Çarþamba günü Ýstanbul Boðazý'nda, Yavuz Sultan Selim Köprüsü altýnda bir kuru yük gemisi, 7 metrelik bir balýkçý teknesine çarptý ve ne yazýk ki teknede bulunan iki balýkçýnýn ölümüne sebep oldu.
Hayatýný kaybeden balýkçýlarýmýza rahmet, ailelerine sabýrlar diliyorum.
Bu kaza Boðaz'da her gün karþý karþýya olunan riski ve alýnacak önlemleri düþünmek zorunda olduðumuzu da hatýrlatmalý.
BOÐAZ: TEHLÝKELÝ SUYOLU
Ýstanbul nüfusuyla yani Ýstanbul'un bir yakasýndan öteki yakasýna geçmek için deniz yolunu seçenlerle birlikte boðazda seyrüsefer halinde bulunan tekne, gemi, vapur, tanker, denizaltý sayýsý da her gün artýyor çünkü. Kaza riski artýyor yani.
Ve tehlikenin farkýnda mýyýz, emin deðilim.
Ýstanbul Boðazý seyrine doyum olmayan o güzelim coðrafyasýndan, o keskin dönüþlerden, sürprizli körfezlerinden dolayý dünyanýn en tehlikeli suyollarýndan biri olarak tanýmlanýyor zaten.
Bir de výzýr výzýr iþleyen deniz trafiði var üzerinde, insaný korkutan.
Karadeniz ya da Marmara tarafýndan boðaza giren ve genellikle aðýr yük taþýyan büyük gemiler boðazda dikine bir rota izlerken, 22 farklý iskeleden yolcu alýp karþý kýyýya taþýyan þehir hatlarý vapurlarý, boðaz trafiðindeki diðer tekneler ve balýkçýlar ise yatay hatta yol alýyor.
HERGÜN EN AZ 636 VAPURLA 118 GEMÝ BOÐAZDA KARÞI KARÞIYA GELÝYOR!
Ulaþtýrma Bakanlýðý'nýn verilerine göre Ýstanbul Boðazý'ndan yýlda yaklaþýk 43 bin gemi geçiyor.
Ýstanbul Þehir Hatlarýnýn yaz tarifesi verilerine göre ise 22 farklý hatta her gün ortalama 636 sefer var.
Buna bir de sayýlarýna ulaþamadýðým TURSAB vapurlarýný, turist turlarýný, balýkçý teknelerini, deniz taksilerini, özel bot, yat, vesairelerini de eklersek arý kovanýna yakýn bir yoðunlukla karþýlarýz.
Boðazdaki güvenlikten bahsederken hep gemilerin kýyýdaki yalýlara, tarihi yapýlara, saraylara çarpmasý öne çýkartýlýyor. Yahut kimyasal veya petrol taþýyan bir tanker yüzünden boðazdaki deniz yaþamýnýn karþý karþýya kalacaðý ölümcül riskten bahsediliyor.
ÝSTANBULLULARIN GÜVENLÝÐÝ VE KONFORU
Peki, 16 milyon Ýstanbullunun hayatý?
Ki belli bir kýsmý köprü trafiðine takýlmamak, deniz yolculuðu yapýp Ýstanbul'un tadýný çýkarmak, kýyý ilçelerde yaþýyor olmak gibi sebeplerle tekneleri, vapurlarý kullanýyor. 2050 projeksiyonunda Ýstanbul Boðazýndan geçecek gemi sayýsýnýn 78 bin olacaðý tahmin ediliyor.
Bu kadar büyük sayýlarda deniz taþýtlarýnýn birbirinin zýddý yönlerde sürekli hareketli olduðu bir trafiði düþünemiyorum bile.
Ýnþallah Türkiye'ye çað atlatacak dev proje olarak tarif edilen Kanal Ýstanbul, Ýstanbullular için Ýstanbul Boðazý'ný da rahatlatýr.
BOÐAZIN ÝKÝ YAKASI DAHA KOLAY KAVUÞUR
Kanal Ýstanbul için geri sayým çoktan baþladý. 2011'de Cumhurbaþkaný Erdoðan'ýn ilk kez duyurduðu proje hayata geçmek üzere. Ýlk kazma projedeki 6 köprüden ilki olan Sazlýdere köprüsünün temeli için 26 Haziran günü vurulacak.
CHP'nin baþýný çektiði muhalefeti ve "yaptýrmayýz" korosunun yarattýðý kakafoniyi bir yana býrakýrsak Boðazýn maksimum fayda üzerinden tasarlanmasý, hesaplanmasý ve kamuoyuna anlatýlmasý gerekiyor.
Þimdiden hayýrlý olsun.
Ýnþallah Boðazdaki trafik de, Ýstanbullular da rahatlar Kanal Ýstanbul'la beraber.
Belki saatlerce trafikte kalmaktan kurtulur da Ýstanbul, iki yakasý daha kolay gelir artýk bir araya, kim bilir.