Nazi'lerle imzaladýðýmýz dostluk paktý!

Türkiye'de yayýnlanan gazetelerin 9 Haziran 1941 günkü manþetlerinde Dýþiþleri Bakaný Þükrü Saraçoðlu'yla Almanya eski baþbakaný yeni Ankara Büyükelçisi Von Papen arasýnda imzalanan Dostluk Paktý vardý. Bu antlaþmaya göre Haziran 1941 itibariyle Yunanistan'la Bulgaristan'ý iþgal etmiþ, Edirne'ye dayanmýþ Almanya, Türkiye'ye saldýrmayacaðý konusunda güvence veriyordu. Antlaþma sonrasýnda Hitler'e bir mektup yazan Ýnönü, "Ýki ülke karþýlýklý birbirine güvenme dönemine girmiþtir", demekteydi. Hitler'de benzer dileklerle yanýtlamýþtý Ýnönü'nün mektubunu. Antlaþma 24 Haziran'da Meclis'te oy birliðiyle kabul edildi. Türkiye Almanya ile SSCB arasýnda patlak veren savaþta da tarafsýz kalacaðýný açýkladý.

Ayný günlerde gazetelerde küçük bir haber daha yer alýyordu. Milli Þef Ýsmet Ýnönü Büyük Britanya Kralý II. George'u doðum günü nedeniyle, telgraf çekerek kutlamýþtý. Kral George'da bu telgrafý yanýtsýz býrakmamýþ, teþekkürlerini iletmiþti.

Londra, Türkiye'nin Nazi'lerle ayný safta yer alma ihtimalinden kaygýlanarak, Ankara'ya uzun süredir beklediði dört denizaltýnýn hazýr olduðunu bildirdi. Burak Reis, Murat Reis, Oruç Reis, Uluç Reis adlarý verilen denizaltýlarý teslim almak için 16 Haziran günü Ýstanbul'dan Refah adlý bir gemi, sessiz sedasýz Mersin'e doðru yola çýktý. Ýngilizler denizaltýlarý teslim alacak heyetin en geç 25 Haziran 1941 günü Mýsýr'ýn Port Said limanýnda olmasýný istemiþti. Türk heyetini Ýngiltere'ye Port Said'de bekleyen Queen Mary Transatlantiði götürecekti.

REFAH FACÝASI:

Mersin Limanýnda yaþlý geminin bakým çalýþmalarý uzayýnca geminin demir almasý bir gün ertelendi. Aslýnda bakým çalýþmalarý bahaneydi, gemiye krom yükleniyordu. Bunu haber alan Fevzi Çakmak küplere biniyor, "Çocuklarýmýzý taþýyacak gemiye krom yüklenemez!" diyor ve yüklenen krom boþaltýlýyordu. Gecikmenin nedeni buydu kýsacasý.

Refah yola çýktýktan beþ saat sonra, Mersin'in 45 mil açýklarýnda gece saat 22:30'da büyük bir patlama meydana geldi. Patlamayla birlikte gemi ikiye bölünmüþ, elektrikler kesilince telsizler susmuþ, gemideki iki filikadan biri de içinde uyuyanlarla birlikte havaya uçmuþtu. Gemi yavaþ yavaþ batýyordu. Telsizler kesik olduðu için yardým da istenemiyordu.

Saðlam kalan tek filikaya 28 kiþi bindi. Kafilenin komutaný Yarbay Zeki Iþýn ve geminin kaptaný filikaya binenlere pusula ve harita vererek yolcu etti.

KIbrýs'a gitmeleri 10 mil daha yakýn olmasý nedeniyle daha elveriþliydi. Ama lodos filikayý Türkiye kýyýlarýna doðru sürüklüyordu. Bu arada Refah, dört saat boyunca Akdeniz'in sularýyla boðuþtuktan sonra tümüyle ikiye bölünerek sulara gömüldü. Filikaya binebilen 28 askerse, 20 saatlik bir yolculuktan sonra Adana Karataþ sahiline ulaþmayý baþardý.