Ýstanbul'a yeni taksi þart mýdýr?

Ýstanbul Büyükþehir Belediye Baþkaný Ýstanbul’a 5 bin yeni taksi kazandýrýlacaðýný açýkladý. Bunun da kiralama yöntemiyle yapýlacaðýný söyledi. Patron belediye olacak çalýþtýrmak isteyenler belediyeden kiralayacak. Yani mevcut 17 bin plakanýn sürdürdüðü sistemden baþka bir sistem hayata geçecek.

**

Ýyi de arkadaþ o zaman, Türk pazarýna girmeye çalýþan Uber’e neden tepki gösterdiniz?.. Uber’de haksýz rekabet ortamý oluþuyordu da burada olmuyor mu?. Bütün yasal yükümlülüklerini, en aðýr þartlarda yerine getiren 17 bin taksiciye karþý, daha kolay yollarla ve daha ekonomik koþullarda vip araba sahibi olanlarýn oluþturduðu rekabet ortamýna tepki gösteriyordu taksiciler.. Hatta o günlerde “buna bir formül bulunmasý lazým taksi tekeli kýrýlmalý” dediðim için beni de linç ettiler. Hatta ve hatta Uber’de arabam olduðunu falan yazdýlar. Ben hâlâ ayný noktadayým. Vatandaþ açýsýndan arz çeþitliliðini sonuna kadar savunuyorum. Ama burada oluþacak bir haksýz rekabete de kimse kusura bakmasýn ama eyvallah diyemeyiz. Mevcut halde eðer taksilerden bir þikayet varsa o þikayet alanlarý iyileþtirilir. Taksi sayýsýnda da eksik varsa açarsýn ihaleni eksik taksi sayýsýný tamamlar yeniden kapatýrsýn. Ama bugünkü þartlar devam ederken, “ben bu halde sisteme kenardan 5 bin ilave araç sokuyorum” dediðin zaman, bu olmaz.. Misal Metin Külünk diyor ki; “…5 bin yeni araç üç vardiyadan 15 bin yeni istihdam demektir. Acaba mevcut ÝBB yönetimi, seçim öncesi kadro vermeyi taahhüt ettiði gizli ortaklarý HDP’nin taleplerini bu yolla mý giderecek?..” Bakýn bu çok ciddi bir soru ve iddia. Eðer bu doðruysa durum vahim.. Zira taksici bizim için ‘emin’ sýnýfýndadýr.. Tanýmayýz etmeyiz ama çoluk çocuðumuzu emanet ederiz.. Eðer HDP üzerinden bir kadro tahsisi yapýlacaksa yandý gülüm keten helva..

**

ÝBB Yönetimi diyor ki, ‘her gün 490 þikayet alýyoruz taksilerden’.. Arkadaþ günlük taksiciyle muhatap olan kiþi sayýsýný da versene biz de oran/orantý yapalým. Ben arz edeyim. 1 milyon 500 bin kiþi her gün tek tek taksici görüyor bu memlekette. Bunlardan 490 þikayet geliyormuþ.. Sayý bu. Açýklasana her gün metrobüs ve iett hattýndan kaç þikayet geliyor?!.. Belediyenizin yönetiminden kaç þikayet alýyorsunuz.. Ýnsanýn olduðu yerde hata da olur suç da olur. Ama bir nedenle bu hatalý alanlarý büyütüp suçu iþin doðasý gibi sunduðunuz zaman haksýzlýk edersiniz. Suça karýþan hekim yok mu? Öðretmen?.. Muhasebeci?.. Avukat?.. Þimdi bu kiþilerin hatalý davranýþlarýndan yola çýkarak, topyekün bir mesleði hedef almak ne kadar doðru.. Elbette arka kotukta oturan müþterisini darp eden taksici suçludur. Ama o örnekten yola çýkarak; “iþte görüyorsunuz, taksiciler dönüp dönüp arkaya müþterisini dövüyor” dediðiniz zaman haksýzlýk yapmýþ olmuyor musunuz?..

**

Son olarak bir de þu ihtiyaç meselesini tartýþmaya açmak istiyorum.. Ezber þöyle; plaka sayýsý dondurulduðunda Ýstanbul’un nüfusu þu kadardý þimdi de bu kadar oldu hâlâ plaka sayýsý ayný”.. Bu tez doðru olabilir mi?.. Elbette olabilir. Ama açýk söyleyeyim, olmayabilir de.. Neden? O plakalarýn dondurulduðu tarihte Ýstanbul’da kiþisel araç kullanýmýnýn aktif nüfusa oraný kaçtý, bakýldý mý buna?.. Peki o yýllarda yer altý/yer üstü toplu ulaþým sistemleri bugünküne oranla ne seviyedeydi buna bakýldý mý?.. Ve elbette baþka baþka pek çok deðiþken. Kim bilir belki de diðer faktörler nedeniyle aslýnda yeni taksiye ihtiyaç yoktur, kim bilir!.. Dedim ya belki de vardýr. Ama bu þu çok basit ezberle, ‘o gün þu kadar nüfus vardý, nüfus bu kadar arttý taksi sayýsý sabit kaldý’ denklemiyle izah edilecek kadar düz mantýkla iþleyen bir hesabý olmayabilir.. Yeni taksi girsin mi sisteme derseniz benim fikrim elbette girsin.. Fakat kitabýna uygun girsin..