Kanal Ýstanbul, 2011'den bu yana hükümetin üzerinde çalýþtýðý bir devlet projesidir. Uzmanlar elbette ki konuyla ilgi lehte aleyhte görüþmelerini bildirecekler.
Devlet de bu görüþler istikametinde hareket edecektir.
Yetkililerin verdiði bilgiler lehte ve aleyhte görüþler alýnmýþ konu uzmanlarýnca deðerlendirilmiþ ve,
-Keskin dönüþler ve sert akýntý bakýmýndan Boðaz'a göre daha emniyetli seyir,
-Boðaz'daki trafik yükünün azaltýlmasý,
- Boðaz'da tarihi dokunun korunmasý ve güvenliði,
-Can ve mal güvenliði,
-Yatay mimari ile modern yerleþim alaný,
-Ýnþaat aþamasýnda 10 bin, iþletme aþamasýnda binlerce istihdam.
-Yeni bir uluslararasý suyolu ve yeni bir kent oluþturulmasý amacýyla bir devlet projesi olarak hayata geçirilmesi kararlaþtýrýlmýþ.
Proje hakkýnda 7 Üniversite (Boðaziçi, ODTÜ, ÝTÜ, Gazi, Baþkent, Atýlým, Çankýrý Üniversiteleri), 200'e yakýn akademisyen/uzman, 33 bilim dalýnda çalýþma (Hidrolik, Jeoloji, Zemin Mekaniði, Kaya Mekaniði, Hidroloji, Yerüstü Havzalarý, Hidrojeoloji, Hidrodinamik, Su Kalitesi ve Sediment Araþtýrmalarý, Tsunami Analizi, Deprem Analizi, Gemi Trafik Analizi, Trafik -Ulaþým- Yönetim Planý, Gemi Navigasyonu Simülasyonu, Ýþletme Modeli, Dalga Modeli, Heyelan Tespit ve Önlemi, Ýnþaat Yönetimi, Þehir Bölge Planlama, Sosyolojik Etki Deðerlendirme Ø Ekonomi, Hukuk, Arkeoloji, Flora (Bitki) Fauna (Hayvan) Habitatý, Omurgasýz Hayvanlar, Sürüngenler, Kuþ Türleri, Memeli Hayvanlar, Ýç Su Balýklarý, Deniz Biyolojisi, Ekoloji, Endemik Ve Nadir Türler, Sosyal Araþtýrmalar, Anketler, Atýk Yönetimi, Kültürel Miras) yapýlmýþ.
-97 Noktada Çevresel Ölçüm (aðýr metal, toz, sediment, hidrolik vb.) Ø 15 Noktada Gürültü ve Titreþim Ölçümü
- 17.000 Metre Sondaj (karada, denizde ve gölde)
- 8 Noktada Yeraltý suyu Akýþ Tespit Kuyusu
- 17 Noktada Hidrojeolojik Gözlem Kuyusu
- 57 Kurum ve Kuruluþtan ÇED Görüþü ve Katýlýmý
- Türkiye ve Fransa'da Laboratuvar Deneyleri ve Simülasyonlarý yapýlmýþ.
Bu çalýþmalardan sonra devlet bu kanalý yapma kararý almýþ.
Artýk bu konunun bir devlet projesi olarak siyaset üstü bir konu olmasý gerekiyor.
Ancak muhalefet aleyhteki görüþleri öne sürerek projeye muhalefet ediyor.
Sadece muhalefet deðil bir dönem bu projeyi savunan kimi siyasetçiler saf deðiþtirince fikir de deðiþtirmiþler(!) ki onlar da muhalefet kervanýna katýlmýþlar.
Tabii ki baþý ana muhalefet çekiyor. Kendilerini öyle kaptýrmýþlar ki iktidara geleceklermiþ ve bu projeyi durduracaklarmýþ, dahasý alýnan kredileri ödemeyeceklermiþ vesaire vesaire.
Ýktidara gelmeleri bir hayal ama böylelikle kendi çaplarýný açýða vurarak devlet adamý gibi deðil eþkýya gibi kazanýlmýþ haklarý gasp edecek kýratta siyasetçi olduklarýný itiraf etmiþ oldular. Oysa tek parti döneminde Osmanlý'nýn borçlarýný(duyunu umumiyeyi) bile ödemiþlerdi!
Her neyse tabii ki kanal, Ýstanbul'da inþa edileceði için sesi en çok çýkan Ýstanbul Büyükþehir Belediye Baþkaný Ýmamoðlu.
Temel atmama göreni yapmakla, metro istasyonlarýna hafriyat dökerek kapatmakla þöhret bulan Baþkan Ekrem, Kanal Ýstanbul konusunda da esip gürlemeye devam ediyor.
Bilmeyenler de Ýstanbul'un hakkýný koruyor zanneder. En son temeli atýlan köprünün Kuzey Marmara yolunun köprüsü olduðunu kanalla alakasýnýn bulunmadýðýný söyleyerek aklýmýzla alay etmeye çalýþtý.
Kendisi de bal gibi biliyor ki, köprülerin amacý kanal inþaatý baþladýðýnda karayollarýnda ulaþýmýn aksamamasýdýr. Tabii ki önce köprüler yapýlacak, ulaþým aksamayacak, kanal inþaatý aþaðýda devam edecek!
Sadece Kuzey Marmara deðil diðer yollarýn da köprüleri yapýlacak.
Her neyse detaylar bir kenara muhalefetin itirazý aslýnda kanala deðil, itirazlarý iktidara daha doðrusu Baþkan Erdoðan'a.
Pandemi sebebiyle yaþanan sýkýntýlarý da bahane ederek 'oraya harcanan parayý vatandaþa harcamalý' mantýðýyla muðalata yapýyor.
Devletin oraya para harcamayacaðýný yapý iþlet devret modeliyle yapacaðýný görmezden geliyor.
Týpký Ýstanbul Havalimanýnda olduðu gibi.
Ýstanbul Havalimanýna '10 milyar Euroluk maliyet harcandý devletin kasasýndan 1 kuruþ çýkmadý. Ýþletme süresi boyunca 22 milyar Euro kira bedeli alacak. Verilen sayýnýn üzerine çýktýðý için ayrýca para alacak.'
Ulaþtýrma Bakaný hafta içinde verdiði bir mülakatta bu kanalýn alternatif su yolu olacaðýna iþaretle dedi ki, "Gemi sayýlarý 70 binlere çýktýðýnda günlerce Marmara'da bekleyen gemiler olacak. Onlarýn vereceði kirlilik ayrý bir konu. Burada gemilerin bekleme maliyetleri var. Ortalama bir geminin bekleme maliyeti 100 bin dolar. Bu 34 saatin beklemenin karþýlýðý. O yüzden Kanal Ýstanbul'u tercih edeceklerdir. Alternatif bir su yolu olacaktýr bu kanal."
Bakan ayrýca iþin uzun sürmesinin sebebinin projenin genel bütçeye yük getirmeden yapýlmasý istikametindeki çalýþmalar olduðunu söyledi." Bunun bütçesinin kendi eko sistemi içerisinde çözülmesi için yoðun çabamýz var. Burasý kendi kendine eko sistemini üretmiþ bir proje olacak." dedi.
Hülasa, muhalefetin kanal Ýstanbul'a itirazý 2023 seçimlerine hazýrlýk stratejisidir.
Ýmamoðlu'nun bu konudaki muhalefeti ise cumhurbaþkanlýðýna adaylýðýnýn açýk iþaretidir.
Aslýnda Ýmamoðlu için Kanal Ýstanbul konusunun önemi söz konusu deðildir.
Nihayetinde devlet bu projeyi yapacaktýr.
Ama konunun siyasi propaganda deðeri son derece yüksektir.
Çünkü Ýmamoðlu burada doðrudan Baþkan Erdoðan'ý hedef almakta ve Baþkan Erdoðan'la mücadele eden bir Baþkan Ekrem profili çizmektedir.
Propaganda açýsýndan baþarýlý bir taktiktir.
AK Parti'ye düþen de daha baþarýlý bir taktik ile bu propagandayý etkisiz kýlmaktýr.
Evet, muhalefet Erdoðan'adýr kanala deðil!