Muhalefetin iki ortak noktasý var. Biri Erdoðan nefreti ki, onun maðlubiyeti için ölmeye hazýr olduðunu söyleyen fanatikler bile var.
Ýkincisi Parlamenter Sistem. Önüne güçlendirilmiþ veya iyileþtirilmiþ sýfatý eklenince mucizevi bir vaatte bulunduklarýný zannediyorlar.
Oysa bugüne kadar açýkladýklarý ilkelere bakýlýnca bal gibi eski sistemi özledikleri anlaþýlýyor.
Arzu ettikleri sistem, tek baþýna bir partinin iktidar olamadýðýnda ülkenin kazanýmlarýnýn heba edildiði koalisyonlara açýk bir sistem.
Koalisyon kültürünün oluþmadýðý ülkemizde koalisyon dönemlerinin ülkenin kayýp yýllarý olduðu tartýþýlmaz bir geçektir.
Cumhurbaþkanlýðý Hükümet Sistemi adý verilen mevcut sistem aslýnda baþkanlýk sistemidir. Ve en önemli özelliði siyasi istikrarý saðlamýþ olmasýdýr.
Efendim, bu sistemde de koalisyon seçimden önce kuruluyor diye itiraz ediyorlar. Tamam da bu sistemde seçilen baþkan 5 yýl ülkeyi yönetiyor; koalisyon bozulsa bile erken seçim ihtimali imkansýza yakýn hale geliyor. Baþkan süresini tamamlýyor istikrar bozulmuyor.
Parlamenter sistemde ise seçim sonrasý kurulacak koalisyonun en ufak bir anlaþmazlýkta daðýlma ihtimali var ve anlaþma saðlanamazsa erken seçim kaçýnýlmaz oluyor. Bu da koalisyon hükümetlerinin büyük projeleri hayata geçirmelerini engelliyor. Yetmiþli ve doksanlý yýllardaki koalisyon dönemleri incelendiðinde durumun vahameti daha iyi anlaþýlýr.
Hatta seksen sonrasý getirilen yüzde 10 seçim barajýnýn temel hedefi siyasi istikrarý saðlamaktý. Ama doksanlý yýllarda onun da fayda etmediði görüldü.
Oylarýn bu günkü daðýlýmýna bakýldýðýnda parlamenter sistem demek koalisyon hükümetleri demek olduðu anlaþýlacaktýr. Yani parlamenter sistem isteyenler açýkça siyasi istikrarsýzlýk propagandasý yapmaktadýrlar.
Aslýnda parlamenter sistemde siyasi istikrarý saðlamýnýn bir yolu var. O da seçim barajýný yüzde 15'in üstünde tutmaktýr. Bugünkü daðýlým göz önünde bulundurulursa iki partili bir sisteme dönülmüþ olur. Ancak o da temsilde adaleti ortadan kaldýrdýðý için teklif dahi edilmez.
Parlamenter sistemi savunan muhalefet cenahýndan bugüne kadar iki parti çalýþmasýný açýkladý. Ýlk açýklama Gelecek Partisinden (GP) geldi. Mevcut sistemi eleþtiren uzun bir giriþten sonra parlamenter sistemi güçlendirme adýna üç önemli tespit yaptý. Eski sistemi öneren teklifin güçlendirmeyle alakalý birinci tespiti, gensoruya karþý hükümetin meclisi feshetme yetkisi, ikincisi cumhurbaþkaný kararlarýnýn baþbakan ve ilgili bakan tarafýndan onaylanmasý, üçüncüsü de güvenoyunda basit çoðunluk gensoruda nitelikli çoðunluktan ibaret.
Diðer tekliflerin tamamý, baþkanlýk sisteminde de gerçekleþtirilebilecek teklifler.
Asýl iyileþtirilmiþ parlamenter sistemin mucidi olduðunu iddia eden ve bu hususta sesi pek fazla çýkan ÝYÝ Parti'nin (ÝP) neler söyleyeceðini hep merak etmiþimdir.
Nihayet geçen hafta Meral Akþener tekliflerini açýkladý. Tam bir dað fare doðurdu dedirten açýklamaydý.
Baþkanlýk yarý baþkanlýk ve parlamenter sistemin ortak bir takým özeliklerini sadece parlamenter sistemde varmýþ gibi allayýp pullayýp okudu sayýn Akþener.
Güçlendirilmiþ bir parlamenter sisteme özgü hiçbir þey söylemedi.
Sayýn Akþener sistem de önermedi . 8 ilke saydý. Birinci ilkede eski parlamenter sistemi, yani cumhurbaþkanýnýn meclisten seçilmesi hükümetin meclisin içinden çýkmasý gibi bilinen eski sistem.
Geri kalan 7 maddenin yedisi de sadece parlamenter sistemle ilgili olmayýp baþkanlýk sisteminde de gerçekleþtirilebilecek tekliflerdi.
Diðer yedi teklif özetle; Güçlü meclis, kuvvetler ayrýlýðý, hukukun üstünlüðü, devlette liyakat, bireysel özgürlükler, özgür basýn ve adil seçim sistemi içeriyor. Bunlarýn tamamý baþkanlýk sisteminin de olmazsa olmazlarýdýr.
Öyle anlaþýlýyor ki ÝP iyileþtirilmiþ ve güçlendirilmiþ parlamenter sistem sloganýyla içi boþ bir siyaset yapýyor. Ýddiasý üzerine GP kadar bile çalýþmamýþ
Bu propagandanýn lokomotifi olan CHP ise henüz ortaya eski sistem özleminden öteye bir teklif koyabilmiþ deðil. CHP adýna konuþanlar da güçlendirilmiþ parlamenter sistem diye týpký ÝP'in 8 maddelik ilkesi gibi baþkanlýk sisteminde de uygulanabilecek hususlarý beylik sözlerle geçiþtiriyorlar.
Yani anlaþýlýyor ki muhalefetin güçlendirilmiþ parlamenter sistem dedikleri þey aslýnda eski sistemden baþka bir þey deðil.
Bugünkü oy daðýlýmýna bakýldýðýnda mevcut baþkanlýk sisteminin deðiþmesi de imkan dâhilinde görülmüyor.
Baþkan Erdoðan'ýn dediði gibi parlamenter sistem mazi olmuþtur.
Bu sistemi artýk ne Cumhur Ýttifaký ne de millet ittifakýnýn deðiþtirmesi mümkün görünmektedir.
Cumhur Ýttifaký zaten bu sistemi savunan ve bu sistemin eksiklerini gidermeyi vaad eden bir ittifak.
Millet Ýttifakýnýn ise sistemi deðiþtirmek için gerekli anayasa deðiþikliðini en azýndan referanduma götürecek bir çoðunluðu bile elde edemeyeceði anlaþýlýyor.
Muhalefetin bu çabasý kelimenin tam anlamýyla havanda su döðmekten ibaret. Hem parlamenter sisteme geçiþ arzusu hem de erken seçim söylemi göle yoðurt mayalamayla eþ deðer bir konumda duruyor.
Öte yandan Cumhur Ýttifaký yeni anayasa çalýþmasýný tamamlamaya çalýþarak aslýnda muhalefetin eleþtirilerine de cevap verecek bir hazýrlýk içinde.
Doðrudur, Cumhur Ýttifaký'nýn da anayasayý deðiþtirecek çoðunluðu yok ama nihayetinde ellerinde bir anayasa taslaðý olacak ve siyasete yön verecek bir metin ortaya çýkacak.
Muhalefet ise savunduðu sistemi anlatacak inandýrýcý bir taslaða bile sahip deðil. Ayrýca olmayacaðýný bilebile erken seçim diyerek hayal âleminde yaþýyor.
Hulasa muhalefet boþ iþlerle meþgul.
Ýstanbul Yüksek Ýslam Enstitüsü Müdürlerinden günümüzde Bulgaristan sýnýrlarý içinde kalan Þumnu göçmeni rahmetli Ahmet Davudoðlu hoca -7 ay kendisine sekreterlik yapmýþtým- böyle boþ iþler için, karavana atýþ anlamýnda "Nâhak yere zastýralba"derdi.