Ayasofya açýlýnca dâvâ bitti mi?

1974 senesinde Ýstanbul’a gelmenin heyecanýyla tarihi mekânlarý geziyordum. Ayasofya ilk plandaydý. Bir bilet satýn alarak Ayasofya’ya girdim. Ayasofya câmi olduðu için gereðini yapmalýydým.

Bir câmiye girildiðinde iki rekat ‘tahýyyetulmescid’ namazý kýlmak câmi âdâbýndandýr. Ayasofya da bir câmi olduðuna göre âdâbýna uygun hareket etmek ve iki rek’at namaz kýlmak gerekiyordu.

Lakin bu câmide namaz kýlmak yasaktý!

Memurlarla kavga etmenin de bir âlemi yoktu. Yukarýda balkonlarýn birinde gizlice iki rek’at namaz kýldým.

Gizlice!

46 sene sonra Cuma günü Ayasofya’nýn içinde önde Cumhurbaþkaný olmak üzere devlet erkâný camiyi doldurmuþtu. Kuran tilavet ediliyor, caminin içi tekbirlerle yankýlanýyordu.

Ayasofya’nýn zincirlerini kýrmak için mitingler düzenlemiþ, eylemler yapmýþ olan bizim neslimiz için Cuma günü tarihi bir gündü.

Meydanlar sokaklar iðne atsan yere düþmeyecek kadar (sosyal mesafenin de unutulduðu bir heyecan ve iþtiyakla) kalabalýktý.

Perþembe akþamýndan gelenler bu tarihi güne þahitlik etmenin huzuru ve huþuu içindeydi. Ýstanbul benim yaþadýðým 46 yýl içinde bu denli kalabalýk bir Cuma namazýna þahit olmamýþtý.

Evet, Ayasofya ibadete açýlmýþ ve bir rüyamýz gerçekleþmiþti.

Þimdi sormamýz gereken soru þudur: Ayasofya açýlýnca dâvâmýz bitti mi?

Ben bu soruya daha önce yazdýðým bir yazýda ‘Ayasofya sonuç deðil baþlangýç’ diye cevap vermiþtim.

ÝBADET KULLUK DEMEKTÝR

Tamam, Ayasofya açýldý ama bizim davamýz bir binayý ibadete açmak gibi kuru bir iddiadan ibaret deðildir. O binayý câmi olarak açmak onu aslýna irca etmek olduðu gibi, ülkenin egemenliðinin tescili baðlamýnda da önemli bir hedefti. Bu hedef gerçekleþmiþtir hamdolsun.

Ýbadet ise hakiki ve mecazi olmak üzere iki türlüdür. Hakiki olan, namaz, oruç ve hac gibi ibadetlerdir.

Mecazi ibadet ise hayatýmýzýn her anýný Allah’ýn ve elçisinin gösterdiði þekilde tanzim etmektir. Yani Allah’a kulluktur. Zaten ibadetin kelime karþýlýðý “kulluk” demektir.

Ayette geçen, ”Ýnsanlarý ve cinleri baþka deðil, sýrf bana ibadet etsinler diye yarattým.” (Zariyat,56) ayetindeki ibadetten maksat da kulluktur. Yani 24 saat ve bir ömür boyu Ýslam’ýn ölçülerine uymaktýr. Yoksa 24 saat namaz kýlmak deðildir.

Ýslam’a uygun biçimde yürüttüðümüz her muamele, yaptýðýmýz her hareket ibadettir.

Bizim davamýz da kula kulluk etmeyi terk edip, sadece Allah’a kulluk etmektir.

AYASOFYA BAÞLANGIÇ OLMALIDIR

Ayasofya baþlangýç olmalýdýr derken artýk müminlerin Allah’a kulluk konusunda kendilerini hesaba çekerek bir baþlangýç yapmalarýný kastediyorum.

Ayasofya’yý Allah’a ibadete açarken, sinelerimizi de Allah’a kulluða açmanýn vaktidir.

Ayasofya’da namaz kýlýp hâlâ yalan söylüyorsak Ayasofya bize hiç bir þey anlatmamýþ demektir.

Ayasofya’da namaz kýlýyor ama kul hakkýna riayet etmiyorsak Ayasofya’nýn ibadete açýlmasý bir fanteziden ibarettir.

Ayasofya’da namaz kýlýyor ve hâlâ faiz, alkol ve zina gibi Allah’ýn haram kýldýðý þeyleri yapýyorsak, Ayasofya’nýn ibadete açýlmasýnýn bizim üzerimizde hiçbir etkisi olmamýþ demektir.

Ayasofya’da namaz kýlýp Ýslam’ýn emir ve yasaklarýný çaðdýþý görüyorsak Ayasofya’nýn ibadete açýlmasýný hiç anlamamýþýz demektir.

Ayasofya’da namaz kýlýp, “din sosyal hayatýmýza karýþmamalýdýr” ya da “devlet dinden, din devletten uzak olmalýdýr” diyorsak ibadet/kulluk þuuruna eriþememiþiz demektir.

ALLAH’A KUL OLMAK

Ýbadetimiz yani kulluðumuz, hayatýmýzýn tüm alanlarýný Allah’ýn rýzasýna uygun hale getirmemizi gerektirir.

Ýþte onun için Ayasofya gerçek kulluk bilincine kavuþmamýzýn baþlangýcý olsun diyorum.

Ayasofya’nýn ibadete açýlýþýný siyasi tartýþmalardan arýndýrýp, Ayasofya’nýn ibadete açýldýðý gibi kendimizi, ailemizi toplumumuzu ibadete/kulluða açmayý, açmýþsak daha fazla açmayý gündeme getirmeliyiz.

Kendimiz ne kadar kulluk bilincindeyiz, çocuklarýmýz, torunlarýmýz, ailelerimiz, iþ yerimiz kurumlarýmýz ne kadar kulluk bilincine uygundur artýk onu konuþmalýyýz.

Hamdolsun devletimiz iç ve dýþ tepkilere raðmen Ayasofya’yý ibadete açmakta tereddüt etmeyecek güce ve imkâna kavuþmuþtur; milletimiz de bu tasarrufa sahip çýkmýþtýr.

Þimdi nefsimizin, þeytanýn ve þeytanlaþmýþlarýn iðvalarýna karþý kulluk bilinciyle hareket edip Hakk’ý her alanda hâkim kýlma vaktidir.

Ayasofya’nýn ibadete açýlmasý bize bu mesajý vermelidir.

Bilmem anlatabiliyor muyum?