 Tarihinde 7020 sayýlý Bazý Alacaklarýn Yeniden Yapýlandýrýlmasýna Ýliþkin Kanun,
-18 Mayýs 2018 Tarihinde 7143 sayýlý Vergi ve Bazý Alacaklarýn Yeniden Yapýlandýrýlmasýna Ýliþkin Kanun ile ekonomi ve iþ dünyasýnýn sesine kulak verilmiþ oldu. Bu yapýlandýrmalarla da birlikte ciddi tutarda tahsilat ve kaynak giriþi saðlandý.
Þirketlerin geçmiþiyle barýþarak yeni bir beyaz sayfa açmasý saðlanmalý, en az bir yýl geri ödemesiz olmalý, gecikme zamlarý ve faizleri tamamen silinmeli, erken ödeme durumunda anapara borcundan da indirim yapan düzenlemeler getirilmelidir.
Vergi ve SGK borçlarýnýn yapýlandýrýlmasýný da içerecek yapýlandýrma kanununa matrah artýrýmý, kasa, ortaklar cari hesabý, stok düzeltmesi, ihtilaflý alacaklarýn mükelleflerin feragati yoluyla ortadan kaldýrýlarak hazineye para giriþi saðlanmasý, idari para cezalarýnýn yüzde 50 indirimle ödenmesinin saðlanmasý ve imar barýþý da eklenerek kapsamlý bir yapýlandýrma ve ödeme kolaylýðý saðlanarak Hazineye ve SGK’ya ciddi bir para giriþi saðlanacaðý gibi, iþ dünyasýna da borçlarýndan kurtulma ve rahatlama saðlanacaktýr. Geçen yýl sona eren imar affýnýn süresinin en azýndan 2020 sonuna kadar uzatýlmasý da faydalý olacaktýr.
Ak Parti’nin ilk yýllarýnda getirilen 4811 Sayýlý Vergi Barýþý Kanunu benzeri bir düzenleme koronavirüsü ile birlikte piyasalarda yaþanan ekonomik sýkýntýlarý rahatlatacaðý gibi Hazine’ye ve SGK’ya ciddi bir para giriþi saðlanacaktýr.
Barýþ’ýn tam zamanýdýr. Ekonomiye nefes alma imkâný tanýnmalýdýr.