Rant mý milli çýkar mý?

Muhalefet, hükümetin Ýstanbul Havalimaný, Avrasya Tüneli, Osman Gazi Köprüsü gibi abidevi eserlerini karalamak için 'yatýrýma deðil ranta karþýyýz' diyerek gerçekleri çarpýtmaktadýr.

Döviz üzerinden geçiþ ücretlerinin belirlenmesi konusunda tutunduklarý dalýn üzerine bir yýðýn asýlsýz bilgi ekleyerek Cumhuriyet tarihinin en kapsamlý projelerini karalayýp iktidarý yýpratmaya çalýþýyorlar.

Oysa o projelerin hepsi Türkiye'nin çýkarýna olduðu gibi hiçbirinde de devlet zarara uðratýlmamýþ aksine devlet kâr etmiþtir.

"Kamu Özel Ýþbirliði Nedir?

Ülkelerin politikalarýna ve hedeflerine göre yýllýk altyapý harcamalarý GSYÝH'nýn %2-%8 arasýnda deðiþmektedir. Ancak mevcut bütçe gelirleri bu yatýrýmlarýn finansmanýnda yetersiz kalmaktadýr. Bu nedenle hükümetler altyapý yatýrýmlarýnýn finansmaný için yeni yöntemler aramaya baþlamýþtýr.

Bu yöntemlerin baþýnda da Kamu Özel Ýþbirliði (KÖÝ) gelmektedir. "

Kamu-özel sektör iþbirlikleri, özellikle geliþmekte olan ülkelerde ekonomik büyümeyi engelleyen altyapý açýðýný kapatmakta yardýmcý olur.

Þu anda 134'ten fazla geliþmekte olan ülkede KÖÝ kullanýlýyor Türkiye de KÖÝ sistemini kullanmaktadýr.

Bu alanda en çok yatýrým yapan ilk 3 ülke ise Birleþik Krallýk, Avustralya ve Amerika Birleþik Devletleri'dir.

Türkiye, KÖÝ yatýrým hacmi sýralamasýnda (planlanan, ihalesi yapýlan, sözleþmesi yapýlan, yapým dönemi ve iþletme döneminde bulunan projeleri kapsamaktadýr) Dünya'da 13. sýrada yer almaktadýr.

ABD'nin bu yöntemle yürüttüðü proje sayýsý 212, yatýrým miktarý 148 milyar dolardýr.

Ýngiltere'de proje sayýsý 48, yatýrým miktarý 133 milyar dolardýr.

Muhalefetin çok eleþtirdiði bu sistem ile Türkiye'de ulaþtýrma alanýnda 27 proje yürütülmekte ve yatýrým miktarý 32 milyar dolardýr.

Türkiye bu dev projeleri kasasýndan bir kuruþ bile ödemeden hayata geçirmektedir.

Verilen garantiler gerçekleþmese dahi Türkiye kazançlýdýr. Kaldý ki birçok projede garanti yakalanmýþ veya garanti sayýsýna yaklaþýlmýþtýr.

Ýstanbul Havalimaný'ndan baþlayalým.

Bakalým Türkiye zararda mýdýr kârda mýdýr?

Detaylara girmeden özetleyelim:

Ýstanbul Havalimaný'ný alan þirket 10,25 milyar avro yatýrým yapmýþtýr.

Ýþletme süresi 25 yýl garanti süresi 12 yýldýr. Dýþ hat yolcularý için garanti verilmiþtir.

Garanti sayýsýnýn altýnda kalýrsa eksiði devlet tamamlayacak fazla olursa fazlasý devletin kasasýna girecektir.

Ýlk yýl garanti fazlasý olduðu için þirket devlete 22.45 milyon avro ödeme yapmýþtýr.

Ayrýca devlet, 25 yýllýk iþletme süresince görevli þirketten 20,1 Milyar avro deðerinde bir kira geliri saðlayacaktýr.

Þimdi söyleyin bakalým bu projeye kasasýndan kuruþ çýkmadan sahip olan Türkiye kârda mýdýr yoksa zararda mýdýr?

Ýstanbul Havalimaný hem ekonomik hem de stratejik anlamda Türkiye için büyük çok büyük bir kazaným projesidir.

Zafer Havaalaný, Avrasya Tüneli, Osman Gazi Köprüsü, Kuzey Marmara ve diðerlerinin ne kadar kârlý bir proje olduðunu bir sonraki yazýda rakamlarla anlatmaya devam edeceðiz.