Size bugün çok önemli bir projeden söz edeceðim. Yeþil Gemi. Fakat bunu basit bir yakýt dönüþümü gibi görmeyin. Yeþil Gemi projesi, baþlý baþýna bir devrim.
**
Hikayenin kýsa özeti þu. Dünya gemicilik sektöründe devrim niteliði taþýyacak hidrojenle çalýþan gemi tasarlandý. Elbette bugüne kadar onlarca çevreci gemi yapýldý. Fakat bunlarýn tam çevreci olanlarý 10 bin dtw'nin altýnda küçük gemilerdi. Onlar kaptýrýp gidebiliyorlardý. Fakat 30 bin dtw üzeri gemiler çok aðýr olduðu için yüzde yüz yenilenebilir enerji kullanamýyordu. Limanda biraz elektrikle gitse bile açýk denizde yeniden fosile dönmek zorunda kalýyordu. Ama bugün bahsedeceðim bizim 'Yeþil Gemi'miz, dýþýna yapýlacak özel bir zýrh sayesinde hem %100 çevre dostu bir yakýtla hem de hýzýný düþürmeden seyredebilecek...
**
Projenin arkasýnda bir Türk þirketi ve Türk mühendisler var... Yýldýz Teknik Üniversitesi, Ýstanbul Teknik Üniversitesi, Piri Reis Üniversitesi, Muðla Üniversitesi ve çok sayýda enerji firmasý projenin partneri konumunda. Bu yönüyle de denizcilik sektöründeki en büyük tekno giriþim olma özelliðine de sahip. Projenin sahibi CNA Grup Yönetim Kurulu Baþkaný Hakan Yaðlý ve projenin fiili yürütücüsü olan ekibin baþkaný Piri Reis Üniversitesi Öðretim Üyesi Prof. Dr. Mehmet Ziya Söðüt ile konuþtum. Ýlk soru, neden 'Yeþil Gemi'? Hakan Yaðlý ýsrarla bir vizyondan söz etti. Türkiye'nin denizlerdeki hakim konumu ve Mavi Vatan anlayýþýyla örtüþen bir atýlým... 'Neden denizcilikte de týpký savunma sanayiinde ya da baþka alanlarda olduðu gibi lider olmayalým?'... Diyor ki Hakan Yaðlý; "...biz yerli ve milli savunma sanayiinde artýk çok yukarýlardayýz. Hatta bölgemizde rakipsiz konumdayýz. TOGG ile birlikte otomotivde de artýk Avrupa devlerinin çekindiði bir alternatif haline geliyoruz. ÝHA ve SÝHA'larýmýzýn nasýl bir ihraç ürünü haline geldiðini hatta pek çok ülke için rakipsiz konuma oturduðunu gördük. Þimdi sýra denizlerimizde..." Prof. Dr. Mehmet Ziya Söðüt'e soruyorum; 'nasýl bir gemiden söz ediyoruz burada?'... "...32 bin DTW'lik bir kuru yük gemisi. 179 metre uzunluðunda, 30 metre geniþliðinde bir gemi. Bu gemi ilk defa yeþil hidrojenle rüzgarý bir arada kullanarak en yüksek enerji verimliliðine ulaþmýþ olacak. Dünyada bunun standartlarýný belirleyen IMO böyle bir gemi için 2050 olarak hedef koymuþtu. Bu projeyle, bu hedefin önüne geçilmiþ olacak..."
**
Peki ya rakamlar? "... Bu iþ için 50 milyon euro proje geliþtirme bedeli harcanacak. 1,5 milyar dolarlýk ihracat geliri hedefleniyor. 12 bin kiþinin doðrudan ve dolaylý istihdamýný saðlayacak."
**
Son soru. Bu gemiler nerede üretilecek?... Deðerli dostlar Türkiye, gemi üretimi alanýnda dünyada önemli bir konumda. Ülkemizde Türkiye'de halen 84 faal tersane bulunuyor. Tersanelerde 4.65 milyon DWT'lik bir yeni inþa kapasitesi, 25 milyon DWT'lik de tamir-bakým kapasitesi var. Sektörün doðrudan saðladýðý istihdam 50 bin. Ülkemiz, özel maksatlý özel yapým gemi ve mega yat inþasý ihracatýnda dünyada ilk 10 ülke arasýnda. Balýkçý gemi inþasýnda son iki yýldýr lider olan tersaneler, römorkör ihracatýnda ilk 5, feribot ihracatýnda ise ilk 10 ihracatçý ülke içinde.. Mega yatlarda ise toplam uzunluk sýralamasýnda üçüncü sýradayýz. Üstelik çevreci gemiler için de Türkiye adeta bir üretim üssü haline gelmek üzere. Þu sýralarda 30 çevreci gemi için tersanelerimiz harýl harýl çalýþýyor. Elektrikli hibrit yolcu gemilerinin, balýkçý gemileri ve feribotlarýn yapýmý sürüyor. Dünyanýn dört bir yanýndan gelen sipariþlere yetiþmeye çalýþýyor tersaneler.
**
Fakat CNA'nýn 'Yeþil Gemi'si için, bir 4. nesil tersaneye ihtiyaç var. Halen üzerinde çalýþýlan gemilerin tamamý hibrit gemiler. Ve tersanelerimiz bu gemilerin üretimini gerçekleþtirebiliyor. Ancak tamamen 'YEÞÝL' bir gemi için yeni bir tersane dizayný gerekiyor. Tamamen otomasyon, kendi enerjisini yenilenebilir enerjiden karþýlayan, lojistik zincirinin tamamý karbon ayak izi ile uyumlu bir tersane olmasý gerekiyor. Bu da bu projenin bir baþka ayaðý olarak devam ediyor. Üretimin de tamamen bizim kýyýlarýmýzda gerçekleþmesi ile birlikte her yönüyle %100 Türk iþi bir Yeþil Gemi ile denizlerimizdeki hakimiyetimizi tahkim edeceðimiz günler çok yakýn...