Affetmek…

Bayramlar baðýþlamak, barýþmak, kardeþ olmak için önemli fýrsatlar ve vesilelerdir.

Sosyal hayatta iliþkiler iniþli çýkýþlýdýr, insan ise kusurlu ve hatalýdýr. Sosyal münasebetlerin sorun ve sýkýntýlardan temizlenmesi için iliþkileri onarmak, düzeltmek, iyileþtirmek gerekir. Bu ise Bayram gibi vesilelerle affetme ve baðýþlama erdeminin öne çýkarýlmasý ve iliþkilerin düzeltilmesiyle mümkündür.

Ýnsan baðýþlamazsa baðýþlanmaz, affetmezse affedilmez, kusurlarý örtmezse kusurlarý örtülmez.

Kýrgýnlýklarýn, dargýnlýklarýn, küslüklerin ortadan kaldýrýlmasý insana huzur ve esenlik verir; kin, nefret ve düþmanlýk ise insaný kemiren aðýr bir yüktür.

Temiz sayfa açmak, dostlarý artýrarak güç kazanmak ve baðlarý kuvvetlendirmek insanýn moral motivasyonunu artýrýr.

Ramazan ayý bir yönüyle sosyal restorasyon ayýdýr. Ýliþkilerin onarýlýp saðlamlaþtýrýlmasý, kardeþlik ve birliðin yüceltilmesi bu ayýn semereleridir.

Ama Ramazan ayný zamanda af ve maðfiret ayýdýr. Ýnsanýn Rabbine karþý kusurlarýný, günah ve suçlarýný itiraf ederek tövbe etmesi ve baðýþlanma umuduyla geleceðe yönelmesi önemli bir yenilenmedir.

Tövbe etmek; af ve baðýþlanma dilemek yani bir yönüyle özür dilemek, verdiði söze dönmek ve temizlenmektir.

Yüce Allah'ýn birçok ismi af ve baðýþlama, rahmet ve merhamet, þefkat ve ihsan gibi anlamlarý ihtiva eder.

Allah Tevvâb'dýr, yani tövbeleri çok kabul edendir.

Allah Afüv'dür, yani günahlarý silen, çok affeden, suç iþleyene ceza uygulamayan, bir nevi günahlarý yok edendir.

Allah Settar'dýr, yani günahlarý ve ayýplarý örten ve gizleyendir.

Allah Gafûr'dur yani çok baðýþlayan, çok affedendir.

Ýslam Ansiklopedisine göre Gâfir "hata ve kusurlarý örten, günahkârý dünyada da Ahiret'te de cezalandýrmayan, onun iç yüzünü insanlara bildirmeyen" anlamýna gelir.

Ýnsanoðlunun yükümlülüðü bir süreç, dinamik ve devingen bir eylemlilik halinde geçer. Hatalar, günahlar, suçlar, kusurlar bir kerelik olmadýðýndan tövbe ve istiðfar da bir kerelik deðildir.

Allah'ýn baðýþlama ve affetmeye yönelik isim ve sýfatlarý hem 'çok'luk hem 'süreklilik' anlamý taþýr. Allah çok affedendir ve sürekli affedendir.

Gafûr ismi Kur'an-ý Kerim'de 91 ayette geçer ve bunlarýn 72'si Rahîm ile birliktedir.

Allah Gafûr ve Rahîmdir.

Rahman ve Rahîm isimleri sonsuz rahmet, lütuf ve ihsan sahibi olmayý ifade ederken, kimi âlimlere göre birisi daha genel diðeri daha hususi, biri dünyada tüm mahlûkata diðeri Ahirette inananlara yöneliktir.

Cenab-ý Hak inananlarý önce affederek temizlemekte ardýndan Rahîm ismiyle sonsuz nimetlerle donatmaktadýr.

Ýnsanýn iþlediði kötülüklerden tövbe etmesi, samimi bir piþmanlýk, vicdan azabý ve ders çýkarmasýyla mümkündür.

Allah'a samimi bir yöneliþle baðýþlanma dileðinde bulunmak bir iltica halidir.

Bu hal hem kötülükten baðýþlanmayý hem de bir daha kötülük iþlememek için istimdat ve yardým talebinde bulunmayý kapsar. Çünkü tövbeyle günahýndan piþmanlýðýný dile getiren kul, Allah'ýn sonsuz affýna ve keremine sýðýnýrken, bir daha günah iþlememek için de yardýmýna baþvurmaktadýr.

Tövbenin baþlangýcý samimi yöneliþi, sonu samimi takvayý gerektirir.

Ýnsan günahtan tövbe ederek bir irade ortaya koyduðu gibi, bir daha günaha yönelmeme noktasýnda da bir irade ortaya koymak durumundadýr. Ýþte asýl deðerli olan bu iradedir. Tövbenin devam eden aþamasý kötü davranýþýn yerine iyi davranýþa yönelebilmektir.

Cenab-ý Hak Ramazan ve Bayram hürmetine tüm günah ve suçlarýmýzý affetsin, bize lütfu keremiyle muamele etsin.

Aziz Milletimizin ve Ýslam âleminin Ramazan Bayramý mübarek olsun.