Malatya'daki 3 günlük gezim sýrasýnda duyduklarýmýn, dinlediklerimin, gördüklerimin doðru olduðuna inandýklarýmdan bir kýsmýný burada okuyucuyla paylaþmak istiyorum. Bütün doðrularý tesbit etmek veya yazmak iddiasýnda deðilim ama, yazdýklarým, doðru olduðuna kanaat getirdiklerimdir.
*
Önce þu noktayý belirteyim ki, dünkü yazýda da belirtmeye çalýþtýðým üzere Malatya BÞ Belediyesi, þehrin merkezinden bir hayli uzakta olsa da, Orduzu mýntýkasýnda güzel bir Fuar Merkezi ve alaný oluþturmuþ...
14-15 Mayýs günleri Cumartesi ve Pazar'a rastladýðýndan, -hele de dün, sabahtan akþama kadar- çok þiddetli yaðmura raðmen, oldukça yoðun bir halk ilgisi vardý.
-Ama, hemen her Kitab Fuarý'nda yaþanan bir sahne var ki, onun da üzerine bir nebze de olsa durmak gerekiyor.. Ýsimleri kamuoyunda pek duyulmayan ve amma sosyal medya mecralarýnda belirli genç kesimleri arasý irtibatlarla desteklendiði anlaþýlan bazý 'yazar'larýnýn kitaplarýnýn imzalatýlmasý konusunda, çoðu 20 yaþ altýnda yüzlerce- binlerce gencin oluþturduklarý ve saatlerce süren 'imzalatma' kuyruklarýnýn sosyo-politik sebeblerinin dikkatlice tahlil edilmesi gerekiyor herhalde... Çünkü, bu binlerce gencin bazýlarýnýn kitablarýna baktým... O binlerce arkadaþlarýnýn mesajlarýndaki bazý cümlelere de yer verildiði ve o gençlerin de bundan tatmin olup, o kitaplarý 'ortaklaþa yazdýðýmýz bizim kitabýmýz' diye sahiplenip, satýn aldýklarý anlaþýlýyordu.
Bu ve benzeri durumlarýn sosyo-psikolojinin anlaþýlmasýnýn gerekliliði ve sadece 'Z nesli' denilip geçilmemesi gereken bir konu olduðunu hatýrlamakta fayda olsa gerek..
*
Fuar dýþýnda ise, evvelki gün Birlik Vakfý'nda, merhûm Sezaî Karakoç ve merhûm Muhammed Ýqbâl'in tefekkür ve san'atlarý ve de san'at anlayýþlarý üzerinde yapýlan iki saati aþkýn sohbetten ayrý olarak, dün de þehrin merkezindeki Boðaziçi Vakfý'nda, ekseriyetini eðitimcilerin oluþturduðu belirten seçkin bir gruba hitaben yapýlan konuþmadan sonra, þiddetli yaðmur altýnda son anda Havaalaný'na yetiþilerek Malatya gezisi noktalanmýþ oldu.
Bu vesileyle þahsen, yüzlerce âþina dostlarla veya gýyaben isimlerini duyduðum ve çevrelerinde Ýslâmî kimlik ve faaliyetleriyle tanýnan kardeþlerle sohbet etmek imkâný buldum.
Bu arada 14 Mayýs akþamý, 10-15 kadar bir grubun saatlerce süren bir sohbet toplantýsýnda, Ýslâmî kimliklerini vicâhen veya gýyaben tanýdýðým kardeþlerle, sadece Malatya'yý deðil , bir Ýslam Milleti'nin çeþitli konulardaki meseleleri etrafýnda konuþmalarý dinlemek fýrsatý oldu.
Bu arada, câmi cemaatlerinden bazýlarýyla da sohbet ettikçe, nice þikayetlerin yükseldiði de görülüyordu.
En baþta da, ülkenin pek çok yerinde olduðu gibi, Malatya'da da çok yaygýn olan tarihî Ýslâm Vakýflarý'na aid alanlarýn ve mekânlarýn 1930'lu yýllardaki yaðmalanmalarýnýn tamamen giderilememiþ olmasý geliyor. Bazýlarýnýn 1923 sonrasý dönemde satýlan ve yaðmalanan bu mekânlardan bazýlarýnýn 'meyhane' bile yapýldýðý anlatýldý.
Kezâ, 1930'lu yýllarda, -sanki ortalýkta taþ yokmuþ gibi- bazý müslüman mezarlýklarýnýn taþlarýnýn bile sökülüp, köprü yapýmlarýnda kullanýldýðý anlatýldý ki, dehþetle irkilmemek memkün deðil.. Baþka dinlerin mensublarýna aid mezarlýlarýn da bu saygýsýzlýktan nasibini aldýklarý anlaþýlýyor...
*
Bu arada, bazýlarýnýn bir öðüncünü de belirtmekte fayda var...
Ülkede, hemen her yerde heykeli- büstü bulunan bir isme aid bir heykelin olmadýðý tek il'în Malatya olduðunu da ekliyelim... Çünkü, Malatya Vilâyet binasýnýn önündeki büyük meydanýn ortasýnda kocaman bir heykel var, Ýsmet Paþa'ya aid...
Bu heykele 300 metre kadar uzakta bir mesafede, Sultan Hamîd'in yaptýrdýðý ve geçmiþte Hamidiye adý verilen câmi var ki, adý yine 1930'larda Yeni Câmi diye deðiþtirilmiþ..
*
Bu arada hem Hükûmet ve hem de Belediye için eleþtirileri de gönül ehli olan kimselerden de dinleyebiliyorsunuz. 'Eski havamýz yok...' diyor bazýlarý.. Gerekçeleri kabul edilse bile, kitlelerin önce ceplerine baktýklarý, aslî etken...
Bu arada, bazý belediye baþkanlarý hakkýnda, 'Herbirisi 'derebey...' havasýna büründü..' diye aðýr eleþtiriler var...
Kezâ, dar gelirli insanlarýn hayatlarýný sürdürebilmelerinin zorluðu konuþulurken, muhalefet partilerince ileri sürülen ve 5-6 ayrý yerden maaþ aldýðý öne sürülen kimselerin var olduðuna dair iddialarýn hemen gerçek imiþ gibi hatýrlatýlmasý da ayrý bir konu... 'C. Baþkanlýðý Ýletiþim Baþkanlýðý'nýn hele de bu gibi iddialar karþýsýnda toplumu sýk sýk bilgilendirmesi gerekiyor.
Bazý okuyucular, gönül sancýlarýný dile getirirken, zaman zaman yazýlarýmda baþlýk olarak kullandýðým 'Bir dokun , bin Âhh...' dinle kâse-i faðfurdan..' mýsraýný hatýrlatarak bir çok eleþtiriler dile getiriyorlar. Dinlediðim eleþtirilerin çoðunun çok haklý olduðunu düþünüyorum.
*
Bu arada bir konuyu, Malatya BS. Belediye Baþkaný Selahattin Gürkan hakkýndaki eleþtirilerin asýl konusuna da deðinmek gerekiyor...
Malatya Beld. Baþkaný, Malatya halkýnýn en hâlis kesimini teþkil ettiðini düþündüðüm câmi cemaatlerinin hassasiyetlerine pek kulak asmýyormuþ gibi bir havada icraat yaptýðý iddialarý üzerinde durulmayý gerektirebilir. 15 sene öncelerde Battal Gazi ilçesinde Belediye Baþkanlýðý yaptýðý günlerden bu zamana kadar , þimdi de Malatya Belediye Baþkaný'na yöneltilen konularýn neler olduðunu, S. Gürkan Bey'in de, fazla zahmet çekmeden, hemen anlayabileceðini düþünüyorum. Kendisinin de o dudaklarý dualý kitlelere uzak olmadýðýný þikayetçilerin bile dile getirdiði Baþkan Bey'in, icraatýnýn geçmiþte ve bugün en çok hangi noktalardan eleþtirildiðini öðrenmesinde hem kendisi için, hem Malatya için hayýrlar olacaðýný düþünüyorum.