Zaman zaman bu köþede Maliye, SGK ve Bakanlýklarda çalýþan farklý meslek gruplarýnýn sorunlarýný, taleplerini ve beklentilerini ele alýyor, onlarýn seslerini buradan duyuruyoruz.
Devletin en önemli gelir kaynaðý olan ve gelirlerin çok büyük bölümünde emekleri, katkýlarý olan, normal çalýþma süreci dýþýnda yapýlandýrma ve af dönemlerinde ciddi iþ yükü altýnda kalan Maliye Bakanlýðý personelinin sorunlarýný yazalým istedik.
Cumhurbaþkanýmýz Sayýn Recep Tayyip Erdoðan tarafýndan gösterilen 2023 vizyonu çerçevesinde Hazine ve Maliye Bakanýmýz sayýn Dr. Berat Albayrak’ýn liderliðinde fedakarca hizmet eden Maliye Teþkilatýnda yaþanan kronik sorunlar ve personelin özlük haklarý ve motivasyonuna yönelik beklentileri aþaðýda kýsa kýsa ele aldým.
Özlük haklarýnýn iyileþtirilmesi beklentilerinin temelinde mesleðe yeni baþlayan personelin kariyer planý yapmamasýna, kendine teþkilat içinde bir gelecek hedefi koymamasýna ve en önemlisi kendisini teþkilatýn ileride bir noktasýnda görmemesinden dolayý mevzuat ve uygulama açýsýndan yetiþtirmemesine neden olmaktadýr.
Basýnda zaman zaman en alttan baþlayýp en üst makama kadar yükselen bürokratlarýn baþarýlý hayat hikayesini okuruz. Ýþte benim gördüðüm, Maliye ve Gelir Ýdaresi Baþkanlýðý teþkilatýnda çalýþan her personelin kendisine bir kariyer çizebilme ihtiyacýdýr. Bu yönde ciddi bir revizyona ve baþarýyý teþvik etmeye ihtiyaç var.
Teþkilatta Grup müdürü, Vergi Dairesi Müdürü ve Müdür Yardýmcýlarýnýn ek göstergelerinin “eþit iþe eþit ücret ilkesi” gereði düzenlenerek temsil edilen makamýn gereklerine uygun hale getirilmesi elzemdir.
Yapýlandýrma süreçlerinde ve takvim yýlýnýn son 3 ayýnda personele ciddi iþ yükü altýnda kalmalarý ve mesai harcamalarýnýn bir ödülü olarak ilave ek ödemelerle ekonomik kazaným saðlanmasý hem iþlerin verimliliðini hem de personel motivasyonunu arttýracaktýr.
Ayrýca mesleðe yeni baþlayan bir personelin ileride kendisini Grup müdürü, vergi dairesi müdür ve müdür yardýmcýsý olarak hayal edip kariyerini bu yönde geliþtirebilmesi için ekonomik olarak desteklenmesi ve görev ve makam tazminatý verilmesi ciddi bir ihtiyaçtýr.
Maliye Teþkilatýnda nitelikli insan gücünün yetiþmesinde önemli bir engelde artýk geçerliliðini yitirmiþ ve günümüzde bir önemi kalmayan rotasyon uygulamasýdýr.
Yani kýsa periyotlarla görev yerlerinin deðiþtirilmesi, sadece personeli deðil, onlarýn eþ, çocuk ve aile yakýnlarýný da doðrudan olumsuz yönde etkilemektedir. Çocuklarýnýn eðitim baþarýlarýný, eþinin çevreye uyumu ve düzenini, personelin ise adaptasyon ve verimliliklerini de etkilemektedir. Her 3 yýlda bir taþýnmaya baðlý zaman kaybý, ekonomik olarak etkileri ve ev eþyalarýnýn da sürekli hasar görmesi dikkate alýndýðýnda konu daha iyi anlaþýlabilecektir.
Devletin en mahrem bilgilerine eriþen, sahip olan ve devlete kendini adayan Maliyet Teþkilatý personelinin rotasyon müessesesi yeniden düzenlenmeli, idarecilerin yerelleþmesi gerekçesiyle kýsa dönemler halinde görev yeri deðiþtirilmesinden vazgeçilmelidir. Görevde yükselme ile ilk girilen sýnav sonucunda zorunlu atama olmalý daha sonra ise hizmet puaný esas alýnmalýdýr.
Bilindiði üzere son yapýlan lojman düzenlemesi ile özelikle büyük kentlerde çalýþan idarecilerimiz tedirgin olmuþlardýr. Örneðin Ýstanbul’da çalýþan bir maliye idarecisinin günün ekonomik koþullarýnda Ýstanbul’da 6.745 TL maaþ ile statüsüne ve kurumuna uygun bir muhitte kira ödeyebilmesinin imkâný yoktur. Bir dönem SGK yönetimi çok doðru bir kararla Ýstanbul’da çalýþan personel için sembolik tutarda ilave bir ek ödeme vermiþti, bunun motivasyon ve verime etkisi çok fazla olmuþtu.
Özellikle mali yaþam endeksi yüksek olan illerde lojman satýþlarýndan vazgeçilmesi ya da idarecilere kira yardýmlarýnýn yapýlmasý çok önemli bir teþvik ve motivasyon aracý olacaktýr.
Fedakar maliye personelinin haklý taleplerin bir karþýlýk bulmasýný ve yukarýda bir kýsmýný dile getirdiðim sorun ve taleplerine yönelik düzenlemelerin hayata geçirilmesini temenni ediyorum.