Refah Gemisiyle birlikte 169 asker ve mürettebat Akdeniz'in sularýna gömülmüþtü. Facia ancak iki gün sonra basýna yansýdý. Haberlerde Mersin'den Ýskenderiye'ye giden bir Türk gemisinin batýrýldýðý söyleniyordu. Ne gemiyle ilgili herhangi bir bilgi vardý ne de yolcularýyla. Bu haberin ardýndan sessizlik! Milli Þef Ýnönü Yalova'dan Ankara'ya dönmüþ, hipodromdaki bisiklet ve at yarýþlarýný izlemiþti! Sanki hiç bir þey olmamýþ, 169 þehit vermemiþiz gibi, 1 Temmuz günü Denizcilik ve Kabotaj Bayramý kutlanmýþtý. Dýþarýya renk verilmese de, ayný gün toplanan CHP gurup toplantýsýnda ortalýk karýþmýþtý. Gazetelerde Kütahya mebusu Ali Suha Delibaþ'ýn faciayla ilgili Milli Savunma Bakanýna soru sorduðu ve soruþturmanýn devam ettiði cevabýný aldýðý yazýyordu ama aslýnda milletvekilleri arasýnda kavga çýkmýþ, baðýran, çaðýran sövüp sayanlar birbirini izlemiþ sonunda da MSB Saffet Arýkan'ýn istifasý istenmiþti. Tartýþmalar sonunda MSB Arýkan'ýn sunduðu istifa mektubu CHP Meclis Gurubunda gizli oylamaya sunuldu. Arýkan 14 güvensizlik oyuna karþýlýk 209 güvenoyuyla koltuðunu korumuþtu. Oylamadan sonra Arýkan söz alarak millet vekillerine verdikleri güven oyu için teþekkür ettikten sonra, "Arkadaþlar, geminin serseri bir mayýna çarparak mý yoksa alçak bir elin attýðý torpidoyla mý battýðý belli deðildir. Gerçeði öðrenebilmek için geceli gündüzlü çalýþýyoruz." demiþti.
Peki 1941 yýlýnýn Haziran ayýnda, II. Dünya Savaþý'nýn tam ortasýnda Refah Þilebini kim batýrmýþtý?
ÝNGÝLÝZ ALMAN'I, ALMAN ÝNGÝLÝZ'Ý SUÇLAR:
Ýngiliz Büyükelçisi Refah Þilebini Mihver Devletlerinin batýrdýðýný açýkladý. Yani Almanya,Japonya ve Ýtalya! Ýngiltere'nin suçlamasýndan bir hafta sonra Almanlar, Berlin'deki AA muhabirine bir açýklama yaparak gemiyi Ýngiltere'nin torpillediðini bildirdi.
Bu arada Amerikan AP Ajansý 25 Haziran 1941 tarihinde geçtiði bir haberde Refah'in bir Ýtalyan denizaltýsýnca torpillendiðini açýkladý!
Aradan çok uzun yýllar geçmesine raðmen Refah'ý kimin batýrdýðý sorusunun hala net bir cevabý yok...